תא"ל במיל' אמל אסעד, שהיה מפקד חטיבת מנשה וסגן מפקד יחידת הקישור ללבנון (יק"ל), התראיין הבוקר (שני) לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על אחסאן דקסה שאתמול הותר לפרסום כי נפל בקרבות בג'באליה בעזה, על נפילתם של בכירי צה"ל במלחמה, ועל היחס של ממשלת ישראל לדרוזים: "לחברה הדרוזית יש בעיה עם הממשלה הזאת ועם ממשלות ישראל. לצערי הרב לא רואים אותנו כאזרחים שווים, ולא כחלק בלתי נפרד מהמדינה, בטח בצבא ובשילוב בחיים האזרחיים. קשה לדבר על זה רק בנפילתו של גיבור כזה".

הוא סיפר על ההיכרות האישית שלו עם אחסאן דקסה, ועל כך שטרם מינויו כמח"ט 401, אחסאן שוחח איתו על כך. "התקרבתי למשפחה שלו, הבן שלי התחתן עם בת דודו, ומשפחת דקסה מדהימה", סיפר על הקשר האישי. "הוא היה אדם צנוע נחבא את הכלים, אבל חדור אמונה, חדור אהבת הארץ ואהבת האדם. כל מה שהוא עשה, הוא עשה על הצד הטוב ביותר. הוא פשוט היה אחד במינו".

עוד שיתף על השיחות ביניהם. "הוא התקשר אליי לפני חודש להתנצל שהוא לא הצליח להגיע לרוץ 'בשביל הבנים'. לפני המינוי שלו ישבנו ודיברנו, והוא אמר לי שהוא הולך להתמנות כמח"ט 401. מאוד התרגשתי והייתי בטוח שהוא יגיע רחוק. אחסאן היה גיבור, בכל מובן - גם בקרב העדה הדרוזית וגם בקרב חייליו. הוא היה איש צנוע ורב פעלים".

"משפחת דקסה היא אחת המשפחות הטובות שיש בדאליית אל כרמל. משפחה צנועה שחייה את היום. ראיתי סרטון של אשתו מדברת על איך שילדים מתמודדים עם המוות, והיא שמנסה להדריך אימהות, על אם וכאשר. זאת פשוט טרגדיה נוראית, לשמוע את הילדים זועקים כשהם מקבלים את הבשורה ולראות את כל הכפר אבל. עדה שלמה לובשת שחור היום", סיפר.

אחסאן דקסה (צילום: דובר צהל)
אחסאן דקסה (צילום: דובר צהל)

 על נפילת בכירים בצה"ל במלחמה, אמר כי "איבדנו מח"טים מהטובים שיש": "דובר צה"ל מדי פעם מזכיר כמה בכירים הרגנו בחיזבאללה ובחמאס – מפקד גזרה זה ומפקד גזרת זה. אנחנו איבדנו מח"טים מהטובים שיש, אנשים שהם מלח הארץ. אצלנו בעדה איבדנו את הטובים ביותר. לוחמים שהלכו בראש כמפקדים נערצים, אם זה מג"ד 53, אם זה סמח"ט 300. איבדנו את הטובים ביותר כי הטובים ביותר הולכים קדימה. תראו כמה קצינים הלכו לנו במלחמה, כמה מפקדים בכירים: חמישה מח"טים – זה מטורף".

בהמשך הוא נשאל על היחס לעדה הדרוזית, ושיתף שקשה לו לדבר על כך ביום כזה. "מאוד קשה לי לדבר על הדבר הזה ביום כזה, לאחר נפילתו של גיבור כזה. על חוק הלאום, על חוק קמיניץ ועל יחס המדינה לעדה הדרוזית. ביחס של העם בישראל לעדה הדרוזית אין בעיה – אנחנו עם אחד".

מחאת הדרוזים בחוק קמיניץ (צילום: אמיר חניפס)
מחאת הדרוזים בחוק קמיניץ (צילום: אמיר חניפס)

הוא המשיך והבהיר שלחברה הדרוזית יש בעיה עם הממשלה הזאת ועם ממשלות ישראל. "לצערי הרב לא רואים אותנו כאזרחים שווים, ולא כחלק בלתי נפרד מהמדינה, בטח בצבא ובשילוב בחיים האזרחיים. קשה לדבר על זה רק בנפילתו של גיבור כזה, כי צריך להקדיש את היום הזה לזכרו", אמר.

על מדיניות ישראל, אמר: "זו הטרגדיה. מה הגיוני במדינה הזאת בשנים האחרונות? מה הגיוני כאשר 101 חטופים עדין קבורים בעזה, נרקבים בעזה, ואף אחד לא עושים כלום כדי לשחרר אותם? מה הגיוני שמלחמה נגד ארגון טרור נמשכת כבר שנה ואנחנו לא מצליחים לסיים אותם, ובכל יום נופל חייל? מה הגיוני שאין כלכלה, העסקים קורסים. הבן שלי במילואים כבר 300 יום במילואים ולא חוזר הביתה. מה הגיוני?".

הפגנה למען השבת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען השבת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

הוא ציין את הצורך במדיניות לצד הלחימה. "ישראל עובדת מהמותן, והצבא עובד כל כך יפה וכל כך טוב, ואנחנו נאבד את זה בסוף. אם לא נמנף את זה מדינית ביום שאחרי. המדינה צריכה לתכנן את היום שאחרי. פגענו בחיזבאללה  ובנסראללה ובעבדאללה ובמורנייה ובהנייה ובכולם. מה אחרי זה?".

הוא הזהיר: "אם המדינה לא תדע מה לעשות אחרי זה, שוב נחזור לשם. ישראל צריכה לדאוג יחד עם כל העולם שחיזבאללה יתפרק מנשק כולו, לא האוואלי ולא הליטני – כולו, ויהיה חלק ממדינת לבנון, וישראל צריכה לעשות עסק עם מדינת לבנון. ייקח שנים? שיתחילו אותו. שום דבר לא להיגמר אם לא יתחילו אותו".

הוא המשיך והתייחס למצב וכן למדינות שמנסות להגיע להסכם בלבנון. "המדינות האלה ביקשו מישראל להצטרף אליהן. לצרפת לסעודיה לארה"ב יש אינטרסים בלבנון, ולכן צריכים לנצל את ההזדמנות שנוצרה לנו. נצליח אם נרצה, ולא אם נחשוב איך ליישב את דרום לבנון או איך ליישב את עזה או איך לכבות את איראן".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm