תקיפת צה"ל בתימן בעקבות שיגור כטב"מ לתל אביב העלתה גל של תגובות זעם ואכזבה בקרב תושבי אילת. עבור רבים מהם, מדובר בעדות לחוסר שוויון בין מרכז לפריפריה, שמתבטא בפער בין ההתייחסות לתל אביב להתייחסות לאילת.

תושבי העיר הדרומית בישראל שמאז פרוץ המלחמה חוו לא מעט תקיפות מצד החות'ים, טוענים שהתגובה הצבאית מצד ישראל הגיעה רק כאשר תל אביב הייתה היעד, ולא כשאילת חוותה תקיפות דומות. ההשפעה עליהם היא לא רק ביטחונית, אלא גם כלכלית. חלק מהתושבים שוחחו עם "מעריב" ואלו התייחסויותיהם. 

תחת הלחץ של הטרור החותי, מנכ"ל נמל אילת נאלץ לפטר עובדים: "אנחנו מבקשים לאפשר לנמל לעבוד" 
בצפון מיואשים: "אנחנו ישראל השנייה. אם זה היה המצב בתל אביב, בירות הייתה עולה באש"  

פיצוץ כטב"ם בשמי אילת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אביגייל גד, תושבת אילת, ביטאה בכעס את תחושותיה: "זה ממש מרגיז האמת, בגלל כטב"מ אחד שהגיע לתל אביב אז נכנסים בתימנים, ואילת שספגה ועדיין סופגת והצבא לא הגיב. כאילו אילת לא חלק מישראל, לאילת אין צדק. ברור שזה מכעיס, חיכו שטיל יגיע לתל אביב כדי להגיב, וזה שאילת סופגת זה לא מספיק כדי להגיב? זה תמיד מרגיש כאילו אילת לא במשוואה של המצב שיש במדינה".

עינת שטקלר, גם היא תושבת העיר, הוסיפה: "התחושה של תושבי אילת היא קשה מנשוא, בכל הרשתות הועלו תחושות קשות של אי שוויון, חוסר הכלה, ושהפריפריה לרוב נשארת מאחור". לדברי עינת, התושבים כועסים וזועמים, "אנחנו מתמודדים עם המון אתגרים בעקבות המצב הביטחוני והתחושה הכללית שיש את מדינת תל אביב ויש את מדינת אילת". עינת מדגישה: "חשוב שכל אדם, ללא קשר למיקומו הגיאוגרפי, ייהנה מגישה שווה."

תקיפה בחודיידה בתימן (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בחודיידה בתימן (צילום: רשתות ערביות)

התחושות הקשות מתבטאות גם בדבריה של רונית, תושבת אילת בת 47: "אני חושבת שהתגובה בתימן המחישה באופן המדוייק ביותר את ההבדל בין מדינת תל אביב למדינת ישראל. אני אפילו לא יכולה לתאר מה עוברים התושבים בצפון, אז אני אדבר בשמי על מה שקורה באילת, עיר התיירות של ישראל, שמהשבעה באוקטובר חוטפת מתקפות רבות של כטב"מים וטילים מכיוון תימן". 

רונית מוסיפה: "סיפרו לנו שבבוא העת יטפלו גם בהם ואנחנו נשכנו שפתיים וחיבקנו את הילדים המפוחדים שלנו חזק. אבל כנראה שהעת המדוברת היא היום בו יתקפו את תל אביב. תמיד אמרו את זה ולא באמת האמנתי לזה, היום אף אחד כבר לא יכול להתווכח עם העובדות. עכשיו אומרים שזה 'תגובה מצטברת'. המנהיגים שלנו צריכים להתבייש".

זירת פגיעת הכטב''ם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת פגיעת הכטב''ם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ראובן בוטבגה, גם הוא תושב העיר, מציג גישה שונה ושם דגש על שיקולי אפשריים נוספים שעמדו בפני מקבלי ההחלטות: "זה משרה ביטחון". הוא מסביר: "ברור שהצבא התארגן וזה לוקח זמן ותכנון מדויק, איך ומה לתקוף, מה הכי יועיל לנו, וגם אימונים רבים כדי להגיע להכי טוב שיש".

לדבריו של בוטבגה, זה שהעיתוי יצא ממש למחרת הנפילה בתל אביב לא גורם לו לכעוס: "ההבנה הייתה שהנקמה בחות׳ים תגיע! ושר הביטחון דיבר על כך", הוא אומר ומוסיף: "אכן גאווה לנו שיש לנו את היכולות! מבצע מדהים. משמח לנו ומאוד כואב ומשבש להם את החיים והיכולות. עכשיו הם מבינים עם מי יש להם עסק, ולעניות דעתי זו רק ההתחלה איתם".

בין תחושות הכעס לבין גאווה, תושבי אילת מציבים מראה ברורה בפני המדינה כולה, מראה שחושפת את האתגרים והפערים שבין המרכז לפריפריה. התושבים קוראים למנהיגים לספק הגנה לכל אזורי הארץ וביטחון לכולם.