"רני טחן ז"ל שלנו נהרג ב-18 בנובמבר 2023 ברצועת עזה, אני והילדים נעקרנו מביתנו בשדה נחמיה. בתום השבעה הגענו לקיבוץ העוגן כמתפנים וכאן אנחנו מבקשים להכות שורשים", אומרת רז טחן (40), שאיבדה את בעלה במלחמה ולפני כחודש יצאה למבצע גיוס המונים כדי שהיא וארבעת ילדיה יוכלו לרכוש בית בעוגן ולהמשיך ולהתגורר בקיבוץ בו התאקלמו בעקבות המלחמה, בסמיכות למשפחתה.

רס"מ במיל' רני טחן, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה, הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים בגילאי 9.5, 8, 5.5 ו-3. "בשנת 2021 רני הוכר כפוסט טראומטי ושוחרר משירות מילואים פעיל. ב-7 באוקטובר 2023 רני פשוט נסע להתגייס. אפילו שלא היה לו צו 8 הוא נסע דרומה ושכנע אותם שיגייסו אותו. הוא נהרג בקרב בעזה".

שב הביתה: החטוף קאיד פרחאן אלקאדי חולץ בחיים מהשבי
"רגע משמח למדינה": בכל קצוות הקשת הפוליטית חוגגים את חילוץ החטוף מהרצועה

במקביל ולנוכח ההסלמה בצפון, המועצה האזורית גליל עליון המליצה למי שאינו חיוני שיתפנה משדה נחמיה. "עברתי עם הילדים לאחות שלי בפתח תקווה ובהמשך גרנו גם אצל בני משפחה בבת חפר ויד בנימין", היא מגוללת את מסע התלאות. "לא הייתה מסגרת לימודית והיה קשה מאוד מאוד לשמור על חיי שגרה בבית בעוד שרן במלחמה".

למרות שהמועצה האזורית המליצה להתפנות, המדינה לא מימנה את עלויות הפינוי לאזור המרכז. "המדינה קבעה שמפונים יהיו תושבים המתגוררים במרחק של עד חמישה ק"מ מגבול לבנון. שדה נחמיה היה מרוחק 200 מטרים יותר ולא זכינו לסיוע מהמדינה, כפי שזכו מפונים", היא מסבירה, "המדינה לא לקחה אחריות בגלל שהיו חסרים לנו 200 מטרים".

רס''ם במיל' רני טחן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רס''ם במיל' רני טחן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

באותה העת רני טחן המשיך לשרת בשירות מילואים, תחילה בעוטף עזה ובהמשך ברצועת עזה. רז טחן חיפשה מקום מגורים קבוע באזור המרכז, כדי לאפשר מסגרות קבועות לילדים ולהתגורר בקרבה למשפחה התומכת. בסוף נובמבר, לאחר נפילתו של רני טחן ברצועת עזה, רז וילדיה עברו להתגורר בקיבוץ העוגן. "היה מבנה פנוי כך שהילדים נקלטו במסגרות הקיימות", היא מספרת עוד, "שילמנו שכר דירה ועבור מסגרות גני הילדים. ההוצאות היו יקרות, אבל בסיוע של המשפחה שתומכת בנו כל הזמן, הצלחנו לעמוד בהן והילדים התאקלמו במסגרות החינוכיות והחברתיות - היה להם ביטחון".

טחן מתריעה כי התמיכה הכספית של משרד הביטחון נמוכה מדי: "יש לאנשים במשרד הביטחון רצון טוב, אבל הקריטריונים נקבעו בתחילת שנות ה-50' והם כבר לא מתאימים להיום, כי יש כיום יוקר מחיה ומה שמקבלים ממשרד הביטחון לא יכול להספיק, צריכים לשנות את החוק ולהגדיל את התמיכה הכספית".

עד לפני כשלושה חודשים, רז עבדה בעמותה העוסקת בליווי והדרכת הורים בגילאי לידה עד שלוש והתעסקה בגידול ארבעת ילדיה. לאחרונה, לאחר שהיא וילדיה נקלטו במסגרות החינוכיות והחברתיות, הקיבוץ הודיעה שהוא צריך את המבנה בו שוכנו. "הילדים התרגלו למסגרות החדשות ואני חוששת שניאלץ שוב לנדוד", היא אומרת, "חשוב לנו להישאר בקיבוץ העוגן".

טחן סיפרה כי בקיבוץ הודיעו לה שנמצא בית למכירה: "המחיר של בית הוא כחמישה מיליון שקל, יצאתי למבצע גיוס המונים כדי לגייס את הסכום הנדרש ולאפשר לי ולילדים מסגרת קבועה", היא אומרת. "לצפון אנחנו לא נחזור, אנחנו רוצים להמשיך להתגורר כאן, אחרי שכבר התאקלמנו, וסמוך למשפחה ולקבר של רני".

מאז תחילת מבצע גיוס ההמונים, לפני כחודש, נאספו כ-464 אלף שקל, כאשר כ-2,760 בני אדם נענו עד כה לקריאה הנרגשת ותרמו. "46 אלף בני אדם צריכים לתרום, כל אחד 100 שקל ונוכל לתקוע כאן יתד", היא אומרת ויוצאת בפנייה נרגשת: "אנחנו רוצים להמשיך לחיות, חשוב שנהיה ראויים גם בחיים ולא רק במתים. לכבוד רני והילדים, אני מבקשת שיאפשרו לנו לבחור בחיים".

לקמפיין גיוס ההמונים עבור משפחת טחן