רוב הציבור חושש להיפגע מאופניים וקורקינטים חשמליים ותומך בהורדת מהירות הנסיעה, כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות".

בעלים של אופניים או קורקינטים חשמליים? כך תימנעו משריפה בעקבות התלקחות הסוללה

ב-1 באוגוסט 2024, יכנס לתוקפו תיקון לתקנות התעבורה המחייב את רישומם של כלים ממונעים קלים – אופניים וקורקינטים חשמליים. בהתאם לתיקון, בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב (מעל גיל 16 ועברו מבחן כשירות לרכיבה או תאוריה לנהיגה) יחויבו ברישום במאגר רשות הרישוי ובהתקנת לוחית זיהוי על הכלים.

מספר הרישוי יהיה אישי לרוכב וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם. בשלב הראשון, הקנס למי שלא הצטייד בלוחית רישום יהיה 100 שקל, עקב הצורך לתת לציבור זמן להכיר את החובות החדשות המוטלות עליו ולאחר השנה הראשונה ואילך הקנס יזנק ל-750 שקל.

מהסקר, אשר נועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בישראל, עולה כי רוב גדול (91%) בציבור חושש להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים. רוב גדול של הנשאלים (81%) טענו כי הם בעד הורדת מהירות הנסיעה (25 קמ"ש מהירות מקסימלית כיום).

28% מאמינים כי הגברת האכיפה היא הפתרון היעיל ו-28% מאמיניים, כי הגברת האכיפה היא הפתרון היעיל לרכיבה בהתאם לחוק. מהפילוח לפי מחוזות עולה, כי 53.2% מהתושבים בחיפה והצפון הודו כי הם חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד ו-78% טענו, כי הם בעד הורדת מהירות הרכיבה.

באזור השרון: 61.5% מהתושבים הודו, כי הם חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד ו-89.5% טענו, כי הם בעד הורדת מהירות הרכיבה.

באזור תל אביב והמרכז: 63% מהתושבים, הודו כי הם חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד (הגבוה ביותר מבין כל האזורים) ו-82.5% טענו כי הם בעד הורדת מהירות הרכיבה.

55.7% מהתושבים באזור באר שבע והדרום השיבו, כי הם  חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד ו-78.6% טענו כי הם בעד הורדת מהירות הרכיבה.

48.8% מהתושבים בירושלים והסביבה, השיבו כי הם חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד ו-83.7% אמרו שהם בעד הורדת מהירות הרכיבה.

בסקר האינטרנטי השתתפו 507 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, יהודים וערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים עומדת על 4.4%.

ב"אור ירוק" התריעו עוד, כי 31 בני אדם נהרגו בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023, לעומת 18 בני אדם שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 72% ושנת שיא מאז נכנסו הכלים החשמליים לישראל, כך עולה מנתוני הלמ"ס.

28 בני אדם נהרגו בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2023 (לעומת 13 שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022) ושלושה בני אדם נהרגו בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 (לעומת חמישה שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022).

ב"אור ירוק" התריעו עוד, כי 3,837 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023, לעומת 3,793 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בשנת 2022 - 44 בני אדם יותר.

"מספר הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים הולך וגדל בכל שנה ובמקביל, בשנת 2023 הגיע לשיאו גם מספר ההרוגים. עשרה בני אדם נפגעים בממוצע בכל יום, חלקם יישאו נכויות קשות עד סוף חייהם", התריע מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב.

הוא הוסיף: "במשרד התחבורה חייבים לקדם שינוי מחשבתי בכל הקשור לכלים החשמליים. יש לשים בראש סדר העדיפויות את הבטיחות בדרכים וצמצום ההיפגעות הגבוהה ולעודד חבישת קסדה. במקביל, התיקון החדש המחייב רישום  לא יהיה אפקטיבי ללא נוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים וברחובות וללא סיוע אכיפתי מצד הפקחים העירוניים. אכיפה ממוקדת וחסרת פשרות תשדר מסר לרוכבים כי עליהם לציית לחוקי התנועה ומי שלא יעשה כך ייענש בחומרה".