לאחרונה הודיעה אוסטרליה כי היא תחדל עד מאי 2028 לייצא טלאים במסגרת המשלוחים החיים לשחיטה למאכל. הצהרה זו היא פורמלית בעיקרה. בשני העשורים האחרונים חלה ירידה תלולה של 90% ביצוא טלאים מהיבשת, על פי דוח מקיף של ממשלת אוסטרליה שפורסם
לאחרונה ושהגיע לידי ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", שממנו עולה עוד כי מדינות רבות כבר הפסיקו את המשלוח החי מאוסטרליה.

לעומת זאת, ישראל ממשיכה לתמוך בסחר זה, הכולל מסעות עינויים ארוכים של בעלי בחיים בדרך למותם ולצלחת שלנו. הארגון עקב אחר הנתונים, ומצא כי80% מהטלאים שעוברים מאוסטרליה לישראל מגיעים במשלוחים חיים, בעוד 20% מגיעים כבשר קפוא/מצונן. בשנת 2022 12% מהטלאים שהגיעו במשלוחים חיים לישראל היו מאוסטרליה, וכרבע (25%) בשנת 2023.

"בדיוק כפי שנכנסנו לקרבאך וללוב": האם ארדואן מאיים בפלישה לישראל?
סגן ראש המל"ל לשעבר: "נתניהו הורג את החטופים והחטופות"

בישראל מייבאים לתעשיית הבשר מאות אלפי עגלים וטלאים דרך הים מדי שנה. כיום ישראל מקבלת משלוחים חיים מפורטוגל, רומניה, הונגריה, ליטא, צרפת, סרביה ואוסטרליה.

מסעות המשלוחים החיים אורכים בין ארבעה ימים ל־18 ימים (אם אין תקלות ועיכובים), והם מתנהלים בתנאים מחרידים, הכוללים צפיפות קשה, תנאי מזג אוויר קשים, הידבקות במחלות בין בעלי החיים, פציעות ועוד.

עוד נתונים שמציג "ישראל נגד משלוחים חיים" חושפים גידול מדאיג ביבוא הטלאים החיים הכולל לשחיטה בישראל - מ־50 אלף בשנת 2013 ל־542 אלף ב־2022 - גידול של פי 11 בפחות מעשור.

דוח כלכלי שהארגון מחזיק מראה כי מחירי הבשר עלו, וזאת למרות היבוא המוגבר.

על רקע שריפות הענק בצפון הארץ, מדגישים בארגון כי רעיית טלאים היא מהדרכים המובילות למאבק בהתפשטות השריפות וכילוי העשבייה, אך הטלאים מהמשלוחים החיים מעבירים את שארית חייהם הקצרים במפטמות סגורות.

הארגון מציין גם את ההבדל המשמעותי בין החוק הישראלי, המגביל הובלה יבשתית לשעות ספורות ובמגבלות טמפרטורה - לבין ההובלה הימית, שעשויה להימשך יותר מ־800 שעות, בתנאי צפיפות קשים ובכל מזג אוויר.

"הנתונים מדגישים את הצורך הדחוף בהפסקת מדיניות יבוא הטלאים החיים לישראל. ההתעלמות מהמגמות העולמיות והמשך התמיכה בסחר אכזרי זה פוגעים לא רק בבעלי החיים, אלא גם בסביבה ובתדמיתה של ישראל בעולם", אומרים ב"ישראל נגד משלוחים חיים".

ממשרד החקלאות נמסר: "המשרד מקדם את יבוא הבשר המצונן, הארכת תוקף חיי המדף ופתרונות פוד־טק, במטרה לצמצם ככל הניתן את יבוא המקנה. לראיה - יבוא המקנה מסתכם רק בכרבע מהשוק, בעוד 46% מצריכת הבשר המקומית מסופקים באמצעות בשר בקר קפוא מיבוא. עם זאת, חשוב להדגיש כי היבוא מתבצע בהתאם לביקוש. מספר הטלאים (הכולל - י"ב) שהגיעו לישראל - ירד ב־25% בין 22' ל־23'. בניגוד לדוח, יצוא הכבשים מאוסטרליה וגם יצוא הבקר ממנה לכלל העולם עלו בשנת 2023 ב־22% וב־12% בהתאמה. המשרד רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, ולכן מגדיר את התנאים שבהם יש לייבא את בעלי החיים, ובודק את כל תעודות הבריאות של המקנה".