1,994 ילדים ובני נוער בגילאי 5-14 נפגעו בתאונות דרכים במהלך שנת הלימודים הקודמת - כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שפורסמו לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום ראשון.

מהנתונים עולה עוד כי בחודשים ספטמבר 2023 ועד יוני 2024 נהרגו 49 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים, 350 נפצעו קשה ו-1,595 נפצעו קל. בתחומי הערים והישובים, נפגעו 1,206 ילדים ובני נוער בגילאי 19-5 בתאונות דרכים במהלך שנת הלימודים תשפ"ד,  16 מהם נהרגו, 223 נפצעו קשה ו-964 נפצעו קל.

מה שטוב לאמריקה – טוב לישראל? יחלו מגעים להחלת רפורמת הייבוא גם על ארה"ב
רביב דרוקר קיבל את הבשורה: זה התאריך בו תרד תוכניתו מהמסך

מהפילוח לפי ערים עולה, כי במקום הראשון מדורגת ירושלים, כאשר 144 ילדים ובני נוער בגילאי 19-5 נפגעו, 33 באורח קשה ו-111 קל. במקום השני מדורגת חיפה, עם 80 ילדים ובני נוער שנפגעו, תשעה באורח קשה ו-71 ילדים קל. את המקום השלישי תופסת תל אביב-יפו, עם 72 נפגעים, מתוכם אחד נהרג, 18 נפצעו קשה ו-53 נפצעו קל.

מדבריו של עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת לימודים שנפתחת היא תמיד דבר מרגש. לצד קניית התיק, הקלמר והמחברות חשוב מאוד לתרגל עם הילדים הקטנים את הדרך הבטוחה אל בית הספר. חשוב שנתרגל איתם חצית כביש נכונה, זיהוי והימנעות מסכנות מיותרות, וניתן להם כלים בסיסיים להגעה בטוחה אל בית הספר. חשוב לזכור כי לא תמיד הדרך הקצרה היא גם הדרך הבטוחה", התריע יעקב.

"במשרד התחבורה ביחד עם ראשי וראשות הערים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות שלהם את הבטיחות של ילדינו. לכן, יש לוודא כי הדרך את בית הספר סטרילית ככל הניתן ממפגעי בטיחות וכי קיימים פסי האטה ומעברי החציה צבועים לכל אורך השנה. אין דבר שיותר יקר וחשוב לנו מהילדים שלנו, ובשילוב של תשתיות מרסנות מהירות ומודעות גבוהה בקרב הילדים נוכל למנוע כאב וצער גדול".

מספר הנפגעים בתאונות דרכים בקרב בני הנוער גבוה משמעותית. צילום: עמותת אור ירוק (צילום: עמותת אור ירוק)
מספר הנפגעים בתאונות דרכים בקרב בני הנוער גבוה משמעותית. צילום: עמותת אור ירוק (צילום: עמותת אור ירוק)

המלצות להגעה בטוחה אל בית הספר ובחזרה:
1. ילד/ה עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד: לילדים אין את היכולת לקלוט את המתרחש בכביש ולאמוד נכון את המרחק מכלי הרכב שנעים בכביש, לכן חשוב להקפיד שילד/ה עד גיל 9 חוצה כביש עם ליווי מבוגר בלבד. 

2. מסלול בטוח: כשהילד הולך לבד אל בית הספר, חשוב שידע מהו המסלול הבטוח ביותר (לא תמיד המסלול הקצר הוא גם הבטוח). חשוב לתרגל עם הילדים הליכה במסלול הבטוח ביותר, תוך צמצום חציית כבישים או הליכה בחניות.

3. חציית כביש באופן בטוח: חשוב ללמד ולהדריך את הילדים לחצות רק כשהאור ברמזור ירוק. בחציית מעבר חציה לא מרומזר יש להדגיש בפני הילדים את החשיבות של המתנה לעצירה מוחלטת של כלי הרכב. חשוב להימנע מחציית כביש בין כלי רכב חונים, שכן שדה הראייה במקרה זה קטן גם לילד וגם לנהג, שמתקשה להבחין בילד. 

4. רכיבה בטוחה: יש לוודא שילד או ילדה אשר מגיעים לבית הספר באופניים, רוכבים אך ורק עם קסדה מתאימה למידת הראש ורכוסה היטב בכדי להגן מפני פגיעות ראש במקרה של נפילה או תאונת דרכים. 

5. בטיחות ברכב הפרטי: כאשר מסיעים את הילדים ברכב הפרטי לבית הספר יש לוודא כי הם חגורים בחגורת בטיחות ויושבים במושב מתאים במשך כל הנסיעה, אפילו אם זוהי נסיעה קצרה ביותר. בנוסף חשוב לוודא כי הילדים יורדים מהרכב רק מהצד של המדרכה ולא מהצד של הכביש.