יובל דיין, מי שהיה מהמחזירים בתשובה הבולטים בישראל, חושף בראיון מרתק עם אבי שושן את המסע הרוחני המורכב שעבר - מחילוני לרב מוביל, ובחזרה לחיים חילוניים. דיין, בעלה לשעבר של הזמרת נועה ירון-דיין, מדבר בכנות נדירה על האכזבה שלו מהממסד הדתי ועל הסיבות שהובילו אותו לעזוב את העולם החרדי. "אני כופר ביהדות הזאת", אמר דיין בלהט. "ולא רק שאני כופר, אני מזמין כל מי שרוצה לבוא ולספר לי מה היהדות הזאת, במה היא עוסקת, מה הרעיון שעומד מאחוריה, מה ההבדל בינה לבין הנצרות או האסלאם". 

דיין מתח ביקורת חריפה על מה שהוא רואה כעיוותים ביהדות הממוסדת: "רוב מה שאנחנו יודעים על הדת הוא משובש, הוא לא אמיתי. עד כדי כך שתראה לאן הגענו, יש לנו בעיה רצינית מאוד". הוא מתאר תהליך ארוך של פקפוק וחיפוש, שהוביל אותו למסקנה כי היהדות כפי שהיא מיושמת כיום רחוקה מאוד מהמקור.

דרמה בגבול רצועת עזה: משפחות חטופים פרצו את הגדר
"הוא האחראי": חבר הליכוד בפנייה ישירה לראש הממשלה נתניהו

"הציונות הדתית, מה אני אגיד לך, זה איזה קאט וכל השאר זה רחוק, רחוק, רחוק. כל השאר הם, זאת איזושהי מזיגה של פרוטסטנטי אני לא יודע עם מה", הוא אומר, מביע את דעתו כי הזרמים הדתיים המרכזיים בישראל התרחקו מהמהות האמיתית של היהדות. כשנשאל על השפעת המהלך שלו על אחרים, דיין טוען: "אפס אנשים חזרו בשאלה בגללי. בגלל שאין דבר כזה לחזור בשאלה", הסביר, "אני לא חזרתי בשאלה, אני עשיתי תשובה על תשובה". דיין מתעקש כי המסע שלו הוא אישי ולא נועד להשפיע על אחרים לעזוב את הדת.

דיין דיבר גם על הקושי להגדיר מחדש את זהותו אחרי שנים כדמות מפתח בעולם הדתי: "אני חשבתי שזה יהיה הרבה יותר קל להתחיל את החיים מחדש". הוא תיאר את האתגרים הכרוכים ביציאה מעולם שהיה חלק כל כך משמעותי מחייו במשך שנים רבות ואת התסכול שלו מהמצב הנוכחי בישראל: "אני מאוד כועס, מאוד מתוסכל... על מה שיכול היה להיפתר בקלות ובגלל עקשנות ואווילות אנחנו משלמים עליו". דיין מאמין כי הבעיות העמוקות בחברה הישראלית נובעות מחוסר הסכמה בסיסי על ערכי היסוד של המדינה.

אבי שושן מראיין את יובל דיין (צילום :מעריב אונליין)

לגבי העתיד, דיין קרא לרפורמה מקיפה: "אני חושב שאנחנו צריכים לעשות חוקה. כל האנרגיה עכשיו, כל האנרגיה האזרחית שלנו... להתאמץ רק על דבר אחד - בואו פעם אחת ולתמיד... נעשה חוקה שתגדיר את מה שממשלה צריכה לעשות בשביל העם". הוא מאמין כי רק באמצעות הגדרה ברורה של ערכי היסוד של המדינה, ניתן יהיה להתגבר על המחלוקות העמוקות בחברה הישראלית. 

בנוסף, דיין הדגיש את הצורך בהגדרה מחודשת של היהדות שתתאים לכל חלקי החברה הישראלית: "היהדות היא במצוות. אתה מאמין באלוהים? תאהב את אחיך, אל תשנא אותו, ותאהב את המקום, תכבד את המקום". הוא הדגיש את החשיבות של ערכים אוניברסליים כמו אהבת הזולת וכבוד הדדי כבסיס ליהדות מודרנית ורלוונטית.

אבי שושן מראיין את יובל דיין (צילום: אבשלום ששוני)
אבי שושן מראיין את יובל דיין (צילום: אבשלום ששוני)

דיין דיבר גם על הקושי הכלכלי שחווה בתקופת המעבר: "אני כל חודש בחיים שלי, מאז שאני על הרגליים, לא יודע איך אסיים לגמור את החודש". הוא מתאר כיצד נאלץ להתמודד עם אתגרים כלכליים משמעותיים, במיוחד לאחר שעזב את העולם הדתי ואיבד את מקורות ההכנסה שהיו לו כרב ומרצה מבוקש. למרות הקשיים, דיין מביע אופטימיות זהירה לגבי העתיד. הוא מאמין כי השינוי שעבר הוא חלק ממסע ארוך יותר של חיפוש אחר אמת ומשמעות. "אני ממשיך במסע", הוא אומר. "וזה הבדל מאוד מאוד גדול (מלחזור בשאלה)". 

הראיון המרתק עם יובל דיין חושף את המורכבות של החיים הדתיים בישראל ואת האתגרים העומדים בפני אלה המחפשים משמעות רוחנית מחוץ למסגרות המסורתיות. דבריו הנוקבים של דיין מעלים שאלות חשובות על עתיד היהדות בישראל ועל הצורך בדיאלוג פתוח ומכיל יותר בין כל חלקי החברה הישראלית.

יובל דיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יובל דיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בעוד שרבים עשויים לחלוק על דעותיו של דיין, אין ספק כי הוא מייצג קול חשוב בשיח הישראלי העכשווי - קולם של אלה המבקשים לבחון מחדש את משמעותה של היהדות במאה ה-21. הראיון מהווה נקודת פתיחה לדיון חשוב על זהות, אמונה וערכים בחברה הישראלית המודרנית. דיין סיכם את הראיון בקריאה לאחדות ולהבנה הדדית: "אנחנו צריכים להבין שאנחנו לא חיות, יש לנו דיבור, ברוך השם, שנתן לנו את זה. אלוהים לא ברא אותנו להילחם, הוא ברא אותנו לדבר, להגיע להסכם".