נוטעים תקווה: הבוקר (שלישי) התקיים טקס נטיעת כרם בקיבוץ "כרם שלום" בעוטף, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, חברי סיעת המחנה הממלכתי ובראשם בני גנץ, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, בני משפחות הנופלים בקרבות שהיו בכרם שלום ב-7 באוקטובר, עשרות משפחות הקיבוץ המתגוררות בימים אלו בדיור זמני בישוב "אשלים" והנהלת חברת פרטנר המאמצת את הקיבוץ מאז תחילת המלחמה.

נטיעת הכרם היא חלק מחזון הקיבוץ בדרך לשיקום וצמיחה ובאמונה בעתיד טוב יותר. הנטיעה משקפת את הקשר העמוק לחקלאות, לארץ ולאדמה, על רקע מלחמת "חרבות ברזל".
 
 מדברי נשיא המדינה יצחק הרצוג: ״מחר אנחנו נציין 10 חודשים לאסון הנורא של השבעה באוקטובר. ובכל זאת אני רוצה לפתוח את מילותי במילות ניחומים וחיזוק למשפחות השכולות, למשפחות הלוחמים למשפחות הנרצחים שהאדמה הזאת רוויה בדמם. אבל אני לא חושב ששיערנו והם פיללו באותו יום נורא - שכעבור 10 חודשים נעמוד כאן, נעמוד מול השורות הנפלאות הללו של הגפנים, וניטע גפנים, ונייצר כרם, והכרם הזה ישא את השם ״כרם שלום״. 

אני חושב שזה מאוד סימלי, ואני חושב שהעובדה שאנחנו באים לכאן היום ובונים, חיים, שותלים, ונוטעים עץ. היא התשובה הכי חזקה והכי טובה לאוייבנו, אלה שבאים לחרב, להרוס, להשמיד, ולהרוג. זה לא יעזור להם בכלל. הרוח הנפלאה של העם הזה מכאן - מכרם שלום, תצא תורה לכל העולם כולו. אנחנו כאן לתמיד, ואנחנו כאן כדי לבנות לטעת ולקיים חיים.

אני רוצה להודות לכל מי שהגיע לכאן, לכל הגיבורים שהיו כאן במשך 10 חודשים, לאלו שמקיימים את המקום הזה, ובאים ותומכים במקום הזה - עם ישראל חי באמת, והוא יחייה עוד ועוד״.

עמיחי ויצן, חבר כיתת הכוננות של הקיבוץ שנפל בקרב, חלם להקים כרם, יקב ומרכז מבקרים המספר את סיפורו של הקיבוץ. 
לאחר נפילתו חברו יחד קבוצת חברים מהקיבוץ והחליטו לממש את חלומו ולספר גם את סיפור הגבורה והלחימה שהיתה בקיבוץ ב-7 באוקטובר בהובלת כיתת הכוננות והחיילים שלחמו איתם.

אשתו של עמיחי ז"ל, טליה, אמרה בטקס: "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו". נתחיל מהרינה. אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה. במדינה בכלל, בקהילה שלנו וגם אצלי באופן אישי. בתקופה הזו אני מגלה שרק דברים אמיתיים יכולים להביא לשמחה. והבוקר הזה יש שמחה אמיתית,
שמחה על הכרם שנוטעים פה ובעיקר על מה שהכרם מסמל עבורנו, על התקווה והאמונה. שמחה על האור שמופיע והוא בולט ומאיר אל מול החושך שחווינו״.
 
הכרם, היקב ומרכז המבקרים יהוו את השער לצמיחה, לשיקום ולשגשוג כרם שלום והאזור כולו. בחזון הציוני, שתילת כרם ובניית יקב ממשיכים את המסורת העתיקה וההיסטוריה של כרמים אשר ניטעו בנגב כבר לפני כ-3,000 שנה.
 
הכרם, שיוקם בשטחים החקלאיים של הקיבוץ, יהווה מקור תעסוקה לתושבי הקיבוץ והסביבה ויהווה אבן שואבת לתיירות לתושבים חדשים ויפריח את הנגב המערבי ויהפוך אותו לדרך היין הישראלית. על-מנת להגשים את הפרויקט ולהביאו לידי מימוש, הקיבוץ ייצא בימים הקרובים בקמפיין גיוס המונים לתרומות ושותפים.