הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, החליט כי תא״ל ברק חירם יתמנה לתפקיד מפקד אוגדת עזה כפי שסוכם. תא״ל חירם צפוי לסיים את תפקידו כמפקד אוגדה 99 בימים הקרובים ולאחר מכן יקבע מועד בו יחל את תפקידו כמפקד אוגדת עזה. תא"ל ברק חירם נפגש היום (שלישי) עם המשפחות השכולות של בני הערובה שאיבדו את חייהם בבית של פסי כהן בקיבוץ בארי. כזכור, כ-40 מחבלים התבצרו בביתה של פסי כהן עם 15 בני ערובה.

בין הצבא למחבלים התנהל משא ומתן תוך כדי ירי עז משני הצדדים במשך שעות ארוכות. לזירה הגיע טנק שהיה קודם באתר הטבח בפסטיבל נובה, וירה לבית שני פגזים, הראשון אל הדשא בחצר הבית שבו היו 6 בני ערובה כפותים, והשני לגג הבית.

ספג עונש חמור: ברק חירם שהפגיז בית בבארי הסתבך בגלל אירוע אחר
ברק חירם הוא הבחירה הגרועה ביותר לפקד על אוגדת עזה

גג הבית קרס. לאחר מכן פרצו כוחות ימ"מ לבית וסיימו את הקרב. מבין 15 בני הערובה שהמחבלים שבו נותרו בחיים שתיים. תא"ל ברק חירם הודה בכישלון הצבאי ושמע את הדברים הקשים שהיו לבני המשפחה להגיד על התנהלותו. הפגישה ארכה כשעתיים והייתה מורכבת וטעונה מאוד.

סיור עם משפחות החטופים בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
סיור עם משפחות החטופים בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

הפגישה לא כללה פרטים חדשים אשר לא נחשפו בתחקיר הצה״לי שהוצג לחברי הקיבוץ לפני כשלושה שבועות, אך היא הייתה משמעותית מאוד לאור הקשבתו הכנה לדברי החברים, וסיפקה לחלק מהמשפחות הקלה כלשהי.

לאחר הפגישה, אמרה שרון כהן, כלתה של פסי כהן, כי היא מרגישה שחירם היה כן, וכי טוב שהפגישה התקיימה למרות הקושי הרב, לצד הכאב והביקורת הרבים של המשפחות שלא יחלפו לעולם.

רון שפרוני, קרוב משפחה של אביה, איילה והתאומים בני ה-12, ליאל וינאי חצרוני ז"ל, אשר הוחזקו כבני ערובה בבית של פסי כהן ונרצחו, אמר: "השיחה עם תא"ל ברק חירם הייתה לא פשוטה. עלו בין המשפחות השכולות קולות שונים - חלק קראו להתפטרותו. אני ביקשתי ממנו, כצעד בונה אמון, לא להתפטר, אלא, מתוך הבנת הקושי להיות אחראי על בטחון האזרחים בגזרה כאשר סוגיות עדיין פתוחות, להיות אחראי על הביטחון באוגדה מבצעית אחרת".

תא״ל ברק חירם (צילום: דובר צה''ל)
תא״ל ברק חירם (צילום: דובר צה''ל)

עוד אמר שפרוני: "חירם אמר לי באופן אישי כי הוא הקשיב לביקורת ולקח אותה לתשומת לבו. עם זאת, בשיחה התעקש שדווקא בגלל שהוא היה הקצין האחראי בבארי, הוא נמצא במעמד הטוב ביותר לקבל את הפיקוד על אוגדת עזה". 

לסיכום אמר: "ניכר שחירם רצה להקשיב אך גם נאטם מול חלק מהביקורת הקשה שעלתה על פקודות שנתן, נסוג מדברים שאמר מפורשות בתקשורת בעבר וניסה להשקיט את הכעס עליו כחלק מרצון להתמנות למפקד האוגדה הבא למרות הכשלים הקשים שהודה בהם במהלך השיחה. אף שיחה, כנה ככל שתהיה, לא תחזיר אלינו את האהובים שלנו".