אביו של יגב בוכשטב ז"ל, אורן בוכשטב, טען בטקס הפרידה ממנו שהתקיים הערב (רביעי) בקיבוץ להב: "יגב ועוד חמישה חטופים שהו ביחד במנהרה ונהרגו בפעילות. צה"ל עושה מאמצים כדי למנוע פגיעה בחטופים, אך בתנאי הלחימה הנוכחים, הלחימה בשטח קטן וללא מידע ברור על מיקומם של חטופים - יש חשש סביר של פגיעה בחטופים וסכנה לחיי לוחמי צה"ל". עם זאת, בצה"ל טרם אישרו את הדברים.

הוא הודה שבמהלך המלחמה ברצועה הוא עקב בדריכות אחר הפעולות מחשש לחיי החטופים: "עקבתי בדאגה אחרי התקדמות הצבא וחששתי מכך. חששתי מהסיכון בהמשך הלחימה. בכל מקום ניסיתי להתריע מסכנה לחטופים, האמנתי וקיוויתי שתתקיים עסקה בהקדם. לא האמנתי שהמאבק שלנו יסתיים בכך".

הוא ציין כי בהמשך הלחימה החטופים גם סובלים וגם נרצחים, ואמר: "הכול כל כך נורא, כל פצצה שמתפוצצת יכולה לפגוע בחיי חטופים והמשך הקרבתם והפקרתם. אני קורא להפסקה מלאה של נלחימה ולקידום העסקה ולהחזרת כל החטופים החיים".

טקס הפרידה מיגב בקיבוץ להב (צילום :פלד ארבלי)

עוד אמר אביו בעצב: "יגב, איך נפרדים מבן? האמת היא שאין פרידה, יש רק געגוע מתמיד וזיכרון מכל מקום וכל מעשה. כל מעשה, כל מקום, מעלה זיכרון אלייך וגעגוע לשיחות. הוויכוח המתמיד שהיה לנו על היחסים החקלאים, על מה זה משפיע, ההשפעה שלהם על הטבע. געגוע לארוחות המשפחתיות, על המאכלים ועל הטעמים מהמטבח המשפחתי, לעומת הרקע הפולני של המטבח שלי".

"ביום אחד נורא כל העולם קרס בשביעי באוקטובר. הבית שלנו הופקר. ברגע שהגעתי לביתכם בלילה וראיתי את סימני המאבק חששתי מהנורא מכל, ועדיין לא הבנתי מה קרה. בגלל שנחטפתם ואתם נמצאים בעזה, נחטפתם מעבר לגבול שקרוב כל כך והרגשתי שאני רחוק. מהר מאוד הבנו שאנחנו המשפחה כולה נכנסים למאבק חיינו מאבק על השבתכם הביתה. קיותי שאתם בסדר, קיוויתי שאתה בסדר ותצליח לשרוד. כשרימון שוחררה קיבלנו דיווח, שמחנו לשמוע שלמרות הקשיים והסבל אתה מצליח לשרוד את חיי השבי. ידענו שאתה נמצא עם אנשים שיש לך שיח איתם שתוכלו לצחוק אחד עם השני".

טקס הפרידה מיגב בקיבוץ להב, מלווה בדגלים (צילום: פלד ארבלי)
טקס הפרידה מיגב בקיבוץ להב, מלווה בדגלים (צילום: פלד ארבלי)

אמו אסתר ספדה לו: "אני מבקשת את סליחתך על שלא הצלחתי להשיבך אלינו. לרימון, לנופר, ליובל, לאבא לכל המשפחה והחברים. לכל מי שנאבק וחיכה לך בהאהבה גדולה, אני עומדת ולא מאמינה שהגענו לזמן הרע הזה, רגע שידעתי על קיומו אבל לא רציתי להאמין שכך יהיה".

"במשך השנים התמודדת עם כאב עצב ודיכאון, מעולם לא הסתרת זאת. דיברת, שיתפת בקשיים. ניסיתי לעודד ולעזור, הסברת לי שנוכחות המשפחה טובה לך אבל את הכאב אי אפשר להסביר ורק מי שחווה יכול להבין, היום אני מבינה את הדברים. קשה להסביר את הכאב שמפלח את הלב שלי", היא הוסיפה בהמשך

 "יגב. נולדת בחצות, תינוק שליו, גדלת לילד רגיש, יצרתי חכם, שמגיל אפס חוקר הכול. אהבת סיפורים, יכולת לשבת ולהקשיב עוד ועוד. מהרגע שלמדת לקרוא, הרחבת את עולמך לעולמות הפוליטקה והשירה, טבע, פילוסופיה ומה לא. היה לך ידע עצום על כל דבר, גילית את המוזיקה בגיל 13 ומאז לא עזבת את המוזיקה לרגע. הייתה לך אוזן מוזיקלית וראייה מוזיקלית יחודיית".

"היית אח טוב לנופר ויובל, ידעת לדבר עם נופר על הלימודים שלה כאילו היית שותף שלה ללימודים. אני הייתי רק מסתכלת עליכם ואהבתי את הקשר והאהבה בינכם. על הקשר עם רימון שיתפת וסיפרת לי ומאז אותה נסיעה שנסעת לעזור לה אחרי פציעתה מצאתם האהבה ולא נפרדתם. בניתם בית ייחודי שהתאים לכם בתל אביב, חתולים, גינה".

"בחודשים האחרונים סיפרתי עלייך בכל מקום בארץ ובעולם, סיפרנו על אדם רגיש, אדם לא שיפוטי, שרואה דברים אחרת ושלא נותן למוסכמות להוביל אותו. מדי פעם שיתפת אותי, פתחת לי פתח, והראית לי זוויות שונות מהמקובל. אף פעם לא נתת תשובות סטנדרטיות, תמיד ראית נקודות מבט נוספות".

"מעל תשעה חודשים, בין תקווה וייאוש, עד היום הנורא שהבנתי שהייאוש גבר על התקווה. יגב, אני יודעת שלמרות כל הכאב ידעת שאתה אהוב אוהב ונאהב. אני יודעת שאהבת את מרחבי הנגב, את הקיבוץ ואת הבית שלנו, ואת המקומות בהם גדלת וגם את תל אביב ואת התרבות והמוזיקה הלא שגרתית. אני מסתובבת ברחובות תל אביב, ברחובות התחנה הישנה, מחלקת עוגות, אוכל, בצעדי אותך את חוסר השיפוטיות שלך, איך ראית בעיינך את האנשים ברחוב הלא שקופים אנשים מיואשים בדרום תל אביב".

 

טקס הפרידה מיגב בחדר אוכל בלהב (צילום: פלד ארבלי)
טקס הפרידה מיגב בחדר אוכל בלהב (צילום: פלד ארבלי)

 טקס פרידה מיגב בוכשטב ז"ל שנהרג בשבי בעזה, התקיים הערב בקיבוץ להב, שמארח את קיבוץ נירים מהעוטף. עוד לפני טקס הפרידה מיגב בנוכחות משפחתו וחבריו, חברי הקיבוץ חלקו לו כבוד וקיבלו את פני הבאים במסדרון של דגלי ישראל בכניסה לקיבוץ. בין המספידים: בני משפחתו של יגב, אמו אסתר, אביו אורן, אחיו; נופר ויובל וזוגתו רימון קירשט. בנוסף יישאו דברים גם שגריר גרמניה שטפן זייברט ובני משפחה נוספים.

הטקס התקיים לאחר שדובר צה"ל הודיע, 290 יום לאחר שנחטפו, כי בוכשטב ז"ל ואלכס דנציג ז"ל מקיבוץ ניר עוז אינם בין החיים. השניים מצאו את מותם בתוך בית בו שהו, בזמן שצה"ל תמרן בעיר חאן יונס, אולם בצה״ל לא יודעים לקבוע אם נרצחו על ידי השובים שלהם או שהם נהרגו כתוצאה מפעילות צה״ל. הגופות של השניים מוחזקות בידי מחבלי החמאס. ההודעה של צה״ל באה בעקבות פעילות מודיעינית ועל בסיס מידע שנאספה לאחרונה. כזכור, בוכשטב נחטף ביחד עם רעייתו רימון. נסיבות מותם בשבי חמאס נמצאות בבדיקה על ידי כלל גורמי המקצוע.

יגב נחטף מביתו יחד עם רעייתו רימון קירשט, ששוחררה בעסקה בנובמבר, לאחר 51 יום בשבי. הידיעה על דבר מותו התקבלה בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל לאחרונה, ואושרה בוועדה מיוחדת על-ידי הרב הראשי לישראל.

יגב בוכשטב  (צילום: באדיבות המשפחה)
יגב בוכשטב (צילום: באדיבות המשפחה)