לאחר סערת הזיהום בדגני הבוקר של יוניליוור, מסתמנת כעת פרשה נוספת. חברת סלטי שמיר הודיעה היום (חמישי) כי חיידק הסלמונלה נמצא בדגימה שבוצעה במוצרי החברה ועל כן החליטה להסיר מוצרים מהמדפים. החברה הודתה כי צרכנים אכלו מהמוצרים הנגועים ועל כן מבצעת ריקול של חלק מהסלטים. החברה מדגישה כי הזיהום נמצא בטחינה גולמית "הנסיך" אשר משמשת כחומר גלם בייצור סלטי חומוס וטחינה לחלק ממוצרי סלטי שמיר. אמש בוצעה ביקורת במפעל "טחינת הנסיך" על ידי מפקחים מטעם משרד הבריאות בעקבות חשד להמצאות סלמונלה שהתגלתה במפעל. ממצאי הבדיקה הראשונים מעלים כי מדובר בתקלה שהתגלתה בקו מילוי המיועד לתעשייה בלבד. כ-200 טונות טחינה גולמית מעוכבים במפעל ומיועדים להשמדה. במשרד הבריאות מבהירים כי "המפעל הודיע ללקוחותיו על אספקת החומר גלם החשוד. הליך הבדיקה של משרדינו טרם הסתיים".
לאחר הבדיקה החלה הנהלת סלטי שמיר בביצוע החזרה יזומה באופן מיידי של המוצרים הבאים: כל מוצרי החומוס מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1/9/2016 עד 18/9/2016. כל מוצרי הטחינה מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 16/9/2016 עד 3/10/2016. כל מוצרי חציל בטחינה מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1/9/2016 עד 18/9/2016.
מהחברה נמסר היום כי "צרכנים אשר יש ברשותם מוצרים מהרשימה הנ"ל מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שירות הלקוחות שלנו בטלפון 03-9067744 סלטי שמיר מתנצלת על התקלה שאירעה שלא באשמתנו ופועלת להסיר מהמדפים ולאסוף את המוצרים מכל דרכי השיווק. הנהלת סלטי שמיר פועלת תחת סטנדרטים של איכות מחמירים ובינ"ל ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה. אנו נפעל באופן מיידי להשלמת המוצרים שהוסרו מהמדף". בתוך כך מדגישה החברה כי כל מוצרי סלטי שמיר שאינם מוצרי חומוס או טחינה תקינים ומאושרים לשימוש. בנוסף, מוצרי החומוס והטחינה שאינם בטווח התאריכים של מוצרי ההחזרה היזומה הם תקינים ומאושרים לשימוש.
"משרד הבריאות חייב לקיים בדק בית"
המנכ"לים המשותפים של סלטי שמיר, יעקב גינצבורג ועמי גיא הבהירו היום: "נערכנו לביצוע החזרה יזומה מיד עם קבלת הודעת טחינת הנסיך. היום בבוקר ייאספו כל המוצרים מהמדפים, במקביל לפרסום הודעות לציבור. המוצרים שעדיין לא שווקו נמצאים בהליך השמדה ואליהם יצטרפו המוצרים שאנו אוספים ברגעים אלה ממש".
עוד הוסיפו המנכ"לים: "יצוין כי על-פי נהלי בדיקות קבלת מוצרים בהם עושה שימוש סלטי שמיר והן בהודעת טחינת הנסיך, חומר הגלם התקבל במפעל עם תוצאות מעבדה חיצונית תקינות לחיידקים ובכללם לחיידקי סלמונלה. על-אף האמור לעיל, עקב הודעת 'טחינה הנסיך' החלטנו כי עלינו לבצע החזרה יזומה לכל המוצרים אשר יוצרו מטחינה זו, למרות שבחלק מהמוצרים שנבדקו על ידנו לא נמצאו סימני סלמונלה. אנו פועלים בתיאום ובשיתוף מלא עם משרד הבריאות בטיפול באירוע זה".
חברת "טחינת הנסיך" מסרה בתגובה כי בבדיקות שבוצעו בקו הייצור לאריזות 1 טון בלבד ללקוחות תעשייה, התגלתה תקלה בקו. התקלה תוקנה ודווחה ללקוחות ולמשרד הבריאות. שאר מוצרי החברה (צנצנות חצי קילו וקילו נמצאו תקינות לחלוטין)".
מחברת שופרסל נמסר כי "שופרסל שעומדת בעין הסערה לאחרונה בעניין הסלמונלה הביעה בפני צרכני הרשת התנצלות על אי הנוחות הנגרמת כתוצאה מהפרשה החדשה של יצרן שבמוצריו נמצא חיידק הסלמונלה".
לאחר ההודעה, יו"ר שדולת הבטיחות, ח"כ איציק שמולי, אמר כי "משרד הבריאות חייב בבדק בית רציני מאוד. מדיניותו בכל הקשור להגנה על בריאות הציבור מפני מזון מזוהם מחוררת ולא יעילה. זהו האירוע השלישי שמתגלה בתוך כשבועיים - והגיע הזמן שמישהו שם יתעורר מיד לפני שיקרה אסון".
בתוך כך הבוקר הודיע משרד הבריאות כי ארבעה טונות של חלב המשווק על ידי "חלב בראשית" יועברו להשמדה לאחר ששני ילדים אושפזו בבית החולים "איכילוב" בתל אביב עם מחלת מחלת ברוצלוזיס. חיידק הברוצלה עלול להימצא במוצרי חלב לא מפוסטרים ומשרד הבריאות מזהיר את מפני צריכה ושימוש במוצרי חלב ממקור שאינו ידוע ואשר לא עברו פסטור.
התפתחות בפרשת יוניליוור
הגילוי של סלמונלה בסלטי שמיר מתרחש יממה לאחר התפתחות דרמטית בפרשת זיהום הסלמונלה בדגני הבוקר של תלמה. מדוח ראשוני של חברת החקירות ויצמן יער מתברר שעובד במחסן בערד החליף את המדבקות של סדרה שעליה צוין שאין להוציאה מהמפעל. כתוצאה מכך יצאה לפחות סדרה אחת שמכילה סלמונלה את שערי מפעל יוניליוור ושווקה לרשת שופרסל.
לפי החקירה, העובד שהחליף לכאורה את המדבקות ידע שמדובר במוצרים הנמצאים בבדיקה ושאין להוציאם מהמפעל. גורם מוסמך מטעם חקירת הפרשה אמר ל"מעריב־השבוע": "העובד הכין את המשלוח להוצאה מהמפעל. אחרי כל העבודה הוא ראה שהמשלוח קיבל סימון חסימת יציאה מהמפעל (סימון Q). זה כבר קרה לו הרבה פעמים בעבר, ובסוף תמיד התברר שהכל בסדר. לכן העובד הניח שכך יהיה גם הפעם ושתוך שעות ממילא ניתן יהיה להוציא את המשלוח. הוא ידע שלהחזיר את כל המשלוח ל'המתנה' זה עוד יום עבודה. מכיוון שהעריך שתוך שעות ממילא יראו בדיקות מעבדה שהכל בסדר, הוא נפטר מארבע המדבקות המונעות ממנו להוציא את המשלוח והחליף אותן. כך השתחרר משטח חשוד שהיה אמור ללכת לבדיקות מעבדה". הגורם הוסיף: "מי שאשם פה להבנתי זה המחסן והנהלים של המחסן וגם המחסנאי".
לפי ממצאי דוח החקירה, האחראית לסימון מוצרי יוניליוור היא חברה בשם לוגיסטיקר, המנהלת את המחסן במפעל של יוניליוור. האריזות החשודות על ידי המפעל היו מסומנות ככאלה, והיה עליהן לעבור בדיקות מעבדה – אלא שאותה החלפת מדבקות גרמה להפצת משלוח נגוע.
משרד הבריאות תומך בממצאי החקירה ומסר ל"מעריב־השבוע": "נראה כי מדובר בכשל ברמת המחסן. החברה קיבלה הנחיות לטיפול בנושא במסגרת הבקרות שערך משרד הבריאות".
בתגובה טוענת לוגיסטיקר שהדוח של חברת החקירות מגמתי ומטיל את האחריות על הש"ג. "העובדות הנכונות באשר להשתלשלות האירוע שמקורו במפעל יוניליוור ידועות לנו, ונלבן אותן מול הלקוח ולא בתקשורת", נאמר בהודעת החברה. "צר לנו על הדוח החובבני וחסר האחריות של משרד ויצמן יער, שביצע את החקירה מטעם יוניליוור ובחר בסופו של יום להטיל את האשמה על מחסנאי, תוך שימוש בהשערות ובסברות שאין להן שום בסיס ותימוכין במציאות, במקום למצוא את מקור התקלה".
חברת החקירות לא נשארה חייבת ומסרה בתגובה: "דברי לוגיסטיקר ביחס לדוח החקירה מהווים לשון הרע, ואנו מקווים כי נאמרו בעידנא דריתחא. מכל מקום, אנו שומרים את זכותנו לנקוט אמצעים, ככל שיידרש בעניין זה."