"הקו האדום" של הרכבת הקלה בגוש דן עומד על כ-100 אלף נסיעות ביום בממוצע. כך עולה מסיכום הנתונים שהוצגו במלאת שנה לתחילת הפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב וגוש דן.

פרויקט "הקו האדום" עבר עליות ומורדות עד ליציאתו לדרך בטקס חגיגי לפני כשנה. עם תחילת העבודות באוגוסט 2015, הצפי היה שהקו יחל לפעול בשנת 2021, אבל בשל עיכובים טכניים, שנבעו בין היתר מתקלות במערכת האיתות בעת נסיעות המבחן, היום המיוחל הגיע לאחר שנתיים.

פרסום ראשון: משרד הפנים יעביר 140 מיליון ש״ח לרשויות בצפון  
"זה המילואים שלי": המתנדבים בגיל השלישי שנלחמים על החקלאות הישראלית

הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"הקו האדום", שאורכו 24 ק"מ, הוא עילי ותת-קרקעי וכולל 23 תחנות עיליות ועשר תחנות תת קרקעיות, בנוסף לתחנת אליפלט השקועה. התוואי העילי מתחיל בפתח תקווה ולאחר צומת גהה הופך לתת-קרקעי, כשהוא עובר את ציר ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן ומרכז תל אביב. ביפו הקו חוזר להיות עילי, עד לתחנה הסופית בבת ים.

המודל של "הקו האדום", יועד לכ-230 אלף נסיעות ביום בממוצע. עם השקתו, היו כ-120 אלף נסיעות ביום ולאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, מספר הנסיעות צנח לכ-17 אלף בלבד ביום. בנוסף למלחמה, ההערכות הן שמהירות הנסיעה האיטית יחסית לאורך שדרות ירושלים ובת ים, העומדת על ממוצע של כ-15 קמ"ש, הניעה נוסעים פוטנציאליים רבים להמשיך להשתמש בתחבורה חלופית.

בחודשים האחרונים מספר הנוסעים גדל בהתמדה, תוך עלייה קבועה של 5% בממוצע והתחזית היא שתוך שנתיים-שלוש ניתן יהיה לעמוד במודל של למעלה מ-200 אלף נסיעות ביממה.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול (שלישי) בדיפו בפתח תקווה, הודיעה חברת נת"ע, שביחד עם חברת אלסטרום, נעשות פעולות טכניות, שאמורות להביא להגברת המהירות במקטע העילי ביפו ובבת ים.

מסיכום נתוני השנה הראשונה עולה עוד, כי תדירות הרכבות ב"קו האדום" עומדת על ארבע רכבות בשעה בשעות השיא, בין השעות 07:00-10:00 והחל מהשעה 15:00. 

הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מסקר שביעות רצון שערכה חברת תבל, המפעילה את "הקו האדום" עולה, כי 93% מהנוסעים הביעו שביעות רצון מהנסיעה והשירות. עם זאת, שיעור הנוסעים המרוצים באזור בת ים ויפו עומד על כ-88% וזאת, בשל המהירות האיטית יחסית. עוד עולה מהסקר, כי 53% אמרו, שהם משתמשים בתחבורה ציבורית יותר מבעבר ו-67% הבהירו, כי הם יעדיפו תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי. התחנות העמוסות ביותר ב"קו האדום" היו אלנבי, יהודית, בן גוריון, כאשר העיר תל אביב מובילה בתיקופים עם 46% מכלל הנסיעות.

בנת"ע ותבל ציינו, כי במהלך השנה האחרונה התקצר משך הנסיעה מפתח תקווה לבת ים מ-96 ל-73 דקות בעקבות סנכרון רמזורים. המשימה כעת היא להביא לקיצור נוסף, באזור יפו ובת ים.

במקביל, נמשכות עבודות התשתית להקמת "הקו הסגול" ו"הקו הירוק" של הרכבת הקלה. ההערכות הן שבשל עיכובים שנבעו בין היתר מהמלחמה, הקו הסגול יושק בשנת 2028 והקו הירוק ב-2029. במקביל, נמשך קידום הליך הקמת המטרו באזור המרכז, שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקל, כאשר היעד השאפתני הוא להתחיל בשנה הבאה את העבודות בדיפו בפתח תקווה. המטרו צפוי להתחיל לפעול בהדרגה משנת 2037.

"זהו יום חג עבורי, עבור עובדי נת"ע ושותפינו שהקימו ביחד את אחד הפרויקטים הגדולים בישראל. 'הקו האדום' הוא רק ההתחלה, התחלה מוצלחת יש לומר, כי שמעידים מיליוני הנוסעים, לפרויקט הסעת ההמונים במטרפולין תל אביב, שקורם עור וגידים", ציין מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, המסיים בסוף החודש את תפקידו.

יו"ר נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק הכריזה: "המהפכה התחבורתית כבר החלה. 'הקו האדום' קונה לו עוד ועוד קהלים, הולך ותופס מקום של כבוד בחיי היום-יום".

מנכ"ל תקבל מקבוצת אגד, אמירם אוחיון אמר עוד: "חברת תבל גאה בביצוע הקו בשנה ההפעלה הראשונה. הפעלנו את הרכבת תוך השגת יעדיה שירות והבטיחות".

שרת התחבורה מירי רגב, אמרה במסיבת העיתונאים: "בצל המלחמה, אנו מבינים יותר מתמיד את חשיבותן של התשתיות התחבורתיות בים, באוויר וביבשה. למרות המלחמה".