נהריה תהיה העיר הראשונה בישראל, בה יופעלו אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג בקו עירוני סדיר. משרד התחבורה הודיע על הענקת ההיתר להפעלת האוטובוס האוטונומי בכביש ציבורי בקו סדיר, זאת במסגרת מיזם משותף עם הרשות לחדשנות. הניסוי נערך בשיתוף עם חברת נתיב אקספרס, המפעילה קווי תחבורה ציבורית בצפון הארץ.

הוועדה המקצועית לביצוע ניסויים בכבישים ציבוריים של משרד התחבורה אישרה את תחילת הניסוי הראשון של אוטובוס אוטונומי בכבישי ישראל. במסגרת זאת, זו תהיה הפעם הראשונה בה ייסע אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי, בשלב הראשון עם נוכחות נהג בטיחות מלווה, אשר יוודא את תקינותה של המערכת האוטונומית.

העברת הכסף הקטארי: "נתניהו לא התייעץ עם ראש המוסד לפני ההחלטה"
"הפקרה וזלזול": בעיריית באר שבע זועמים על הממשלה בגלל הדבר הבא

בשלב הראשון הניסוי יבוצע ללא נוסעים. בשלב מתקדם של הניסוי, יתאפשר לחברה להפעיל את הקו בנסיעה אוטונומית מלאה, עם נוסעים וללא נהג מלווה. הניסוי, הנערך באמצעות חברת נתיבי איילון, החל ימים אלה בקו 5 של חברת נתיב אקספרס בנהריה. מדובר במסלול של כשמונה ק"מ, המתחיל ומסיים בתחנת קניון נהריה.

קניון נהריה (צילום: פלאש 90)
קניון נהריה (צילום: פלאש 90)

מסלול הקו עובר באזור מרכזי של העיר עם כיכרות רבות, הולכי רגל וכלי רכב הנוסעים באותה עת. האוטובוס האוטונומי מכיל עד 32 נוסעים וכולל רמפה חשמלית להעלאת נוסעים עם כיסא גלגלים. הניסוי יכלול התנסות בנהיגה במצבי דרך שונים, תנאי ראו ומגי אוויר שונים וכן, התמודדות עם אירועים לא צפויים בדרך. האוטובוס החשמלי מסוגל לנסוע עד 200 ק"מ בהטענה אחת.

במשרד התחבורה ציינו כי התחבורה הציבורית היא יעד מועדף על מפתחי תחבורה אוטונומית, מאחר שהיא נעה במסלולים קבועים ובסביבה גיאוגרפית מוגדרת. בעוד חברות רבות בארץ ובעולם עוסקות בפיתוח רכב אוטונומי פרטי, כלי הרכב האוטונומיים הראשונים שאושרו לתנועה בכביש היו דווקא מוניות ("רובוטקסי") אשר כבר פועלות בשנים האחרונות בארה"ב ובסין. השלב הבא יהיה ככל הנראה אוטובוסים אוטונומיים, אשר נעים במסלול קבוע ולעיתים בלעדי.

אוטובוס אוטונומי בסין (צילום: רויטרס)
אוטובוס אוטונומי בסין (צילום: רויטרס)

"ישראל ניצבת בחזית הפיתוח העולמי בטכנולוגיות רכב ותחבורה. משרד התחבורה משקיע משאבים רבים על מנת להבטיח את המשך הובלת הענף, הרושם בשנים האחרונות התקדמות מואצת והישגים מרשימים", ציינה שרת התחבורה, מירי רגב, "משרד התחבורה הפך להיות חממה לחברות טכנולוגיה והיי-טק ישראליות לצד חברות מהעולם, בתחומי התחבורה החכמה, המשדרגות את חוויית הנסיעה, מסייעות להורדת הגודש בכבישים ומעל הכל, תורמות משמעותית לבטיחות בדרכים".

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, ציין עוד כי מדובר בפיתוח חדשני ופורץ דרך של אוטובוס אוטונומי, המתקדם בימים אלה לשלב מעשי של פיילוט בתנאי דרך אמיתיים. מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, אמר כי ניסוי האוטובוס האוטונומי הראשון בכביש ציבורי מסמן פריצת דרך היסטורית, שמביאה את ישראל לחזית העולמית של תחבורה חכמה ובטוחה.