מפרוץ המלחמה העניקה הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, הפועלת בתמיכת יהודי התפוצות, סיוע ליותר מ־11,000 משפחות שנפגעו מהטרור בהיקף של כ־70 מיליון שקלים, אשר צפוי להתרחב עד סוף השנה.

יו״ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית איילת נחמיאס ורבין ציינה: ״הטבח הנורא בשמחת תורה והמלחמה חייבו אותנו לבחון שוב את הצרכים של נפגעי הטרור ולגבש מענים נוספים. למרבה הצער, אנו מטפלות באלפי משפחות שנוספו למעגל של נפגעי הטרור, ביניהן כ־130 משפחות שבהן יותר משני נפגעים באותה משפחה – נרצחים, חטופים או פצועים בשיקום ממושך. אנחנו מאמינים בכוחה של הקהילה לחזק ולרפא ולכן, לצד הליווי האישי, פיתחנו תוכניות קהילתיות שמהוות חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום״.

מלחמה על הבית: זה הבוחש האיראני שמנסה להשתלט על לבנון
מכלי הנפט בכוננות: הערכה - זה התאריך שבו ישראל תתקוף באיראן

שנה חלפה מאז השבת השחורה של שמחת תורה, שבמהלכה חדרו מחבלי חמאס ליישובי עוטף עזה, והותירו אחריהם הרס, כאב ושכול. המציאות החדשה והקשה הכפילה את היקף המשפחות שבהן מטפלת הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית מאז הוקמה בעיצומה של האינתיפאדה השנייה (2002). עם ההתרחבות של הלחימה בחזית הצפון, הצטרפו עוד משפחות רבות ונוספות למעגל של אלפי נפגעי הטרור בישראל. 

סקר חדש שערכה הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית בקרב מפוני הצפון והדרום חושף את הפגיעה הקשה שחוו במגוון תחומים של החיים.

51% מהמשיבים בסקר ציינו כי חוו פגיעה קשה בנושא הדיור, 51% מההורים סיפרו על פגיעה קשה ברמת החינוך של ילדיהם ו־50% דיווחו על פגיעה קשה בתחושת העצמאות שלהם. נתון מדאיג במיוחד הוא כי 46% מהמפונים דיווחו על פגיעה קשה בחוסן הנפשי שלהם. תחומים נוספים בהם מדווחים המפונים שחוו פגיעה קשה, הם הפרנסה (38%) והמצב הבריאותי (29%).

כפר עזה אחרי הטבח  (צילום: גילי יערי פלאש 90)
כפר עזה אחרי הטבח (צילום: גילי יערי פלאש 90)

הסקר שנערך באמצעות מכון רושינק נועד לבחון את הצרכים של תושבי העוטף בדרום וקו העימות בצפון שנאלצו להתפנות מבתיהם עקב המצב הביטחוני, על מנת לאפשר לקרן לנפגעי טרור לגבש תוכניות שיתנו מענה לצרכים שונים של נפגעי הטרור מאז השבת השחורה של שמחת תורה. הוא בוצע בספטמבר 2024 בקרב 301 משיבים, המהווים מדגם אקראי מייצג של תושבי הצפון והדרום בגילאי 18 עד 70, שפונו מבתיהם לאחר ה־7 באוקטובר.   

ממצאי הסקר מצביעים על כך שמרבית המפונים זקוקים לסיוע כלכלי מאז ה־7 באוקטובר. כך למשל, 62% מהנשאלים בסקר ציינו כי הסיוע הכלכלי הוא המשמעותי ביותר שקיבלו בשנה האחרונה. גם במבט לעתיד, הצורך בסיוע כלכלי מדורג בראש סדר העדיפויות בקרב 58% מהמפונים, זאת לצד סיוע נפשי (38%), סיוע בפרנסה ותעסוקה (34%), תמיכה בפעילות חינוכית לילדים (24%) ודיור (18%). 

עוד עולה מהסקר כי המשפחה היא המשענת החזקה ביותר בימים אלה. במענה לשאלה מה מחזק אותך רגשית בימים אלה, כ־76% ציינו את המשפחה, 30% ציינו את הקהילה שלהם כמחזקת ו־13% ציינו את תמיכת הציבור בישראל.

נתונים שנאספו על ידי הקרן לנפגעי טרור מלמדים כי מאז השבת השחורה של שמחת תורה, ליוותה הקרן של הסוכנות היהודית יותר מ־11,000 משפחות שנפגעו מהטרור בסכום כולל של כ־70 מיליון ש"ח, באמצעות מענקי חירום, מענקי שיקום ותוכניות ייחודיות. עד סוף השנה צפויה הקרן להרחיב את הסיוע בעוד כ־39 מיליון ש"ח ולגבש תכניות נוספות שיתנו מענה לצרכים של נפגעי הטרור.

כ-55 שיגורים נורו לצפון. בתמונה: פגיעה בגליל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
כ-55 שיגורים נורו לצפון. בתמונה: פגיעה בגליל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

עוד הפעילה הקרן במהלך השנה תוכניות שיקום קבוצתיות שאפשרו לנפגעי הטרור להתחבר זה לזה, לחלוק חוויות ולקבל תמיכה מאחרים שעברו חוויות דומות. כך, למשל, במהלך השנה החולפת השתתפו אלפי ילדים ובני נוער בפעילות טיפולית והפגתית, ביניהם יותר מ 2,000 ילדים בקייטנות וימי ההפגה היחודיים של הקרן ועוד למעלה מ־1000 ילדים ובני נוער מהדרום והצפון שהתארחו במחנות הקיץ של הקהילות היהודיות בחו״ל במיזם 'קאמפרס' של הסוכנות היהודית וארגון מוזאיק יונייטד.

הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, שפועלת מתרומות של הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, קרן היסוד, הרוח הישראלית ותורמים נוספים מהארץ ומהעולם, מספקת למשפחות מעטפת תמיכה, הכוללת בין היתר מענקי חירום מהירים תוך כ־48 שעות ומענקי שיקום ארוך טווח. לצד זאת, מאז ה־7 באוקטובר פיתחה הקרן תוכניות שיקום קבוצתיות ייחודיות בתיאום עם היישובים והרשויות המקומיות במטרה להרחיב את מגוון הכלים השיקומיים.