רגע אחרי סוף השבוע שבו הספורטאים הישראלים גרפו שש מדליות באולימפיאדת פריז, גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי הישראלי, מספר בשיחה מפריז על האווירה בכפר האולימפי בצל המלחמה בארץ, על החשיבות של ההצלחה בתחרויות ועל ההישגים המפתיעים והצפויים ועדיין לא מסכם את אולימפיאדת פריז: "אנחנו לא מורידים רגל מהגז".

עומרי גנדלמן שיחק 26 דקות, גנט הפסידה במפתיע בביתה
"לאור חוסר הוודאות הבטחונית": ילה דאון עזב את ישראל

אולימפיאדת פריז נחשבת עובדתית לאולימפיאדה המצליחה ביותר בהיסטוריה של השתתפות ישראל במשחקים האולימפיים עם שש מדליות (עד כה), מספר המדליות הגדול ביותר שישראל זכתה בו באולימפיאדה אחת, והיד עוד נטויה: בענף הג'ודו פיטר פלצ'יק הביא את מדליית הארד, וכן ענבר לניר ורז הרשקו הביאו כל אחת מדליית כסף, בענף התעמלות המכשירים הביא ארטיום דולגופיאט מדליית כסף (לאחר שבאולימפיאדה הקודמת זכה בזהב. בכך הפך לספורטאי הישראלי הראשון שזכה בשתי מדליות אולימפיות בשתי אולימפיאדות ברציפות) בהתעמלות מכשירים, בשיט שרון קנטור זכתה במדליית הכסף והדובדבן שבקצפת: תום ראובני הביא אף הוא בשיט את מדליית הזהב הראשונה לישראל באולימפיאדה הנוכחית.

שרון קנטור (צילום: רויטרס)
שרון קנטור (צילום: רויטרס)

רז הרשקו (צילום: רויטרס)
רז הרשקו (צילום: רויטרס)


“אנחנו בימים מטורפים", אומר גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, השוהה עדיין בפריז. “אלו ימים מאוד עמוסים. חלק גדול מהמשלחת כבר בשדה התעופה, ואני מדבר איתך עכשיו מתחרות האופניים של רותם גפינוביץ".

גילי לוסטיג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גילי לוסטיג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


איך נערכתם לקראת האולימפיאדה הזו, מהמאתגרות ביותר, לעומת האולימפיאדה הקודמת למשל?
“תראה, בטוקיו הייתה לנו מגיפת הקורונה, שהייתה אתגר זהה לכל העולם ולכל המדינות. כל המדינות התחילו להתאמן מנקודת פתיחה זהה והיו צריכות להתמודד עם האתגר החדש הזה. בטוקיו המשחקים היו ללא קהל מבחוץ וללא קהל מבפנים, כך שאלו היו משחקים אולימפיים אחרים. המשחקים האולימפיים בפריז אלו משחקים שמדינת ישראל מתייצבת אליהם בצורה אחרת לגמרי מכל המדינות. מה־7 באוקטובר אנחנו מצויים במלחמה, וזה אתגר לא פשוט להכין את המשלחת למשחקים האלה בצל המלחמה, וזו הייתה משימה מאוד־מאוד קשה, מורכבת ואחרת. אין לנו גם ניסיון עבר בהתמודדות עם סיטואציות כאלה כך שההכנות היו אחרות לגמרי ממה שהכרנו".

דיברת על המלחמה. תאר את האווירה מאחורי הקלעים, בייחוד כשיש איומים על חיי הספורטאים הישראלים ואבטחה כבדה.
“אני חייב לומר שמתחילת הדרך, ואנחנו נמצאים פה כבר די הרבה זמן, הכפר האולימפי עצמו נותן לנו הרגשה שאנחנו בטוחים ורצויים. האווירה מאוד טובה. התכוננו להמון סוגים של פרובוקציות כאלה ואחרות, ונכון, קיבלנו איומים, אבל לא הופתענו מזה. התכוננו. התפקיד שלנו, יחד עם האנשים ששומרים עלינו ויחד עם המשטרה הצרפתית ששומרת עלינו וממש דואגת לנו, הוא לאפשר לספורטאים שלנו את השקט הכי גדול שאנחנו יכולים לתת להם על מנת שהם בסופו של דבר יתמקדו במה שלמענו הם הגיעו. הם באו הנה כדי להתחרות, לנצח ולהפיק מעצמם את הביצוע המיטבי שהם יכולים במהלך הזמן שהם פה, ולשמחתנו, ההצלחה היא מעל כל הציפיות שלנו. הציפייה שלנו הייתה להגיע לארבע מדליות וכבר עכשיו אנחנו עם שש ועם ציפייה לעוד".

גילי לוסטיג באולימפיאדה  (צילום: הוועד האולימפי בישראל)
גילי לוסטיג באולימפיאדה (צילום: הוועד האולימפי בישראל)


עד כמה הספורטאים מעודכנים במה שקורה בארץ עכשיו? במתיחות השיא של הימים האחרונים?
“בגדול כל ספורטאי מתמקד בתחרות שלו, בסדר היום הקבוע שלו, משתדל להיות פחות מוטרד מדברים כאלה ואחרים, משתדל להתנתק לפני התחרות כדי להתמקד בביצוע. מצד שני, ואתם רואים את זה גם בארץ, לכולם יש תחושת שליחות גבוהה מאשר בימים רגילים, לכולם יש מוטיבציה מאוד גבוהה למרות שהמצב בארץ קשה, וכולנו מייחלים לחזרתם של החטופים. ברור לכל הספורטאים שההופעה שלהם פה היא יותר חשובה מאי פעם. חשוב לנו להיות פה והיינו בטקס הפתיחה במלוא עוצמתנו. אנחנו לא פוסחים על שום דבר כי החשיבות בכך שאנחנו מייצגים את המדינה בתקופה כזו היא מבחינתנו ערך עליון".

ענבר לניר, זכתה במדליית כסף (צילום: רויטרס)
ענבר לניר, זכתה במדליית כסף (צילום: רויטרס)


“כיף לראות את ההישגים"

ההפתעה הגדולה ביותר הייתה, ללא ספק, זכייתו במדליית הזהב של הגולש תום ראובני בשבת האחרונה. “ראובני הוא גולש ברמה גבוהה, ומצד שני הוא אף פעם לא זכה במדליה בתחרות מטרה", מסביר לוסטיג.

“תמיד אומרים שכדי לזכות במדליה במשחקים אולימפיים, צריך לעבור קודם כל מסלול של זכייה במדליה בתחרות מטרה. תום היה קרוב לזה, היה מקום חמישי באליפות עולם, והבטיח את השתתפותו במשחקים האלה בתחרות מול גולשים ישראלים ברמה גבוהה, אבל הוא לא היה מועמד טבעי לזכייה במדליה. אבל היו הרבה אנשים בענף השיט שחשבו שהוא יכול לעשות את הקפיצה הזו".

תום ראובני (צילום: רויטרס)
תום ראובני (צילום: רויטרס)


"להגיד לך שמישהו חשב שהוא יכול לזכות בזהב? אני אשקר, אבל אין ספק שהוא נתן תחרות לפנתיאון וזו הפתעה מאוד טובה. להבדיל מתום, שרון קנטור הייתה מועמדת טבעית לזכייה במדליה אולימפית: היא אלופת עולם מכהנת, ניצחה בקדם אולימפי שנה שעברה במרסיי וגם גולשת מדהימה. כל כך כיף לראות את ההישגים האלה. הם עובדים מאוד קשה בתנאי חום קשים וצריך פשוט להסיר את הכובע בפניהם".

מה לגבי הישגי ענף הג'ודו? שלוש מדליות זה מכובד מאוד.
“ראיינו אותי לפני כמה ימים ואמרו לי להנמיך את הצפי של חמש מדליות כי עדיין לא היו הישגים, אבל הנה, גם רז הרשקו, גם ענבר לניר וגם פיטר פלצ'יק הם מועמדים טובים שזכו בעבר במדליות באליפויות עולם. ענבר אפילו הייתה אלופת עולם, ככה שידענו שהם חבר'ה יציבים שיודעים להתחרות ועשו את זה בצורה מאוד יפה בעבר. חוץ מהצרפתים, היו לנו הכי הרבה אוהדים בקהל בג'ודו, הייתה אווירה מאוד ישראלית".

מה היה הרגע הכי מרגש עבורך עד כה?
“כל רגע הוא מרגש, אבל לראות את פיטר פלצ'יק רץ לחבק את המאמן שלו אורן סמדג'ה התעלה על הכל. באיזה מצב אנחנו יכולים לתאר לעצמנו מאמן כמו אורן סמדג'ה שמגיע לתחרות אחרי שאיבד את בנו? אין דבר גרוע ועצוב מזה, והוא מצא את הכוחות להגיע לפה, להיות עם הנבחרת ולהוביל את פיטר להישג. היינו כולנו עם אושר אדיר בתקווה שהמדליה הזו תיתן לו טיפה אור ותעשה לו קצת טוב על הלב בתוך התקופה הנוראית הזו שהוא ומשפחתו עוברים".

פיטר פלצ'יק (צילום: רויטרס)
פיטר פלצ'יק (צילום: רויטרס)


אי אפשר כמובן שלא לדבר על ארטיום דולגופיאט, שנכנס להיסטוריה כספורטאי הישראלי הראשון שזכה פעמיים ברציפות במדליות.
“אין ספק שארטיום שיחק אותה בגדול. הוא גם דיבר על הביצוע הפחות טוב במוקדמות והסביר שזה קשור למשבר מנטלי שחווה ואני שמח שהוא התעלה על זה והוכיח את יכולותיו המצוינות".

"בכלל, יש לנו מערך מנטלי ופסיכולוגי של 14 אנשי מקצוע שעובדים עם הנבחרות. לפעמים החבר'ה האלה הם מאחורי הקלעים אבל יש כל כך הרבה אנשים שתומכים ועוטפים את הספורטאי, וזו הזדמנות לומר להם תודה. הם עושים עבודה מאוד חשובה והם שותפים מלאים בהצלחה של אותם ספורטאים שמקבלים את רגעי התהילה".

ארטיום דולגופיאט עם מדליית הכסף (צילום: רויטרס)
ארטיום דולגופיאט עם מדליית הכסף (צילום: רויטרס)


האולימפיאדה עוד בעיצומה. תן לי הימור, כמה עוד מדליות אתה משער שניקח?
“תראה, יש לנו ספורטאים טובים מאוד. אני לא יכול לחזות אם הם יביאו מדליות, אבל הם ראויים לכך. יש ספורטאים ברמה הגבוהה ביותר ואנחנו בהחלט לא מורידים רגל מהגז".

איך אתה מסביר את השינוי החיובי הזה שחל בספורט הישראלי?
“השינוי הכי גדול הוא המעבר לעבודה בנבחרות, שהתחלנו איתו בהשתתפות שלנו באולימפיאדת ריו דה ז'ניירו ב־2016. לרכז נבחרות, לרכז סביבן את המאמנים הכי טובים, את המעטפת הרפואית המדעית הכי טובה, יחד עם הספורטאים שמתאמנים יחד וכל אימון הופך לתחרות, זו הדרך לדעתי. גם לאולימפיאדת פריז הגענו עם הצוותים המקצועיים הכי טובים. זו נקודת המפנה לדעתי. העבודה בשיטת נבחרות היא עבודה נהדרת וזה מוכיח את עצמו בכל ההישגים שהגענו אליהם עכשיו".

לסיום, יש מסר שתרצה להעביר?
“המסר הוא שהספורט הישראלי נמצא עכשיו בתנופה מאוד גדולה, ואנחנו מאוד מקווים שההישגים שלנו כאן במשחקים האולימפיים ייתנו אור וגאווה לעם ישראל שיושב בציפייה לחזרתם של החטופים".