בפתח שנת הלימודים הנוכחית, צה"ל ופיקוד העורף נערכים באופן מקיף ומשמעותי להבטיח את ביטחון התלמידים והתושבים בצפון הארץ, על רקע המצב הביטחוני המתוח. ההכנות כוללות מגוון רחב של צעדים, המשקפים את המחויבות להבטחת חוסן הקהילות ושגרת חיים ככל האפשר.

משרד החינוך מוביל מהלך רחב היקף להקמת בתי ספר עורפיים בצפון. מאז מרץ האחרון, הוקמו 13 בתי ספר עורפיים חדשים שמטרתם להבטיח רצף לימודי איכותי גם במצבי חירום. בשנה החולפת, עקב המצב הביטחוני, נאלצו תלמידים רבים ללמוד במשמרות, דבר שיצר פערים משמעותיים בלמידה. השנה, בזכות הקמת בתי הספר החדשים, צפויים התנאים להשתפר משמעותית, והלמידה תתקיים בכל ימות השבוע, תוך הקפדה על שגרת לימודים נאותה.

הנתונים נחשפים: איזו עיר הייתה המסוכנת ביותר בדרכים לילדים השנה?
הורים לתלמידים בקו העימות בצפון: "לא נשלח את ילדינו ללימודים, זו רולטה רוסית"

צה"ל, בשיתוף חיל החינוך, משקיע מאמצים רבים לתמוך במערכת החינוך באזור. מעל 40 מורות חיילות מתגברות את שעות הלימוד והפעילויות הלא פורמליות ביישובי קו העימות, ומספרן צפוי להכפיל עצמו ל-80 חיילות. אחד האתגרים המרכזיים שמטריד את ההורים הוא הנסיעה באוטובוסים, במיוחד בצירים המסוכנים. פיקוד העורף, בשיתוף צה"ל, פועל לשפר את ההגנה על הצירים ולהבטיח נסיעה בטוחה ככל האפשר.

כחלק מהמאמצים, הותקנו מערכות התרעה וצופרים בבתי הספר העורפיים החדשים שנפתחו. בנוסף, בחודשים האחרונים חולקו 700 מיגוניות, והעדיפות ניתנה לתחנות האוטובוס ולבתי הספר. קצב חלוקת המיגוניות עומד כיום על 60 יחידות בשבוע, ותהליך זה צפוי להימשך כל עוד יש צורך בכך.

תכנית "מגן לצפון", תכנית רב-שנתית שמטרתה למגן את קו העימות, קיבלה בשנה האחרונה דחיפה משמעותית עם הקצאה של 1.4 מיליארד שקלים. במסגרת התכנית, החלו בעבודות למיגון מוסדות החינוך, שיפוץ מקלטים והתקנת מרחבים מוגנים בסמוך לכיתות הלימוד. החל משבוע הבא, כיתות הכוננות ביישובים ילוו את הגעת התלמידים וידריכו אותם כיצד להתנהל במצבי חירום בזמן ההמתנה לאוטובוסים.

בנוסף, צה"ל פועל לקדם תכניות הסברה מקיפות בבתי הספר בקו העימות וברמת הגולן. מדריכים במילואים יעבירו ימי הדרכה לצוותי החירום בבתי הספר ויבצעו פעולות הסברה כדי להדריך את התלמידים כיצד לפעול בשגרת חירום.

על אף הביקורת החריפה של הורים רבים מיישובים לא מפונים בקו העימות הצפוני על מתווה ״הכי מוגן שיש״, שבמסגרתו בעת אזעקה בכיתה יש לשכב על הקרקע עם ידיים על הראש, בצה״ל סבורים כי כל עוד אין מיגון תקני אחר, המתווה הנוכחי נחשב לבטוח ביותר.

למרות ההיערכות הנרחבת של צה״ל ומשרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, הורים רבים עדיין מוטרדים. חלקם ישלחו את ילדיהם לבית הספר בחששות כבדים, חלקם עוד מתלבטים, ואחרים החליטו להשאיר את הילדים בבית לעת עתה. סקר שנערך במכללת בית ברל מראה כי כרבע מההורים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ב-1 בספטמבר. בקרב תושבי הצפון, 36% חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, והציבור שבו החשש הוא הגבוה ביותר הוא הציבור הערבי – שם לא פחות מ-46% מההורים בצפון חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר.