תוכנית "חבל זוג", מבית עמותת עטלף שנוסדה על ידי בוגרי שייטת 13 (הקומנדו הימי), פיתחה תוכנית ייחודית ומעצימה לאנשי כוחות הביטחון
המתמודדים עם טראומה (PTSD). עקרון הבסיס של התוכנית הוא תרגולת "חבל זוג" של היחידה, שבה שני צוללנים צוללים צלילה קרבית כאשר הם קשורים יחד, כך שהם שומרים אחד על השני. גם במלחמה הנוכחית הם רותמים את התוכנית הוותיקה של לוחמי היחידה למען חבריהם, לטובת לוחמים נפגעי טראומה בכלל.

"החבל הזה מסמל אחריות, אמון ושותפות גורל, כמו גם את היכולת לתקשר בחושך ובדממה", מספר עמי חזיזה, מנהל התוכנית, מתמודד עם פוסט־טראומה בעצמו: "התחלתי את דרכי בתוכנית חבל זוג כמשתתף, הגעתי בנקודת שפל בחיי ובתום שנת הפעילות, הבנתי את רמת ההשפעה שלה עלי ועל חברי לקבוצה. שנים ישבתי בטיפול פסיכולוגי שבו נאמר לי בהנהון מלא אמפתיה - 'אני מבינה', אבל אתה יודע שהיא אף פעם לא תבין. כאן יש אחוות לוחמים שמבטלת את תחושת הזר לא יבין זאת, תחושה חזקה בקרב לוחמים מתמודדים".

עובדי חדשות 13 ניצחו: מינוי שמאלוב ברקוביץ' יבוטל
המראיין הסעודי נדהם: הפרשן הלבנוני צפה בנאום של נסראללה וחשף מה הכי מטריף אותו

בתוכנית משודך לכל מתמודד מתנדב בוגר הקומנדו הימי המשמש כמנטור וחבר לאורך שנת פעילות. הזוג (מתנדב ומתמודד), מצטרפים לפעילות ימית אתגרית במסגרת קבוצתית, הכוללת 16 זוגות באחת מהמגמות: צלילה, גלישה או שיט. כל קבוצה נפגשת אחת לשבועיים למשך שלוש שעות, ובמהלכן מועברים תכנים מקצועיים על ידי מדריך מקצועי בנוסף לסדנאות קבוצתיות ומפגשי הזוג בין הפעילויות. כל קבוצה מלווה על ידי איש/אשת טיפול המתמחה בפוסט־טראומה ובעל ניסיון רב בתחום וכך מתאפשר מרחב בטוח התורם להתמודדות עם רגשות האשם והבושה, וחוויית הבדידות.

"אנחנו מאוד מודאגים", מספר מרדכי לוקסמבורג, מנהל תחום עשייה חברתית בעמותה ומייסד התוכנית: "אם לפני ה־7.10 היינו בעומס פניות אז ביום שאחרי יש מבול של פניות ואנחנו עדין רק בתחילת הופעת הפוסט־טראומה שכן אירוע הלחימה עדיין לא הסתיים וידוע שפוסט־טראומה מתפרצת גם שנים אחרי תום האירוע. הלחימה הפעם לא דומה למה שהכרנו מבחינת אופי ומשך הלחימה. חשוב לכל יוצאי כוחות הביטחון לדעת שעם פוסט־טראומה מתמודדים ויש דרכים שונות לטיפול. חשוב שתמצאו את הדרך המתאימה לכם. אסור להחזיק את זה לבד".

מאז הקמתה בשנת 2018 השתתפו בפעילות העמותה מעל 1,000 לוחמים ולוחמות בפריסה ארצית ובכל שנה מצטרפים כ־160 זוגות חדשים.

ד"ר רחלי חיים־דהן מהמרכז האקדמי רופין, מספרת: "מחקר שערכנו בקרב משתתפי התוכנית, שכלל 85 ראיונות עומק הראה הפחתה של הסימפטומים שאותם חוו, עלייה בעניין בפעילות היום־יום, שייכות ושיפור בתפיסת העצמי. כוחה הייחודי של התוכנית, כפי שעולה מהמחקר, הוא התמודדותם של הלוחמים עם הטבע והעיסוק בפעילות ספורטיבית יחד עם חונך שעמו הם מזדהים ואליו מתחברים. זו חוויה אדירה גם ללוחמים החונכים שמעבדים מחדש את החוויות הצבאיות שלהם בצורה מיטבית".