67% מהציבור היהודי בישראל תומכים בכך שישראל תכיר בכל סוגי הנישואים, כולל אזרחיים, קונסרבטיביים ורפורמיים. בקרב הציבור החילוני עומד שיעור התמיכה על 92%. גם 31% מהציבור המגדיר עצמו כדתי מביעים תמיכה. כך עולה מסקר שערך מכון סמית עבור "עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון" לקראת ערב ט"ו באב החל היום, בקרב מדגם מורחב של 800 איש, אשר מייצג את האוכלוסייה היהודית הבוגרת.

חדו"ש בודקת את עמדת הציבור בנושא חופש הנישואים מאז הקמתה, והסקר האחרון שב ומחזק את המסקנה כי מדובר ברוב עקבי ויציב מאז שנת 2010. לתמיכה בחופש הבחירה בנישואים שותפים גם רוב מצביעי מפלגות הקואליציה הנוכחית: 68% ממצביעי הליכוד ו־41% ממצביעי הציונות הדתית ועוצמה יהודית בבחירות האחרונות.

זכו לאהוב: סיפורי האהבה המרגשים של בעלי מוגבלות שכלית
שריפה גדולה פרצה בתל אביב, דיירים בבניינים סמוכים פונו

עוד בדק הסקר את היחס ל"נישואי יוטה", המאפשרים לזוגות להינשא במדינת יוטה שבארה"ב באמצעות התוועדות מרחוק בווידיאו מבלי לעזוב את הארץ. לפני למעלה משנה קיבל בית המשפט העליון את עמדת חדו"ש כנגד עמדת משרד הפנים, ופסק כי על רשות האוכלוסין לרשום כנשואים כל זוג שהתחתן בדרך זו. רוב הציבור היהודי הבוגר (69%) לא היו מודעים לקיומה של האפשרות, אבל רוב של 66% תומכים בה.

רק 50% מהציבור היהודי היו בוחרים בנישואים אורתודוקסיים לו היו כל האפשרויות שוות בפני המדינה. 13% היו בוחרים בנישואים קונסרבטיביים או רפורמיים, 8% היו בוחרים בנישואים אזרחיים בחו"ל, 14% היו בוחרים להתחתן במסגרת "נישואי יוטה", ו־15% היו בוחרים לחיות יחד בחיים משותפים ללא נישואים רשמיים. בעוד 98% מהחרדים ו־87% מהדתיים היו בוחרים בנישואים אורתודוקסיים, רק 15% מהחילונים היו בוחרים בכך.

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש, אמר: "האירוניה היא שהרבנות הצליחה להמאיס על עשרות אלפי זוגות את מסגרת הנישואים והביאה אותם להעדיף חיים משותפים כידועים בציבור ללא נישואים, וכך הפכה לאיום הגדול ביותר על מוסד הנישואים בישראל. אירועי המהפכה המשפטית והתנהלותה של הממשלה בנושאי דת מאז המלחמה נותנים בסיס לתקווה כי בבחירות הבאות יבטא הציבור את העדפתו בתמיכה אך ורק במפלגות אשר יתחייבו ליישם את עקרונות חופש הדת והמצפון המובטחים במגילת העצמאות, לרבות הנהגת נישואים וגירושים אזרחיים, כראוי למדינה יהודית ודמוקרטית באמת".

עו''ד אורי רגב (צילום: באדיבות עמותת חדו''ש)
עו''ד אורי רגב (צילום: באדיבות עמותת חדו''ש)