בזמן שרוב הילדים מצפים בקוצר רוח לחופשת הקיץ, עבור ילדים רבים ממשפחות המתמודדות עם קשיים כלכליים סיום הלימודים מסמן תקופה מאתגרת. 

במהלך שנת הלימודים ילדים אלה נהנים מארוחות מזינות במסגרת מפעל ההזנה של משרד החינוך הפועל במסגרות החינוכיות ברשויות בעלות דירוג סוציו־אקונומי נמוך, שבהן לומדים ילדים המתמודדים עם חוסר ביטחון תזונתי. אולם עם היציאה לחופש הגדול הם מאבדים מקור תזונתי חשוב זה בשל הפסקת פעילות מפעל ההזנה, שיצא לפגרה בתחילת החופש הגדול ויחזור לפעול רק לאחר חגי תשרי. 

אחווה מתחת למים: כך מסייעים בוגרי שייטת 13 ללוחמים פוסט-טראומטיים
עשרה חודשים לתחילת המלחמה: "יריד סידורים" לעולים במילואים

בעמותת בית התבשיל, המחלקת כבר יותר מ־40 שנה מאות אלפי ארוחות חמות מדי שנה, מדווחים על זינוק של 30% בימים אלה במספר הבקשות לארוחות חמות עבור ילדים ממשפחות נזקקות. בעמותה מייחסים את העלייה הדרמטית בבקשות להפסקת מפעל ההזנה בבתי הספר, צעד שמותיר אלפי ילדים ללא ארוחה חמה יומית קבועה. 

"אנו עדים לעלייה משמעותית בפניות לסיוע בארוחות חמות עבור ילדים מאז תחילת החופש הגדול," אמר ל"מעריב" הרב שמחה קרקובסקי, מייסד ומנהל בית התבשיל. "מדובר בילדים שבמהלך השנה מסתמכים על הארוחות בבית הספר, וכעת מוצאים  עצמם ללא מענה".

בבית התבשיל מדגישים כי מגמת העלייה בבקשות לסיוע במזון באופן כללי החלה עם פרוץ המלחמה באוקטובר האחרון, אך החופש הגדול מחריף עוד יותר את המצב.  

"השלכות המלחמה, יחד עם עליות המחירים הדרמטיות בכל התחומים בישראל, יצרו קשיים כלכליים עבור משפחות רבות וכעת החופשה מבית הספר מוסיפה נטל נוסף על כתפיהן", מסביר קרקובסקי. 

כדי להתמודד עם הפניות הרבות, נערכו בעמותה להגדיל את היקף פעילות המטבח במהלך חודשי הקיץ. "אנחנו קוראים למשרדי הממשלה לייצר תוכנית הזנה חלופית עבור אותם ילדים", אומר קרקובסקי. "ללא תמיכה משמעותית, אלפי ילדים עלולים להתמודד עם חוסר ביטחון תזונתי במהלך החופש ובתקופת החגים. זו אחריותנו המשותפת להבטיח שכל ילד בישראל יזכה לארוחה חמה ומזינה, גם בימי החופש".