במהלך הימים האחרונים, נרשמה עלייה משמעותית במספר הפניות למרכזי החוסן בצפון בעקבות מתקפת הכטב"מים ותקריות הירי האחרונות באזור הגליל המערבי. מרכזי החוסן מציעים טיפולים פרטניים פרונטליים ללא עלות לכל מי שחווה חרדה, מתח או טראומה, ומאוישים על ידי מטפלים מקצועיים. ניהול נכון של אירועים בעלי פוטנציאל טראומטי הוא חיוני לשיפור יכולת ההתאוששות של היחיד, הקהילה והחברה כולה.

מרכזי החוסן פועלים במימון משרד הבריאות ובשיתוף עמותת מרכז משאבים, ומספקים שירותי תמיכה נפשית לאוכלוסייה באזור. לפי אורי צ'רלס פרידלנד, מנהל המחלקה לפיתוח חברתי, המספרים מצביעים על עלייה בגלים של פניות, בהתאם לאירועים הביטחוניים. "אנו פועלים בשלושה צירים מרכזיים: טיפול פרטני, תמיכה קהילתית והכשרת רשויות להערכות חירום מבחינה נפשית", ציין פרידלנד.

מאז תחילת המלחמה, נרשמו 3,050 שיחות טיפוליות במרכזי החוסן. שיא השיחות נרשם בחודש אוקטובר, שוב בינואר ולאחרונה בחודשים יולי ותחילת אוגוסט. "אחרי נפילת הכטב"ם בחורפיש, היו כ-30 פניות מחורפיש ביום בלבד", הוסיף פרידלנד. מרכזי החוסן מציעים שירותים ב-4 שפות: עברית, רוסית, ערבית ואנגלית.

כל אדם שנפגע רגשית או נפשית כתוצאה מאירוע ביטחוני זכאי לקבל עד 12 טיפולים ללא עלות. "כל אדם שחווה חרדה שקשורה למלחמה זכאי לקבל טיפולים. בין אם הוא נפגע באופן ישיר באירוע ביטחוני, אם הוא מפונה, ובכלל כל אזרח מהאזור שמעיד שהוא במתח, לחץ או חרדה כתוצאה מהמצב הביטחוני", הדגיש פרידלנד. 

לדבריו של פרידלנד, הקהילה מהווה חלק בלתי נפרד מהתמיכה הנפשית. "גם הקהילה צריכה להיות חלק משיפור המצב הנפשי, ולשם כך אנו מכשירים צוותי צח"י וכיתות כוננות כיצד לדווח לקהילות על אירועים ביטחוניים ועל הערכות מצב, ואף מתכננים להקים צוותי חירום שכונתיים". פרידלנד הוסיף כי המרכזים מציעים גם תוכניות להכשרת רשויות להערכות חירום, ומנהלת מפונים שמסייעת לאוכלוסייה אשר נמצאת במרכזי הפינוי. 

מרכז חוסן (צילום: ללא)
מרכז חוסן (צילום: ללא)

ענת, בת 46 ממעלות תרשיחא, מספרת על החוויה שלה בקורס ׳נאמני חוסן׳ של המרכז, להכשרת תושבים לסייע לקהילה שלהם מבחינה נפשית בעת אירוע ביטחוני: "הגעתי לקורס שמטרתו להכשיר אנשים באזור להיות זמינים לסיוע נפשי בשעת חירום. הקורס נתן לנו כלים חשובים שנוכל להשתמש בהם במצבי חירום. הרעיון הוא שבכל שעת חירום מלחמתית - אם ייפול החשמל, תיפול רקטה באזור או יישמע בום על קולי - יהיו אנשים אשר מיועדים להגיש עזרה נפשית ולחזק את הקהילה באזורם".

פרידלנד ממרכז החוסן, עוד פנה לתושבים ותיאר כיצד יש להתנהל כדי לשפר את המצב הנפשי: "אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות, אבל אנחנו יכולים להחליט איך נחווה אותה. אמנם קיים האיום מאיראן ומחיזבאללה, אבל אפשר לבחור כיצד להתמודד איתו. מה שיכול לעזור להפיג את המתח הוא להיות מחויבים למשימות מסיחות דעת, לראות סרט טוב, לצאת להליכה, לשמור על תקשורת פעילה עם המשפחה והחברים, לשתף את הקושי ולנרמל אותו - ולפתח תחושת מסוגלות על ידי העזרה לאחר.

"כל הפעולות הללו - נותנות תחושת סיפוק. בעיקר, יש לזכור כי אירוע ביטחוני - אזעקה או בום - מסתיים לאחר מספר דקות, הוא לא נמשך לאורך זמן. צריך להבין את הסיטואציה, להיות מודעים לסביבה - ולהשתדל להיות כמה שיותר בסביבת אנשים שאוהבים ומכירים היטב. אם מישהו לידכם לחוץ, אל תתביישו לפנות אליו ולהבין איך אפשר לעזור לו. הורים לילדים צריכים לזכור - הילדים מרגישים אתכם, אם אתם לחוצים - אתם אוטומטית משפיעים לרעה על ילדיכם. צריך לשמור על קור רוח לידם״.