בהמשך לחשיפת ״מעריב״ על חתימת מאות הורים מודאגים על עצומה נגד פתיחת שנת הלימודים במתכונתה הנוכחית ביישובים הלא מפונים בצפון, מאות תושבים מהצפון פנו במכתב לשר החינוך יואב קיש בו הם ציינו את הסכנות הביטחוניות בפתיחת שנת הלימודים, ביניהן זמן התרעה קצר שלא מאפשר מיגון לתלמידים בזמן המטחים, ודרשו שלא לפתוח את שנת הלימודים עד שהם יטופלו.

לקראת פתיחת שנת הלימודים, כ-500 הורים לתלמידים המתגוררים בצפון ומיוצגים על ידי מטה ״נלחמים על הצפון״ פנו היום (חמישי) במכתב דחוף לשר החינוך בו הם דרשו שלא לפתוח את שנת הלימודים בצפון בזמן שתוכנן. זאת, בהמשך לחשיפת ״מעריב״ לראשונה על התארגנות ההורים המודאגים. 

הפקרת השיקום: קריאה בהולה לכינוס הוועדה לביקורת המדינה לדיון בשיקום נכי צה"ל  
"נשמח לחזור": המנהלים שהקימו בית ספר מאפס ונאבקים על החינוך במלחמה

נפילה בגן ילדים בחניתה (צילום: ללא)
נפילה בגן ילדים בחניתה (צילום: ללא)

יוזמת ההורים, שהלכה וצברה תאוצה לאחר דבריו של שר החינוך קיש לפיהם ״חוץ מכיפת ברזל הוא לא יודע מה אפשר לעשות״, התחילה מהתארגנות של קבוצת הורים בנהריה, ובשעות ספורות הצטרפו אליה כ-1000 הורים. 

ההורים שלחו את המכתב לשר החינוך בשם 500 מההורים, והם קראו בו שלא לפתוח את שנת הלימודים בצפון במצב הנוכחי בו זמן ההתראה לפני נפילת מטחים הוא קצר, ולא יאפשר לתלמידים להגיע בזמן למרחבים המוגנים.

״כידוע לכולנו״, פתחו ההורים את מכתבם, ״מדינת ישראל נמצאת בלחימה במספר חזיתות מה-7/10. בחודשים האחרונים עיקר הלחימה והמעורבות של אוכלוסיה אזרחית הינה בגזרה הצפונית, בנהריה, במעלות, בצפת ושאר ישובי הגבול הלא מפונים״.

הם ציינו כי זמן ההגעה למרחב המוגן הינו 15 שניות, ובחלק מהישובים אף פחות, וכתבו: ״כל בר דעת יודע שבכיתה או בפעוטון עם 35 ילדים, ההגעה למרחב המוגן בפרק הזמן הזה הינה בלתי אפשרית ואף מסכנת את חיי ילדינו״.

שקי חול בגן ילדים בצפון (צילום: ללא)
שקי חול בגן ילדים בצפון (צילום: ללא)

לדבריהם, ״פיקוד העורף הגה את מתווה "הכי מוגן שיש", מתווה שבמהותו קובע כי על הילדים לשכב עם הידיים על הראש ולקוות לטוב. לאור ההסלמה הגוברת בצפון, ברור לכולם שהמתווה הזה הוא לכל היותר הימור על חיי ילדנו״.

בהמשך, המפונים ביקשו לחדד כי הם אינם פועלים מתוך מניע פוליטי ואינם משתייכים לשום צד במפה הפוליטית: ״אכזבתנו מההתייחסות לגזרה הצפונית היא זהה כלפי כל בעלי התפקידים בכנסת. אנו קוראים לכם להבין את הצורך והחשש, ולסייע במאבק לקבלת פתרונות שיבטיחו את שלומם של ילדינו, ובראש ובראשונה לבטל את מתווה 'הכי מוגן שיש' מתוך הבנה שהמתווה מסכן את שלומם של ילדינו, ולמצוא פתרונות שיבטיחו את שלומם של הילדים״.

בנוסף, הם דרשו מתן מענה במתווה היברידי להורים שחוששים לשלוח את ילדיהם למסגרות במצב הנוכחי, מתן מענה ותמיכה פסיכולוגית לכלל הילדים (כתלות באישור הוריהם), ומציאת פתרונות חלופיים למוסדות בהם ישנם פערי מיגון שאינם מאפשרים הגעה למרחב מוגן בפרק הזמן המוגדר בבטחה ובצורה שלא יסכן את ילדנו.

שריפה בצפון (צילום: דוד כהן)
שריפה בצפון (צילום: דוד כהן)

לסיום כתבו: ״עד שיהיה שינוי משמעותי - אנו דורשים שלא לפתוח את שנת הלימודים״. בין ההורים שחתמו היו הורים לתלמידים מנהריה, גשר הזיו, מעלות, עבדון, אלקוש, עין יעקב, גולן, צפת, מנות, ויישובים נוספים.

מתן דודיאן, רכז תחום חינוך בישוב שלומי וממובילי מטה נלחמים על הצפון: "המצב הנוכחי בו מאות הורים שולחים את ילדיהם למוסדות החינוך בערים הלא מפונות כדוגמת נהריה הוא הזוי לחלוטין ומהווה סכנת חיים ממשית לכל אחד ואחד מהם".

לדבריו, "הזמן שעובר מרגע האזעקה עד הנפילה כל כך מועט שברבים מהמקרים קודם שומעים את הנפילה ואז את האזעקה. הילדים לא יוכלו להתמגן ואסון מג'דל שמס הבא בדרך. אסור לתת לזה לקרות".