הוועדה המחוזית צפון אישרה אתמול (רביעי) את הפקדת התוכנית להקמת היישוב שיבולת בגליל התחתון - יישוב חדשני וראשון מסוגו אשר נועד לשלב אנשים עם ובלי צרכים מיוחדים - כחלק אינטגרלי מהקהילה. מדובר בצעד חדיש אשר מייצג פריצת דרך משמעותית בתחום ההתיישבות והחברה הישראלית, עם מטרה ליצור קהילה משולבת, שוויונית ותומכת. האישור להקמת היישוב דווקא בעת המלחמה והאיומים מצל חיזבאללה - מהווה צעד חשוב להתיישבות בגליל. 

סיפור היישוב שיבולת החל בשנת 2003, כאשר ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, הציע חזון להקמת עשרה יישובים קהילתיים בצפון הארץ, ביניהם שיבולת. הדרך להקמת היישוב לא הייתה קלה, שכן התוכנית נתקלה בהתנגדויות רבות מצד יישובים סמוכים ומוסדות להגנת הסביבה. רק בשנת 2015, אושרה התוכנית להקמת יישוב המשלב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, ובשנת 2018 קיבלה את האישור הסופי מקבינט הדיור.

על פי התוכנית, יוקם יישוב כפרי חדש עם 350 יחידות דיור על רכס הטורעאן. בגליל התחתון. זהו כפר שילוב קהילתי, שבו התושבים יחיו יחד, ישתתפו בפעילות הקהילתית ויהנו משירותים ציבוריים באופן שוויוני. מתוך 350 יחידות הדיור, 70 מיועדות לאנשים עם צרכים מיוחדים, ו-280 למשפחות מהאוכלוסייה הכללית. הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים הדגישה כי מדובר במקרה ייחודי - המצריך פתרונות חריגים. על אף ההתנגדויות שהועלו במהלך הדיונים, הוחלט לאשר את הקמת היישוב על שטח פתוח מתוך רצון לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים הסמוכים. 

ניצן פלג, ראש מועצת גליל תחתון, הביע התרגשות רבה מהאישור וציין כי ״אין יישוב כזה בעולם כולו״.  סגן ראש המועצה ויו״ר לב בגליל אופיר שיק אמר: ״צעדנו היום צעד היסטורי במסע שהתחיל לפני כ-14 שנה״, סיפר שיק, שיהיה גם אחד ממקימי היישוב. ״זו בשורה גדולה להתיישבות בגליל אחרי עשרות שנים של קיפאון, אך לא פחות מכך, שיבולת תהווה מודל חברתי-קהילתי חדש המתוכנן מלכתחילה ככפר שילוב לאנשים עם מוגבלות בכל אורחות חיי הישוב. מרגש מאוד לראות את חזוננו מתגשם. התוכנית תיכנס לתוקף בשנה הקרובה עם תחילת העבודות על פיתוח היישוב, כאשר האכלוס הרשמי צפוי להתחיל בעוד שלוש שנים, לקראת שנת 2026. היישוב עתיד לאכלס כ-1200 תושבים, מתוכם כ-120 אנשים עם מוגבלויות. משפחות עם ובלי צרכים מיוחדים יעברו ועדת קבלה ויוזמנו להשתתף בקהילה המשולבת. הקמת היישוב שיבולת מהווה פריצת דרך בתחום ההתיישבות החברתית בישראל, הוא משמש מודל לחיקוי בארץ ובעולם, ומשקף את השאיפה ליצירת קהילות משולבות ותומכות, המאפשרות חיים משותפים והשתלבות מלאה בחברה. עם אישור התוכנית, המועצה האזורית גליל תחתון תתחיל בעבודות הפיתוח בהקדם האפשרי, ובכך תתממש השאיפה להקים יישוב ייחודי ופורץ דרך בגליל התחתון. היישוב שיבולת הוא סמל לתקווה, לשילוב ולחזון עתידי טוב יותר לכל תושביו״.