בעקבות ההודעות של מספר יישובים בדרום על כי אינם מתכוונים לקחת חלק בטקס הממלכתי לציון הטבח בשבעה באוקטובר, המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים מבקשים להבהיר כי הטקס נמצא עדיין בשלבי גיבוש וכי לא נעשתה בשלב זה פניה בנושא לאף יישוב.

אוהד מונדר על סבא אברהם: "בכלל חשבנו שהוא בבית חולים"
סטודנט בישראל שיתף הספד לאיסמעיל הנייה - כך הגיב הרקטור

מטעם קיבוץ בארי הודיעו היום (שלישי) כי תושביו יוצאים נגד עיסוקה של ממשלת ישראל בהפקת טקס זיכרון ממלכתי. מטעם דוברות הקיבוץ נמסר: "אנחנו דורשים כי הממשלה תעסוק בחיים שניתן להציל, חיי החטופים שנמצאים בעזה, ולא בחיי אדם שהפקירה למותם. עם חסרונם של 101 חברינו ובני משפחותינו אנחנו מתמודדים יום יום, וטקס לזכרם נקיים באופן פרטי".

עוד אמרו והבהירו: "רק הבוקר היינו עדים למחיר הכבד שגובה ההפקרה עם קבלת ההודעה האיומה על דבר הירצחו בשבי של חברנו אברהם מונדר מקיבוץ ניר עוז. אנו דורשים מהממשלה להשקיע את כל מרצה בקידום עסקה להחזרת החטופים ולהפסיק את הפקרתם. אל תאפשרו לאבד חיים נוספים של חברינו, איבדנו מספיק!".

לבסוף סיכמו תושבי הקיבוץ את דרישתם להקמת ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר, ולא ממשלתית, כפי שעלה לאחרונה מטעם בנימין נתניהו וסיעת "הליכוד": "בנוסף, אנו חוזרים ודורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר תספק לנו תשובות ותסיק מסקנות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם".

בנוסף, מטה משפחות המשפחות להחזרת החטופים הגיב לדבריו של ראש הממשלה, לפיהם "ישראל לא תצא בשום מצב מציר פילדלפי וממסדרון נצרים" וכי "אני לא בטוח שתהיה עסקה״, ומסר: "דבריו של ראש הממשלה מהווים הלכה למעשה טרפוד עסקת החטופים".

"נתניהו לא הפנים שהפקרת החטופים מביאה להירצחם בשבי. הם לא רק סובלים, הם גם מתים. אין שום תקווה ושום גבורה בעמידה 'איתנה' שתביא להמשך מותם של כל החטופים. ממשלת ישראל הפקירה את החטופים ב-07.10 וכעת נוטשת אותם סופית". 

התנועה הקיבוצית הצטרפה לדברי הביקורת על הטקס הממלכתי, שנמצא באחריותה של מירי רגב: "טקס הזיכרון ל-7 באוקטובר צריך לבטא באומץ ובכאב את האסון הלאומי וההפקרה שהתרחשו בנגב המערבי".

"בטבח המחריד נרצחו מאות ישראלים, תושבי קיבוצים, תושבי הערים שדרות ואופקים, תושבי מושבים, מבלים במסיבת הנובה, ונפלו מאות חיילי ומפקדי צה"ל, כוחות הביטחון והמשטרה. מאות תושבים נחטפו לשטח עזה, אלפי הבתים נשרפו וחוללו ביישובים, ופונו עשרות אלפי תושבים מבתיהם". 

"השפעות המלחמה והכאב העמוק על טבח 7 באוקטובר הגיעו אל כל קצות החברה הישראלית", הוסיפו. "חוסר האמון כלפיי מארגני טקס הזיכרון הוא מוצדק. זכרם של כל הנרצחים והנופלים יקר ואהוב, ואסור שהטקס יזוהם עם פוליטיקה, וייהפך למפגן תעמולה זול, דוגמת מדינות דיקטטוריות".

ועל מינויה של רגב טענו ופנו לרוה"מ: "ראוי שתמצא אישיות ממלכתית מקובלת שתדע לנהל טקס פתוח לציבור ולמשפחות הנרצחים, טקס שיבטא ברגישות הנדרשת זיכרון, כאב ותקומה, בכל קצוות החברה הישראלית".