בהמשך לשיגורים הבלתי פוסקים מלבנון, ביום ראשון בשעות אחר הצהריים, כ-10 פרות ששוטטו ביער ביריה שבצפון - נפגעו פגיעה ישירה מאש חיזבאללה. במהלך סיור של רשות הטבע והגנים לאחר המטח, נמצאו חלק מהפרות מתות וחלקן גוססות. כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שנמצאו גופות של פרות שנשרפו בחיים - כתוצאה ממטח של חיזבאללה לעבר הגליל.

בהמשך לאירוע הקשה, יו״ר קק״ל, יפעת עובדיה-לוסקי אמרה: ״עוד מראות קשים בחבל ארץ הצפוני. לא רק שהאש פגעה קשות ביערות אלא עכשיו גם גבתה מחיר חייהן של יצורים חיים. פרות אלו, היו חלק בלתי נפרד מהנוף הירוק, הפכו בעל כורחן לקורבנות גם כן. עוד נשקם ונחזיר את הצפון ליופיו, יחד עם היערות והיצורים החיים שבו״.

צביקה יחזקאלי: "חמאס על הברכיים ומוכן לקבל כל הסכם"
המחבלים חגגו ועשו טעות מרה - ואז הגיע המארב של צה"ל בטול כרם

תיעוד הפרות הנשרפות כתוצאה מן הכטב״מים - השפיע רבות על ליאל, תושבת הצפון, שמתגוררת ביישוב לא מפונה, ולכן החליטה לאייר את מראות היער הנשרף: ״יער ביריה ממוקם כ-10 דקות נסיעה בלבד מהבית שלי, הוא חלק מהסביבה שלי. בעקבות התיעוד אליו נחשפתי בו נראות הפרות מבותרות, גוססות - עם הקרניים בחוץ, החלטתי ליצור איור שישקף את הכאב״, אמרה.

חלק מהפרות שנפגעו בעוטף. קשה לצפייה (צילום :אלי חפוטה קק"ל)

באיורה של ליאל מופיע שלט גדול ועליו הכיתוב ״ברוכים הבאים ליער ביריה״, מאחוריו נמצאות הפרות - ובשמיים נראה כאוס המלחמה - כטב״מים, להבות ואש. ״הכיתוב מזמין להיכנס ליער - תוך כדי השריפות והכטב״מים, כדי להדגיש את הדיסוננס ולשקף את ההתעלמות שיש לעיתים בשיח הציבורי ממה שקורה בצפון. לא תמיד מדווחים על מה שקורה כאן - ואנשים בכל הארץ צריכים לזכור שאנחנו במלחמה״, היא מדגישה. 

״התמונה המדויקת הזו מתארת שריפה של יער יפהפה, פרות שמסתכלות בחוסר אונים לעבר הכטב״מים שנשלחים לעבריהן ולא מבינות את הסיטואציה. עם כמה שאנו התושבים מטווחים, לרוב יש לנו איפה להתמגן ולהתגונן - ואילו לבעלי החיים ולפרות אין. גם בסבב הרקטות הקודם - פרות נשרפו בחיים וזה כואב שהן נפגעות מהמלחמה. כמו כן, האיור מתאר גם את הפגיעה בענף החקלאות, שהרי בעלי החיים שנפגעים, אם אלו תרנגולות, סוסים או פרות - הם מקור הפרנסה של החקלאים. זו המצוקה שלנו כאן - הכטב״מים והרקטות ששורפים את היערות ואת הבתים והחיים שלנו בצפון״, סיכמה בכאב.   

על פי נתונים של רשות הטבע והגנים, מתחילת שנת 2024, נשרפו עד כה ברחבי הארץ כ-241,438 אלף דונם של שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות ושטחים פתוחים, כאשר באזור הצפון נשרפו כ-138,669 אלף דונם - המהווים 57% מהשטח שנפגע. מתחילת שנת 2024, נשרפו ברחבי הגולן כ-77,391 אלף דונם, כאשר יותר מ-63% מהשריפות במרחב התרחשו בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים. במרחב הגליל העליון נשרפו עד כה כ-46,451 אלף דונם.