מסמך חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מציג נתונים מעודכנים על מספר הנדבקים המאומתים בקדחת מערב הנילוס בישראל ומציג את הגורמים להתפשטות המחלה, בהם שינוי האקלים וגלי החום הקיצוניים, שמורגשים היטב בשבועות האחרונים.

נתוני התחלואה של משרד הבריאות נכון ל־18 ביולי מצביעים על 543 חולים מאומתים, מהם 36 נפטרו. עד סוף חודש יוני עמד מספר הנדבקים על 230, לעומת מספר מרבי של 19 מקרים בשנת 2010 – השנה שבה נרשם השיעור הגבוה ביותר של מקרים בחודשים ינואר־יוני בין שנת 2000 ל־2023 (בשנת 2000 מקרי ההדבקה הראשונים דווחו מחודש יולי ואילך).

"אני אוהב אתכם, אל תבכו": ההתכתבות של מתן עם אמו - לפני שנחטף לעזה
בצל המלחמה: משרתי מילואים הגיעו למפגש מיוחד בהשתתפות חברות מהגדולות במשק

לשם השוואה, עד 3 ביולי דווח על שישה מקרים בספרד ושישה מקרים באיטליה, יוון דיווחה ב־5 ביולי על מקרה אחד מתחילת השנה, ובארה"ב דווח על תשעה מקרים עד 25 ביוני.

חודש יוני השנה היה החם ביותר מכל חודשי יוני מאז תחילת המדידות בארץ. בחודש יוני 2024 נרשמו יותר מ־3 מעלות צלזיוס מעל הממוצע הרב־שנתי בשנים 1991־2020. בהינתן הגורמים התורמים להתפשטות המחלה, החוקרים מעריכים כי קיים קשר בין השיעור החריג של נדבקים מאומתים לגל החום הקיצוני שפקד את אזורנו בחודש יוני האחרון.

מאיה שדה, ראש היוזמה למחקר ומדיניות סביבה ובריאות במרכז טאוב, מציינת: "חשוב להבין שלהתגברות התופעות הקשורות לשינוי האקלים, ובעיקר עומס חום קיצוני, יש השפעה ישירה על בריאות האוכלוסייה – ויעידו על כך הנתונים המדאיגים של משרד הבריאות על מספר החולים שנדבקו השנה בקדחת מערב הנילוס".

עוד הוסיפה כי "כדי להציל חיים חשוב שיינקטו צעדים למניעת הידבקות הן מצד הרשויות והן מצד הציבור, כגון ייבוש מקורות מים עומדים ומניעת הצטברות מים במכלים ובעציצים סביב הבית, התקנת רשתות לחלונות, לבישת בגדים ארוכים ושימוש במוצרים דוחי יתושים. לצד זאת, כמובן, חשוב להגביר את המאמצים להפחתת פליטות של גזי חממה".