אסור לאפשר לחטופים להעלם: הבוקר (שישי) התקיימה בתל אביב צעדה מרגשת תחת הכותרת "שלא יעלמו כמוני״, לציון 38 שנים מאז נפילתו בשבי של הנווט רון ארד ולמען החזרת 101 החטופים הישראלים המוחזקים בעזה. בצעדה השתתפה גם אמו של מתן צנגאוקר, ונשאו דבריו חבריו של רון ארד.

הצעדה, שאורגנה על ידי חבריו של ארד מטייסת "הפטישים" ומקורס טיס 87, יצאה מכיכר החטופים בתל אביב לכיוון שער בגין בקריה. המארגנים ביקשו להעביר מסר ברור: אסור לאפשר לחטופים להיעלם כפי שקרה לרון ארד.

ניסים יוגב, נווט לשעבר בטייסת "הפטישים" וחברו של ארד, שיתף בכאב: "אני נווט בטייסת הפטישים, הייתי חבר של רון ארד מבין השנים 80 עד 1986. השתתפתי אפילו באותה טיסה. אני חזרתי והוא לא. .יוגב הוסיף בדאגה: "היום אנחנו נמצאים באותו מצב רק עם 101 אנשים. לצערי, אני מכיר את השיקולים של ממשלת ישראל והעומד בראשה. יש לו שיקולים פוליטיים ולחצים מכל מיני צדדים, ולדעתי אנחנו נמצאים היום במצב שבו יש סכנה שיהיו 101 רון ארד".

"לא עוד 101 רון ארד". צעדה לציון 38 שנה לנפילתו של רון ארד (צילום : מאיה כהן)

דני רון, חברו של ארד מקורס הטיס, נשא דברים נרגשים לפני תחילת הצעדה: "קשה להאמין שרון יחזור בגילנו, 66. אבל הוא אתוס שאנחנו צריכים ללמוד את השיעור שלו״. עוד הדגיש: "המסר שאנחנו לוקחים פה בראש הצעדה הזאת - שלא ייעלמו כמוני. בכל אזרח קטן ועד גדול, בלי קשר אם הוא מכיר את רון ארד, זה אומר עד ראש הממשלה וכל אלה שבדרך חייבים את זה לכולם. אסור שיקרה ולו מקרה אחד שבן אדם יעלם ולא יודעים מה היה בגורלו״, אמר רון והוסיף: מלווים אותנו פדויי שבי, שאומרים שחיזק אותם בכל התאוריות והזוועות של השבי זה הידיעה בביטחון שהמדינה מאחורי ותחזיר אותם. במקרה של רון זה לא קרה. ההזדמנות להחזיר אותו הוחמצה, הוא נעלם לנו״.

\'\'הציבור מתעייף. מקווה שהוא לא מיואש\'\'. צעדה לציון נפילתו של רון ארד ולמען השבת החטופים (צילום: מאיה כהן)
\'\'הציבור מתעייף. מקווה שהוא לא מיואש\'\'. צעדה לציון נפילתו של רון ארד ולמען השבת החטופים (צילום: מאיה כהן)

ניסים יוגב התייחס גם לתחושת העייפות בציבור: "הציבור קצת מתעייף. אני מקווה מאוד שהוא לא נואש. כי הממשלה הזאתי הרגילה אותנו למצב שבו יש פעם היו 250 עכשיו יש 101 אנשים שאף אחד לא יודע מה קורה איתם. וזהו זה לא טוב, זה רע מאוד ואסור להתרגל למצב הזה".

בין המשתתפים בצעדה הייתה גם עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה. יוגב ציין: "הנה נמצאת פה עינב צנגאוקר שהנה אנחנו רואים אותה פה והיא לא מתעייפת. הבן שלה חטוף בעזה. רון היה החבר הקרוב ביותר שלי באותה תקופה. ואני גם לא מתעייף״.

המארגנים הדגישו את חשיבות המאמץ הלאומי להשבת החטופים, תוך הבעת דאגה מהתמשכות המצב. הם קראו לממשלה ולציבור לא לשכוח את החטופים ולפעול בנחישות להחזרתם הביתה.

הצעדה התקיימה ללא קריאות פוליטיות, כפי שהדגיש דני רון: "נצא עכשיו לתהלוכה שקטה בלי קריאות פוליטיות, במסר של רון עם שירים שקטים״.

צעדה לציון נפילתו של רון ארד ולמען השבת החטופים (צילום: מאיה כהן)
צעדה לציון נפילתו של רון ארד ולמען השבת החטופים (צילום: מאיה כהן)