על רקע התגובה המסתמנת של חיזבאללה ואיראן לחיסול איסמעיל הנייה ופואד שוכר, גם בעיריית חיפה, כמו בערים אחרות בארץ, ההיערכות למלחמה התעצמה. לתרחיש מלחמת לבנון שלישית, עיריית חיפה התכוננה כבר מאז סיום מלחמת לבנון השנייה ב-2006, הפיקה לקחים ועיבתה את המערכים העירוניים. 

בעיר ישנו מרכז לניהול משברים, שהוקם ב-2006 בעקבות לקחי מלחמת לבנון השנייה. המרכז פועל בשעת חירום, ממוגן ירי, וכולל גיבוי לסלולרי וגנרטורים למקרה של תרחיש העלטה והפסקות חשמל. כמו כן, חיפה חולקה לשישה אזורי חירום שונים, ובכל חבל קיימים חפ״ק וחמ״ל ממוגן ירי עם אמצעי חירום לתקשורת, הכולל נציגים מהעירייה, המשטרה ופיקוד העורף.

נחנך מרכז חוסן לסטודנטים להתמודדות עם מצוקה  
חמינאי ביקש להעניש, לא להזהיר: בסעודיה נחרדו מהמשמעות - והסבירו  

יירוט שווא בחיפה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בהחלטה משותפת של פיקוד העורף ועיריית חיפה, חניונים תת קרקעיים מרובי קומות יהפכו בעת הצורך למקלטים קולקטיביים עבור תושבים חסרי מיגון או שבתיהם נפגעו. העירייה הכשירה את החניונים למגורים, וציידה אותם בתשתיות חיוניות כמו מים, שירותים תקינים ואינטרנט. בשעת הש׳, התושבים יוכלו להגיע אליהם עם מזרנים ומזון יבש ועל פי תרחיש גורמי הביטחון ייאלצו לשהות שם במשך ארבעה ימים.

עוד מוסרים מהעירייה כי בקומות התחתונות יוקמו מרכזים קהילתיים עם פעילויות לילדים ולנוער אשר יופעלו על ידי עובדי העירייה. ״אם נאלץ להיכנס למערכה ארוכה יותר, נאלץ לפתוח גם את מקלטי בתי הספר אשר הוכשרו לשימוש ונאפשר לתושבים ללא מקלטים לשהות שם״, מוסיף דובר העירייה אלירן טל. 

נמל חיפה ומפעלי מפרץ חיפה, המהווים נכס אסטרטגי לישראל, מאוימים על ידי חיזבאללה לא פעם ולכן על פי הנחיות פיקוד העורף, אתמול (ראשון) רודד מלאי החומרים המסוכנים במפעלים במפרץ חיפה. ״הופעל נוהל ׳חלב שקדים׳ לבידוד החומרים המסוכנים במפרץ חיפה, ובימים האחרונים ישנו פיקוח מסיבי על כך שההנחיות מבוצעות במפעלים עצמם. מעבר לכך, בשל העובדה כי מפרץ חיפה הוא יעד אסטרטגי של חיזבאללה, הוא גם מוגן יותר על ידי מערכות ההגנה של צה״ל", מסביר טל. 

חיפה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
חיפה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

״אנחנו מתרגלים העברת מסרים בתרחיש העלטה, בו לא תהיה קליטה סלולרית או חשמל. יתרה מזאת, ראש העיר ביקש מהתושבים להצטייד בטלפונים קוויים ורבים אימצו את הרעיון. עבור תרחיש העלטה הצטיידנו ברכבים עם מגפונים, כמו ה׳אלטע-זאכן׳ של פעם, על מנת להעביר מסרים מוקלטים מרחוב לרחוב״, הוסיף דובר העירייה. 

בימים האחרונים, בצל ההמתנה מורטת העצבים לתגובה של איראן וחיזבאללה החליטה גם הנהלת העירייה לנקוט משנה זהירות, ולבטל אירועים ופעילויות המתקיימים שלא בסמיכות למרחב מוגן: ״אנחנו מבטלים אירועים שיש בהם התקהלויות של עשרות או מאות תושבים, אם אין בסמיכות אליהם מקלטים. את האירועים שיכולנו העברנו למקומות ממוגנים ואת חלקם נאלצנו לבטל. מעבר לכך, כל מגרשי הכדורגל והכדורסל של העירייה נעולים וסגורים לתושבים, מחשש שתהיה התקהלות שתסכן את התושבים, כמו באירוע הטרגי במג׳דל שמס״.