לאחר שנדחתה ההכרעה בעניין הנשיא לשעבר והעבריין המורשע משה קצב עקב שביתת הקלדניות בבתי המשפט, התכנסה הוועדה לשחרורים שליד בתי הסוהר בראשות השופט בדימוס משה מיכליס היום (ראשון) אחרי הצהריים במפתיע. זאת לצורך ניתוח הדיונים האחרונים בעניינו, לקראת קבלת ההחלטה שתתבצע ביום חמישי הקרוב. מדובר בדיון פנימי שמהווה אקט פורמלי, ולכן פרקליטיו של קצב, עורכי הדין ציון אמיר ויהושע רזניק, לא הוזמנו לדיון. 



ההחלטה לדחות את הדיון שהיה אמור להתבצע בשבוע שעבר, בו היה אמור כל אחד מחברי ההרכב להביע את עמדתו והחלטתו, עוררה תרעומת. זאת, שכן הרכבים אחרים המשיכו בדיונים חרף אותה שביתה. סיבה נוספת לכך הייתה שקצב מרצה עונש מאסר של ארבע שנים ושמונה חודשים ועניינו נידון במספר ערכאות.



כזכור, לפני כשבועיים התקיים דיון מעמיק בעניינו של הנשיא לשעבר במהלכו הוגשה חוות דעת שנייה משופצת של הרשות לשיקום האסיר, שהפעם תמכה בשחרורו של הנשיא לשעבר תוך שהיא מציגה כביכול תוכנית שיקום. למרות זאת, הפרקליטות נותרה בעמדתה שהנשיא לשעבר לא ישוחרר, בטענה שחוות הדעת של הרשות מעלה תמיהות בעיקר לנוכח העיתוי שהוגשה, וחרף העובדה שהנשיא לשעבר המשיך שלא להביע חרטה.



עוד טענה הפרקליטות כי קצב לא עבר הליך שיקומי בכלא ולא נערך לתוכנית טיפול כיאה לעברייני מין, ולכן אין מקום להיעתר לבקשתו. מנגד טענו פרקליטיו של הנשיא לשעבר, עורכי הדין ציון אמיר ויהושע רזניק, כי אחרי שריצה שני שליש מתקופת מאסרו מין הראוי להיעתר הפעם לבקשתו וכי לעובדת היותו דבק בגרסתו אין בה כדי לפגוע בנשיא לשעבר.



"התנהלות חסרת אחריות"

בשבוע שעבר, כאמור, מחו גורמים במערכת המשפט על החלטתו של השופט מיכליס לדחות את הדיון: "כיוון שמדובר בנשיא לשעבר ומי שכבר ריצה חלק ניכר מהעונש שהושת עליו, וכן לאור הסאגה בעניינו והדיונים השונים לרבות בבתי המשפט, מן הראוי היה שוועדת השחרורים היתה ממנה קלדנית זמנית או לחילופין מבצעת תרשים של ההחלטה בכתב יד או הקלטה וכן אמורים הדברים לבי יום ראשון", אמרו הגורמים.



לדבריהם, לא היתה שום סיבה ראויה לדחות את הדיון בנושא כל כך רגיש וטעון בגלל הנסיבות האמורות, מוצדקות ככל שיהיו. "זוהי התנהלות חסרת אחריות למרות שלא היינו רוצים למתוח ביקורת על שופט וחברי ועדה".



פרקליטו של הנשיא לשעבר קצב, עו"ד ציון אמיר, התייחס להחלטה ואמר כי "למרבה הצער שביתת הקלדניות הובילה לדחיית הדיון ושימוע ההחלטה בעניינו של הנשיא לשעבר משה קצב. אני מבין ותומך במאבק הצודק של הקלדניות בנושא שכרן ואני מקווה שהוועדה תמצא פתרון נכון ומהיר לשמיעת החלטתה".



קצת לפני שהתכנסה ועדת השחרורים בשבוע שעבר, פתחה שני שטלריד בקמפיין ברשת בשם "מחבוש לך" שיוצא נגד שחרורו של הנשיא לשעבר, במסגרתו העלו גולשים רבים תמונות שלהם שלובי זרועות ושל ידיהם תחת הכיתוב “לא נשב בחיבוק ידיים", וקראו לא לשחררו.



“אין שום סיבה לשחרר מוקדם נשיא לשעבר שהורשע באונס, מעשה מגונה בכוח והטרדה מינית. במיוחד לא צריך לשחרר אדם שלא הבין את חומרת מעשיו, לא הודה, לא התחרט, וממשיך להתקרבן כל הזמן", מסבירה שטלריד, “הרי אפילו עכשיו השאלה היא 'האם עליו לחיות עם אות קלון לנצח?' סליחה, אבל מי שהביא את אות הקלון על עצמו זה הוא. ובינתיים, מי שחיות תחת אות קלון ובזהות מטושטשת הן הנפגעות שלו. אותן אף אחד לא חנן ולא יחנון, ואת הרחמים והחמלה שהוא מבקש עתה לעצמו, איש אינו מבקש עבורן. איפה הצדק? האם יש מישהי שמגיע לה לראות כיצד האנס שלה, זה שהחריב את חייה ועולמה, משוחרר מהכלא מוקדם מהמתוכנן, בלי שאפילו הודה במעשה וביקש סליחה?".