פרופסור אלכס מינץ, ראש המעבדה לקבלת החלטות ממוחשבת באוניברסיטת רייכמן פיתח תוכנת בינה מלאכותית, אשר לטענתו ממליצה, לאחר בחינה של תנאי העסקה שהנשיא ביידן הציג, לקבל את עסקת החטופים שגובשה. 

כל התנאים לשלושת השלבים כפי שהופיעו בנאום של הנשיא ביידן בנושא, הוצגו לתוכנה כעסקה הרלוונטית לניתוח. לדבריו, התוכנה הראתה שניתוח החלטה בנוגע לעיסקת החטופים שלא כוללת שיקולים פוליטים של יציבות הקואליציה, ממליצה על קבלת העסקה.

עילת הסבירות: הרמז של השופטים שתמכו בביטול חוק היסוד
"שוקלים לפתוח בשביתה": שני מקרי אלימות תוך 48 שעות בביה"ח זיו

גם לאחר שהוספו לתוכנה שיקולים פוליטים של יציבות הממשלה, התוכנה עדיין המליצה על קבלת העיסקה. רק כשהתוכנה הציגה את השיקול הפוליטי בדרגה מעל לשלום החטופים, התוכנה המליצה לא לחתום על העיסקה. 

במחלוקת החוצה את ישראל, בין מתנגדים לעסקה הקוראים לה "מופקרת" וטוענים שיהיו לה משמעויות קשות לביטחון תושבי ישראל בעתיד, לבין התומכים בעסקה המוצעת ורוצים לראות את החטופים בבית עכשיו, יהיו בוודאי כאלה במחנה התומכים בה, שיבקשו להסתמך גם על תוצאה זו, שהטכנולוגיה של פרופסור מינץ מציעה.

פרופסור מינץ מסביר שתוכנת DecisionHuddle AI  משלבת בין מדע ההחלטות לבינה מלאכותית ובוחנת שורה של קריטריונים להחלטה שהמח האנושי מתקשה לנתח בו זמנית. הוא מציין שניתן לבצע בתוכנה גם מבחני רגישות, כלומר לבחון שינוי בחשיבות ובתעדוף הקריטריונים השונים להחלטה. 

הפרופסור מאוניברסיטת רייכמן הציג לאחרונה בכנס הרצליה 2024 את התוכנה שלו ומחקר שערך באמצעותה, שביקש לנבא את ההחלטות של יחיא סינוואר.

הוא מספר ש"התוכנה ניבתה בהצלחה בשנה האחרונה רצף של החלטות של חמאס בנוגע לחטופים, כולל החלטת סינוואר בחודש מרץ 2024 להקשיח עמדתו ביחס לעסקה, והחלטתו להגמיש לאחרונה את עמדת חמאס, לכשצה"ל השתלט על ציר פילדלפי". התוכנה גם ניבאה לדבריו בהצלחה "החלטות של נסראללה לא להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל בתחילת נובמבר 2023". 

פרופ' מינץ אומר שמטרתו הייתה לבחון באמצעות התוכנה בצורה אובייקטיבית לחלוטין את סוגיית העסקה: "נקודת המוצא בניתוח באם לקבל או לדחות את העסקה, הייתה לא להטות את התוכנה לכיוון כזה או אחר, אלא לבחון מה התוכנה תמליץ. הופתעתי לראות שרק אם השיקול הפוליטי גובר על ביטחון החטופים, התוכנה ממליצה לא לקבל את העסקה".