במסיבת ה"נובה" שהתקיימה ברעים רצחו מחבלי חמאס כ-350 אזרחים ו-17 שוטרים. מאות נפצעו בגופם ורבים מאלה ששרדו את הטבח מתמודדים עם קשיים נפשיים ופוסט טראומה, כאשר בני משפחותיהם אף הם מתקשים להתגבר על הטראומה אותה חוו. ל"מעריב" נמסר ששיתוף פעולה שנרקם לאחרונה הוביל להסדר שיאפשר גם לבני המשפחות לקבל מימון לסיוע נפשי.

בתחילת חודש דצמבר 2023, במסגרת מפגש עם נציגי משפחות אמר מנכ״ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, שיקדם החלטת ממשלה לסיוע לניצולים ולנרצחים ממסיבות ה-7 באוקטובר, "נובה" ו"פסיידאק". ב-26.02.2024 התקבלה החלטה, לפיה הוקצו 20 מיליון ש״ח נוספים למענה לשורדים בהיבטי סיוע רגשי, בריאות הנפש, זיכרון ותרבות, מיצוי זכויות, תעסוקה ויצירת מקומות מפגש ועבודה קבוצתית טיפולית.

שני צינורות החמצן של ארגוני הפשיעה שנמצאים על כוונת המשטרה
אדלשטיין זועם על שיתוף הפעולה עם אונר"א: "לא מבין מה עמדת ישראל"

אך גם אוכלוסיות נוספות שנחשפו לאירועים הטראומטיים באותה שבת שחורה, כמו בני משפחות שורדי ושורדות המסיבות שליוו ועדיין מלווים את השורדים והשורדות, נזקקות לעתים לסיוע נפשי. בני המשפחות חוו כאמור טראומה, חלק כעדים למעשי הזוועות והטבח הנוראי דרך שיחות הטלפון/ וידאו, חלקם קיבלו עדכונים ישירים ודיווחים מעוררי דאגות מיקיריהם, חלקם הגיעו לאיזור במטרה להציל את יקיריהם ונתקלו במראות קשים בעצמם. כל זאת, לצד חשש מעצם הימצאות יקיריהם במקום, והדאגה העצומה לבריאותם הנפשית והפיזית של השורדים והשורדות מאז אותו יום. 

בני המשפחות, שלא הוכרו על ידי הממשלה ונותרו ללא מענה, נאלצו להתמודד לבדם עם השלכות הטראומה והשינויים הדרמטיים באורח חייהם, ללא הכוונה ועזרה מבחוץ, ולדברי גורמי הטיפול חלקם התלוננו בשל כך על תשישות נפשית ופיזית עמוקה ועל מצוקה.

לאחרונה, מדווחים לנו מספר ארגונים, ביניהם עמותת "לב בטוח" ו"הקואליציה הישראלית לטראומה", שבזכות שיתוף פעולה בין הרשויות, הושגה הסכמה על כך שבני המשפחות יוכלו לקבל את המענים הנפשיים, ויהיו זכאים מעתה גם הם למענה טיפולי נפשי - במסגרת ״נוהל חרדה״ - סל של 24 טיפולים במימון של משרד הבריאות והביטוח הלאומי. 

יוסי שלי (צילום: דוברות משרד רה''מ)
יוסי שלי (צילום: דוברות משרד רה''מ)

עמותת "לב בטוח" הוקמה בעקבות אירועי הטרור של ה-7 באוקטובר, על ידי מטפלים מתנדבים במרחבים בטוחים, במטרה לספק סיוע נפשי לשורדי המסיבות שחוו את הטבח. העמותה מספקת מאז מגוון רחב של טיפולים, הכוללים טיפולים פרטניים ארוכי טווח, ריטריטים וטיפולים קבוצתיים, ומעטפת ליווי למשפחות השורדים.

בעמותה מספרים שעד היום ליווה צוות של 350 מטפלים מוסמכים למעלה מ-3,000 שורדים, בפריסה ארצית רחבה. העמותה מעניקה ותמשיך להעניק טיפול גם לאלה שלא הוכרו על ידי הרשויות כזכאים למימון הטיפולים, כדי לסייע להם לחזור למסלול בזכות תרומות פילנתרופיות.

העמותה שכבר תחל לספק מיידית את המענים הנפשיים למשפחותיהם של השורדים, היא עמותת "מרכז אלה", המעניקה סיוע נפשי במקרים של אובדן, משברים וטראומה. העמותה, שהיא אחת מהעמותות והארגונים השותפים אשר מטפלים במרכז החוסן הארצי, כמו גם "נט"ל", "עמך" ואחרים, החלה את דרכה ב-1947 במתן סיוע נפשי לניצולי שואה יוצאי הולנד, ולאורך השנים הרחיבה את פעילותה עם מתן מענים נפשיים למגוון אוכלוסיות המתמודדות עם אובדן, משברים וטראומה. 

בני לייזר מנכל מרכז אלה (צילום: ארז שחם)
בני לייזר מנכל מרכז אלה (צילום: ארז שחם)

עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, התגייסה העמותה למתן סיוע נפשי, ליווי ותמיכה בטיפול פרטני, משפחתי או קבוצתי, למגוון רחב של אוכלוסיות, בעזרת 500 מטפלים ומטפלות. לדברי העמותה, הוענקו מאז טיפולים לאלפי מטופלים בחודש, ביניהם אזרחים ותיקים וניצולי שואה, משפחות מפונות, משפחות של חטופים, משפחות שכולות, מתנדבי זק"א, עובדי ומתנדבי מחנה שורה, אנשי מערכת הבריאות ועוד. 

העמותה הקימה מספר קבוצות עבור משפחות נרצחי פסטיבל נובה (הורים, אחים ואחיות, בני ובנות הזוג של הנרצחים והנרצחות) וכן קבוצות לסבים וסבתות שכולים שאיבדו נכד במלחמה ולדודים ודודות בשת"פ עם עיריית ירושלים. 

פרויקט הנצחת נרצחי הנובה (צילום: בזיכרון)
פרויקט הנצחת נרצחי הנובה (צילום: בזיכרון)

אפרת אטון, מנכ״לית עמותת "לב בטוח", הגיבה להתפתחות: "אנחנו מברכים את הממשלה על ההחלטה החשובה האמיצה, זוהי בשורה משמעותית שמאפשרת למשפחות ששמעו את הזוועות בזמן אמת ונחשפו לתכנים קשים לקבל טיפול נפשי לו הם זקוקים במיוחד. בני המשפחות מהווים עוגן משמעותי עבור השורדים, ויחד עם זאת הם אוכלוסייה בפני עצמה שזקוקה למעטפת ליווי מקצועי שתכלול הדרכות הורים, סיוע כספי, סל שיקום והכרה כנפגעי פעולות איבה". 

"מאז ה- 7 באוקטובר מאות המטפלים והמטפלות שלנו מעניקים סיוע נפשי פרטני, משפחתי וקבוצתי לאלפי אנשים הזקוקים לכך, במספרים שלא הכרנו עד אותה שבת", הוסיף בני לייזר, מנכ"ל מרכז אלה. "לאור הצפי לריבוי פניות מצד אותן משפחות של שורדי המסיבות בדרום, הציעה עמותת לב בטוח שמטפלת בשורדים, שיתוף פעולה עם מרכז אלה, שערוך מיידית עם מאות מטפלים ומטפלות ברחבי הארץ לטובת מתן מענה נפשי למשפחות של השורדים והשורדות מהמסיבות בדרום של אותה שבת.

אתר מסיבת ''נובה'' לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אתר מסיבת ''נובה'' לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"אלו משפחות שרק כעת אושר להן לקבל את אותו מענה ללא עלות במסגרת מטריית המענים שמספקת הקואליציה הישראלית לטראומה", המשיך לייזר, "ולכך נרתמנו מיד. התפקיד שלנו הוא להיות שם עבור כל מי שזקוק לכך, בטח כשמדובר במי שהטראומה כל כך עמוקה אצלו בשל אותה שבת".