עשרות טיסות מנמל התעופה בן גוריון בוטלו משעות הבוקר (ראשון) ונוסעים רבים ממתינים בחוסר וודאות שעה שטיסות נוספות נדחות בעקבות סיכול המתקפה של חיזבאללה על מרכז הארץ. נוסעים רבים ממתינים על הרצפה עם הילדים כדי לצאת לחופשה המשפחתית שתוכננה כבר חודשים ארוכים והם לא יודעים עדיין אם הם ייצאו לחופשה המיוחלת או יחזרו הביתה מאוכזבים. בתי הקפה והספסלים בנתב"ג מלאים. רבים מתגודדים מול מסכי לוח הטיסות בתקווה לקבל בשורה אבל על רוב הטיסות כתוב: "בוטלה" או "מתעכבת". גם בהגעה בטיסות לישראל חלו שיבושים כאשר חלק מהטיסות נחתו בשדה התעופה רמון ואחרים.

מנכ"ל נתב"ג, אודי בר עוז, כינס מסיבת עיתונאים בעקבות המצב: "אנחנו נמצאים באולם הצ'ק-אין של טרמינל 3 לפני הצהריים, אחרי בוקר טיפה חריג בנתב"ג. יחד עם זה אנחנו ביום טיסות עמוס. 310 טיסות, מעל 50 אלף נוסעים. כ-20 חברות בינלאומיות שממשיכות לטוס וימשיכו גם מחר ומחרתיים. יש כמה חברות בינלאומיות שביטלו טיסות היום ואנחנו בקשר איתן כדי לוודא שהנוסעים יוכלו כמה שיותר מהר להבין מה קורה", אמר.

אל"מ במיל' טוען: הגיע הזמן לכניסה קרקעית ללבנון
ברק סרי התפוצץ על שרה נתניהו; מגל: "לא רוצה לתת לכם אפילו סיכה"

לפני זמן קצר הייתה הערכת מצב עם שרת התחבורה ובה עברנו על כל הנתונים, עברנו על המצב ונלקחו החלטות. אנחנו עובדים לפי ההחלטות שנלקחו עם שרת התחבורה ומשרד התחבורה. ביטול של שעתיים, הוא מייצר שינויים בלוח הטיסות, בין היתר טיסות שנחתו ב'רמון' ואחרי זה הגיעו לפה. אנחנו נייצב את לוח הטיסות, ביקשנו מהחברות כמה שיותר מהר לעדכן את זמני הטיסה כדי שזה יהיה באתר הרשות, כדי שהנוסעים יוכלו להתעדכן".

ג'אן, שהגיע עם משפחתו מחופשה מפריז בטיסת אל על, סיפר למעריב: "הטיסה נחתה באתונה, לאחר המתנה של שעתיים המשכנו והעיקר שהגענו לארץ. אנחנו לא יודעים מה צפוי אך מרגישים בבית. טוב שהמטוס נחת בארץ".

כאוס בנתב''ג לאחר סיכול מתקפת חיזבאללה  (צילום: אבשלום ששוני)
כאוס בנתב''ג לאחר סיכול מתקפת חיזבאללה (צילום: אבשלום ששוני)

מעיין מכפר יונה שהגיעה עם הוריה, שתי בנותיה, חברה ובתה של החברה, סיפרה: "כבר לפני חצי שנה הזמנו חופשה בכרתים, אנחנו ערים מ-05:00 וממתינים בחוסר וודאות. הבנות מתרגשות ורוצות לעלות למטוס אך אנו ממתינים ומקווים שהטיסה בסוף תצא. אם הטיסה לא תצא אני חוששת שאת הכסף ששילמנו לבתי המלון לא נקבל בחזרה. בכל מקרה לא נחזור הביתה, אם לא ניסע לכרתים נמשיך מכאן לאילת. תכננו חופשה והיא תקרה".

אי וודאות גדול  (צילום: אבשלום ששוני)
אי וודאות גדול (צילום: אבשלום ששוני)

יעקב שוורץ מירושלים, שהיה אמור לטוס לקרקוב עם משפחתו: "לא הודיעו לנו מראש על ביטול הטיסה והגענו לנמל התעופה ב-08:30. לא מצאו לנו טיסה חלופית ונצטרך לחזור הביתה. האכזבה גדולה מאוד, בעוד שבוע חוזרים ללימודים ואני לא יודע אם ייצא לנו לצאת לחופשה בכלל".

משפחת בוזגלו שהגיעה מנתיבות סיפרה: "הטיסה הייתה אמורה לצאת ב-05:30 לפראג, היינו בדיוטי פרי, עמדנו לעלות למטוס, ואז הודיעו על דחייה ל-07:00. חיכינו ואמרו שדחו ל-10:00, חיכינו שוב ואז הודיעו על ביטול. עשינו כבר צ'ק אין. חיכינו לזה כל כך. האכזבה גדולה מאוד. שלפחות יחזירו את הכסף".

גילי ויקיר צייג מחדרה שעמדו לצאת לירח דבש בכרתים אמרו באכזבה: "ציפינו לירח הדבש, הגענו לכאן ואמרו שלא יודעים אם הטיסה תצא. נקווה שבסוף היא תצא".

שירה ויהלי בנות ה-17 שהגיעו עם עוד חברות מקדימה-צורן סיפרו בעצב: "כשהגענו לכאן אמרו שהטיסה לא תצא. יש טיסות שכן יצאו. אנחנו ממש מאוכזבות, תיכננו כבר איך נהנה בחופשה ועכשיו אנחנו צריכות לחזור בחזרה".

"מינואר אנחנו מתכננים חופשה משותפת עם הילדים. מהבוקר אנחנו כאן, הודיעו לנו שהטיסה תצא יותר מאוחר אבל זה לא בטוח", סיפר שגיא שהגיע עם עוד שלוש משפחות מאריאל.

ציפו לחופשה והתאכזבו  (צילום: אבשלום ששוני)
ציפו לחופשה והתאכזבו (צילום: אבשלום ששוני)

חברות תעופה זרות כמו אייר-פראנס ביטלו לאור המצב את הטיסות לארץ.

מחברת ישראייר מסרו שמכיוון שהצוותים הזרים של מטוסים חכורים זרים לא מגיעים לארץ צפויים עיכובים ושיבושים.

בארקיע ואל על ציינו כי נעשה מאמץ לשוב ללוח טיסות מסודר, אך לנוכח המצב נוצר חוסר ודאות גדול והנוסעים מקווים שיוכלו לצאת לחופשה לה ציפו.

מרשות שדות התעופה נמסר כי כ-61 אלף נוסעים היו אמורים לטוס בטיסות נכנסות ויוצאות היום. בעקבות הביטולים יטוסו רק 50 אלף כאשר צפויים עיכובים.

מוקדם יותר קרס אתר הרשות עקב העומס אולם בהמשך הוא שב לפעול.

בעוד שבנתב"ג עמוס וצפוף, נמל התעופה הבינלאומי רפיק אל-חרירי בביירות נותר שומם וריק הבוקר. למרות זאת דווח כי המנהל הכללי של התעופה האזרחית במדינה דחה שמועות שנפוצו לפיהן כל הטיסות אל שדה התעופה הבינלאומי וממנו בוטלו.

כזכור, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר הבוקר כי צה"ל פתח במתקפת מנע נגד יעדים שמהם חיזבאללה תכנן לשגר טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. בדרום לבנון דיווחו על עשרות תקיפות של צה"ל כדי לשבש את המתקפה.

בצה"ל ציינו כי סוכלו אלפי כני משגרים לצפון באמצעות תקיפות של 100 מטוסים וכי בחיזבאללה תיכננו לשגר כ-6,000 טילים, עשרות מהם לאזור המרכז. בישראל מעריכים כי חיזבאללה התכוון לבצע שיגורים לעבר מתחם גלילות בו נמצאים בסיס 8200 ומפקדת המוסד.