בערב מיוחד ומרגש, מול קהל נרגש ונוכח, התקיים באחרונה בבית המייסדים בשדרות, טקס חלוקת התוצרים של פרויקט ההנצחה לשמונת השוטרים מתחנת שדרות, שנפלו בהגנה על תושבי העיר. המשתתפים התקבלו בברכות חמות מהמארגנות, שניצלו את ההזדמנות להודות להם על שנענו להזמנה והגיעו לכבד את זכרם של השוטרים. הן סיפרו ל"מעריב" על ראשיתו של הפרויקט, שהחל בעקבות המאורעות הקשים שעברו על העם ב-7.10, והביעו את רצונן לעשות משהו שישאיר זכר מתמשך, שיכבד את אלו שנתנו את חייהם כדי שנוכל לחיות בבטחה.

היוזמה המיוחדת הזו נולדה מתוך חיבור אישי ועמוק של אור סופר, מורה מבני ברק, ילידת שדרות, שביקשה להנציח את זכרם של השוטרים שנפלו בהגנה על העיר שבה גדלה. אביה של אור הוא שוטר בתחנת שדרות, מה שהפך את הפרויקט לחשוב ומיוחד עבורה. היא עברה לגבעת שמואל וכיום מלמדת באולפנה בבני ברק, שם גייסה את תלמידותיה להשתתף בפרויקט ההנצחה, אשר ביקש לשמר את זכרם של השוטרים הגיבורים.

"צעד חיוני לשיקום האזור": מנהלת תקומה עוברת לעוטף עזה  
משפחתה של נעם שלום ז"ל: "הדבר האחרון שאמרה לנו היה 'אני אוהבת אתכם'"

הריסת תחנת משטרת שדרות במבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הריסת תחנת משטרת שדרות במבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

המשתתפות חולקו לצוותים, וכל צוות קיבל משימה להכיר את אחד הנופלים דרך משפחתו. כל צוות יצר קשר אישי עם משפחת הנופל, אסף ממנה חומרים ותמונות, ויחד עיצבו וערכו ספר זיכרון אישי לכל נופל. מדובר בתהליך מורכב ומעמיק שהביא לתוצר סופי באיכות גבוהה המבטיח כבוד אחרון לנופלים ומעט נחמה למשפחותיהם.

תוך כדי העבודה על הפרויקט, נחשפו המשתתפות לדמויותיהם של שמונת השוטרים שנפלו, ולאט לאט הפכו השמות והפנים לסיפורי חיים מלאים. כל אחד מהנופלים היה יותר מסתם דמות; הוא היה אדם עם משפחה, חברים, תחביבים וסיפורים, דבר שעזר להבין מי הם היו ואינם. תהליך זה יצר תחושות של אחדות, אחווה ושייכות לעם, וגרם למשתתפות להעמיק את הערכתן לגיבורים.

איילת, בת זוגו של מאיר אברגיל, אחד השוטרים שנפלו, שיתפה בסיפור האישי שלה והזכירה את המפגש הראשוני שלה עם הפרויקט. "קיבלתי הודעה ממיכל פדידה מאולפנת צביה בני ברק", סיפרה איילת. "היא הודתה לנו על השיתוף בפרויקט ההנצחה וכתבה 'כבוד גדול לעסוק בהנצחת אלו שנפלו בהגנה עלינו'. כך התחיל מסע אישי של חזרה לילדות, לנעורים ולבגרות של מאיר, מסע אל אנשים ומחוזות מרגשים, ופסיפס של תחנות שונות בחייו. זה היה תהליך אינטנסיבי, קשה לעיכול, מאתגר ומרגש. היו רגעים של איסוף חומרים וסידור קורות חייו, שיחות משפחתיות להשלמת מידע, והרבה זמן יקר שהקדשנו לזה".

שוטרי תחנת שדרות שנפלו בקרב (צילום: ארנולד נטייב)
שוטרי תחנת שדרות שנפלו בקרב (צילום: ארנולד נטייב)

יהודית אוליאל מלכה, סגנית ראש העיר ויו"ר וועדת ההנצחה: "המיזם הזה נוגע בלב כולנו. הוא מדגים את החיבור העמוק של הקהילה לשורשיה ולמורשתה. הנכונות של התלמידות ושל המורה להקדיש זמן ואנרגיה כדי להנציח את זכרם של שוטרי שדרות מראה על עוצמה וחוזק של רוח הנתינה. אנו גאים בפרויקט המיוחד הזה שיישאר זיכרון חי לדורות הבאים". 

נציגי המשפחות הביעו את הערכתם הרבה לבנות האולפנה על המיזם החשוב הזה, שנעשה ברגישות רבה, במסירות ובהתמדה. "תודה על הפנייה המכבדת, על האיסוף המדויק של המידע, ועל המחשבה שהושקעה בכל פרט בספרי הזיכרון", ציינו בהודעתם. "עשיתן הכל בשיתוף פעולה עמנו, עם הרבה סבלנות ומסירות, וניכר שהושקעה מחשבה רבה בכל פרט". 

העבודה על הפרויקט המרגש הזה לא רק שהנציחה את זכרם של השוטרים שנפלו, אלא גם יצרה תחושת אחווה ושייכות בקרב המשתתפות וחיזקה את תחושת האחריות וההקרבה האישית שלהן למען העם והמדינה. ספרי הזיכרון שנוצרו ימשיכו לשמש כמורשת לדורות הבאים, ויבטיחו שזכרם של גיבורי ישראל ישמר לעד.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי אמר: "אני גאה לעמוד בראשות עיר שרואה ערך עליון בהעצמת זכרם של תושבי העיר הגיבורים שנקטפו מאיתנו. בזיכרון אנו מעניקים תחייה לפועלם ולמורשתם משום לזיכרון יש משמעות גדולה בהנחלת המורשת והערכים שהם השאירו לנו. העיר שדרות תמשיך להוקיר את זכרם של גיבוריה ולהעביר את מורשתם מדור לדור, כדי שזכרם לא יישכח לעולם".