ארגון אקים ישראל מפגיש במסגרות שונות בין אנשים עם מוגבלות שכלית ברמות תפקוד שונות. בחלק מהמקרים, מניבים המפגשים הללו סיפורי אהבה של ממש, שנמשכים שנים ארוכות בהם זה של עודד נפתלי (34) ושמרית קרויטורו (39), שמציינים בימים אלה 21 שנות זוגיות. השניים הכירו בחוג מוזיקה, כששמרית למדה אורגנית , דרבוקה ופסנתר ועודד ניגן בחליל ובאורגנית.

עודד, הוא צעיר מיוחד ופורץ דרך, הידוע כמי שלא נותן לתסמונת הדאון להפריע לו בדרכו להגשמת החלומות. הוא נבחר להיות החייל הראשון עם תסמונת דאון שקיבל אות הצטיינות מנשיא המדינה (רובי ריבלין דאז) ביום העצמאות, במסגרת שירותו הצבאי כחלק מתכנית 'שווים במדים' של אקים. לאחרונה, עודד שבר שיא נוסף, מדהים לא פחות כשהפך לאדם הראשון בישראל עם תסמונת דאון שקיבלת תואר ראשון- BA כללי מהפקולטה לחינוך בבר אילן במסגרת תכנית ׳עוצמות׳. 

"אני הכי אוהבת בעודד את השאיפות שלו, את החלומות שלו״, אומרת שמרית.  עודד, מצידו, מסביר שהוא "אוהב את שמרית. את כל כולה!". ביחד הם הכי אוהבים לשיר ולרקוד, כשעודד אחראי על הקצב ושמרית על הכוריאוגרפיה. "לשנינו יש תסמונת דאון והיא אחת הסיבות שהתחברנו ושהקשר שלנו כל כך מיוחד״, הם אומרים. ״אנחנו מאחלים לכל אחד ואחת למצוא זוגיות. עם צרכים מיוחדים או ללא- כולנו שווים וכולנו ראויים לזוגיות״.

גם בצפון המופגז האהבה פורחת. סרגי מלניק (45) ורוית יום טוב (49) נפגשו לפני יותר מעשור במתנ״ס "בלום" בצפת. "סרגי הסתכל עלי ושאל אם אני רוצה להיות חברה שלו". מספרת רוית. ״המשפחה שלי הגיעה למועדון, ראתה את רוית והתרשמה ממנה. הם אמרו לי שנראה להם שהחברות תצליח והם צדקו. מאז ועד היום אנחנו ביחד", מוסיף סרגי. איך מצליחים לשמור על הזוגיות? "הזוגיות נשמרת כי אנחנו אוהבים לצייר ביחד, מתחשבים אחד בשני, עוזרים בתורנויות, שוטפים ביחד את הבית. גם את הכלים תולים ומורידים כביסה ביחד. ודואגים זה לזו", אומרת רוית. 

 סרגי ורוית מצפת (צילום: באדיבות עמותת אקים ישראל)
סרגי ורוית מצפת (צילום: באדיבות עמותת אקים ישראל)

באקים ישראל פורחים גם סיפורי אהבה "צעירה". שרה גן (63) וסיני כהן (62), המתגוררים יחד בדירת אקים בת"א, הכירו לפני ארבע שנים כששרה עברה לדירה חדשה של אקים בצפון תל אביב, ושם פגשה בסיני. הזוגיות שלהם התפתחה לאט לאט, כשבתחילה היו חולקים חדר בנופשים, ובהמשך ביקשו לעבור לגור יחד.

שרה וסיני (צילום: באדיבות עמותת אקים ישראל)
שרה וסיני (צילום: באדיבות עמותת אקים ישראל)

באקים מיד נרתמו לסייע, ולפני כחצי שנה הם עברו לגור יחד. "אנחנו אוהבים לנהל שיחות לתוך הלילה ולצחוק יחד. נהנים לבןא יחד למרכז היום של אקים, ושם אנחנו מבלים את שעות היום בחוגים ופעילויות״, הם מספרים, "היתרון בזה ששנינו עם מוגבלות הוא בכך שאנחנו מבינים זה את זו, ואם צריך תמיד יש סביבנו מישהו להתייעץ איתו - מדריכים, עו״סית וכו׳", הם אומרים. מה הטיפ שלכם לזוגיות בריאה?, שאלנו, ״לצחוק הרבה ביחד. צחוק הוא מתכון לזוגיות טובה ובריאה".