תושבים ומפונים מהצפון תקפו בחריפות את ההנהגה הצבאית והמדינית לאחר המטח הכבד ליישובי הצפון היום (חמישי), ואמרו כי לאחר תשעה חודשים שהם מפונים מביתם הם דורשים תגובה צבאית נרחבת.

היום, בסביבות השעה 17:00 אחר הצהריים, נשמעו אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בחניתה, ערב אל-עראמשה, גרנות הגליל, נווה זיו, אילון, אדמית, גורן, עבדון, מנות, שלומי ומצובה שבגליל המערבי.  בהמשך להתרעות, מדובר צה״ל נמסר כי "זוהו כמה מטרות אוויריות חשודות שחצו מלבנון, ובוצעו נסיונות יירוט שלא צלחו". עוד הוסיפו כי ״פרצו שריפות במספר מרחבים כתוצאה מנפילות שברי יירוט, וכוחות הכיבוי פועלים על מנת לכבות אותן. התרעות על ירי טילים ורקטות הופעלו מחשש לשברי יירוט. אין נפגעים".

כתוצאה משברי היירוט, במושב עבדון אשר תושביו לא פונו, נפגעו מספר לולים, מתו תרנגולות - ונגרם נזק לאחד הבתים שבו חלונות חדר השינה התנפצו. בהמשך למטח והנזק, תושבים ומפונים מהצפון תקפו את חוסר התגובה לעשרות מטחים של רקטות בשעות האחרונות ובכלל ואמרו כי "משתמשים בנו כברווזים במטווח וכרצועת ביטחון אנושית". 

נזק לבית בגליל המערבי (צילום: פורום מגן עוטף לבנון)
נזק לבית בגליל המערבי (צילום: פורום מגן עוטף לבנון)

אולגה יפרח, יו״ר צוות חירום יישובי של עבדון, סיפרה על האירוע בשיחה עם ״מעריב״: ״יש לנו פגיעה ב-3 לולים וגם בבתים שצמודים אליהם. אין נפגעים אבל יש נזק - עופות שנפתחו להם הראשים, זכוכיות שהתנפצו בתוך הבתים. בשכונה שבה פגעו שברי היירוט - אין בכלל ממ״דים, אלו בתים ישנים. כשיש אזעקה - אין מה לעשות, עומדים במסדרונות בין החדרים ומתפללים. לתושבת המושב התנפצו היום זכוכיות החלונות בחדר שינה על המיטה שהיא שכבה בה רק שניה לפני האזעקה. במזל היא לא נפגעה״. 

בהמשך לאירוע, הגיבו מטעם פורום ״מגן עוטף לבנון״, המייצג את התושבים הלא מפונים בצפון: ״בזמן שכל הקשב הלאומי והתקשורתי מופנה לוושינגטון ובזמן שעוד מסקרים את פגיעת הכטב״ם בת״א משבוע שעבר, תושבי הצפון חווים עוד יום קרב קשה. במהלך אחר הצהריים, בפחות מ-10 דקות, הופעלו בגליל המערבי 57 התרעות על חדירת כלי טיס עוין. מאות תושבים נכנסו למרחבים מוגנים, ישנן פגיעות בנזק ורכוש ובפרט במושב עבדון שלא מפונה וספג פגיעה ב-7 בתים בישוב ובמשק חקלאי״, אמרו. ״הרשימה של הישובים הלא מפונים שסופגים פגיעות ישירות הולכת ומתארכת תוך סיכון חיי אזרחים. מדינת לבנון וחזבאללה הולכים ומהדקים את טבעת האיומים סביב תושבי הצפון - ולצערנו בממשלת ישראל וצה״ל עסוקים במשוואות״, אמרו והבהירו: ״אנו דורשים ממדינת ישראל וכל הגורמים הנוגעים בדבר להתעורר ולפעול באופן מיידי להשבת הבטחון לתושבי הצפון לפני שאזרחים וחיילי צה״ל נוספים ישלמו בחייהם״.

רפאל סלאב, תושב קריית שמונה וממובילי מטה "נלחמים על הצפון״ אמר: "לא יכול להיות שתשעה חודשים המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון - לא קיבלה החלטה להביס את האויב מעבר לגדר. התושבים הפכו לכיפת ברזל אנושית - צריך רק לרצות לנצח, ולהחליף את המילה הסדרה במילה ניצחון". 

ריטה בן יאיר, מפונה משלומי וממובילות המטה תקפה גם היא תוך התייחסות לדברי שר החינוך שלשום: "אלפי משפחות מצויות בחוסר ודאות ממשי על החזרה לביתם, וילדיהם לא יחזרו ללמוד באזור מגוריהם בצפון בתחילת השנה הקרובה. הדבר היחיד שיכול להצדיק דבר כזה הוא מערכה נרחבת שתוביל לניצחון לטווח הארוך. לא יהיו הזדמנויות אחרות וחייבים לצאת לתגובה משמעותית בהקדם האפשרי".