על רקע שחיקת אנשי המקצוע בתחומי הבריאות והבריאות הנפשית, שמתעצמת ככל שמלחמת חרבות ברזל מתארכת, החליטה עמותת ער״ן להשיק "יומן חוסן" ייעודי לאנשי ונשות מקצועות הטיפול והסיוע דרך אפליקציית VIVID יחד עם הקואליציה הישראלית לטראומה והסטארט-אפ החברתי VIVID. 

בער"ן מספרים כי עבודתם של המטפלים והמסייעים במהלך המלחמה כרוכה בחשיפה מתמשכת לסיפורים קשים וכואבים של אנשים שעברו אירועים טראומטיים, והחשיפה הזאת עלולה להוביל להתפתחות של תופעות חרדה, קשיי שינה, סיוטים ועוררות יתר בקרב אנשי טיפול. 

בנוסף, הם חווים תחושת חוסר אונים נוכח הסבל הרב שהם פוגשים, ופועלים בעומס עבודה גדול עם תחושת אחריות כבדה המוטלת עליהם. מחשש לשיפוטיות או חוסר הבנה, מטפלים רבים חווים תחושת בדידות, שעלולה להיווצר או להחריף כתוצאה מהקושי לשתף אחרים בחוויות הקשות שהם נתונים להן.

יומן החוסן כולל תוכנית עבודה אישית, המלווה מטפלים ומסייעים לאורך מסעם המקצועי והאישי. באמצעות תרגילים וכלים ייחודיים, היומן מסייע בפיתוח מודעות עצמית רחבה יותר למצבם הרגשי, תוך מעקב אחר התקדמותם לאורך זמן. בנוסף, היומן מציע מגוון כלים פרקטיים להתמודדות עם עומס, דחק ושחיקה, הן באמצעות כלי הבעה ויצירה והן באמצעות טכניקות מיינדפולנס. 

גם חיזוק מערכות תמיכה חברתיות הוא נדבך חשוב נוסף בתוכנית, ויומן החוסן כולל תרגילים ותובנות המסייעים למטפלים ליצור קשרים משמעותיים עם עמיתים וחברים. לבסוף, באמצעות השימוש בממשק, למטפלים ולמסייעים עשויה להתגבר תחושת המשמעות בעבודתם, תוך התמקדות בהשפעה החיובית שלהם על חיי מטופליהם ועל החברה הישראלית כולה.

התוכנית נבנתה על ידי ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, במסגרת פרויקט רי"ל (הרשת הישראלית לחוסן). מדובר כאמור ביוזמה לאומית שהוקמה על ידי הקואליציה הישראלית לטראומה דרך VIVID, שאותה אפשר להוריד לכל טלפון נייד, ושבמסגרתה מיוצר מנגנון לאומי להפצה יעילה של כלים אינטראקטיביים והנחיות לחוסן נפשי באמצעות שיתופי פעולה עם מומחים, טכנולוגיות, ארגונים ואזרחים, תוך מתן דגש על הטמעה אמיתית של שינוי בשטח.

ד״ר דניאלס מציינת: "מטפלים ומסייעים החשופים באופן מתמשך לחוויות קשות של אובדן, כאב וסבל אנושי במהלך המלחמה נמצאים בסיכון גבוה לפתח מצוקה, עומס רגשי, שחיקה ואף טראומטיזציה משנית. אתגרים מרכזיים העומדים בפניהם כוללים חשיפה מתמשכת לטראומה, עומס עבודה כבד ותחושת בדידות. השימוש ביומן חוסן עשוי להוות כלי יעיל מאוד להתמודדות עם אתגרים אלה, לחיזוק חוסנם הנפשי ולשמירה על עמידותם לאורך תקופת המלחמה המתמשכת". 

לינק להורדה