ההחלטה בידיים שלו: שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) צפוי להודיע היום (חמישי) אם היתרי העבודה שניתנו לרכבת ישראל לעבוד בשבת בתוקף או שיש לצמצמם. זאת על רקע לחצים כבדים של המפלגות החרדיות הדורשות לדחות את העבודות, ומנגד האזהרות של רכבת ישראל על כך שדחיית העבודות עלולה להביא לשיבושים בתנועת הרכבות בימי חול.



אתמול התקיימו דיונים במשרד עם גורמים מקצועיים, שבעקבותיהם יודיע היום משרד העבודה על החלטתו בעניין. ההערכות הן כי במקרים שבהם ייקבע שמדובר ב"פיקוח נפש" המפלגות החרדיות לא יערערו את הקואליציה.



ברכבת ישראל אמורים להתבצע בשבועות הקרובים כ-20 עבודות מדי שבת. ברכבת כבר הבהירו כי מדובר בעבודות חיוניות שיש לבצען בשבת ואשר התקבלו לגביהן היתרים, כדי למנוע שיבושים בתנועת הרכבות במהלך ימי השבוע. אלא שבמפלגות החרדיות מתנגדים בתוקף לביצוע העבודות בשבת וטוענים שאנשי מקצוע סבורים כי ניתן לבצע אותן בימי חול.



התמונות יחזרו על עצמן שוב? ההכרעה בידי חיים כץ. צילום: אבשלום ששוני
התמונות יחזרו על עצמן שוב? ההכרעה בידי חיים כץ. צילום: אבשלום ששוני



בנוסף, אמורים ברכבת ישראל לבצע החודש שדרוג מקיף למסילת הרכבת בין מרכז וצפון הארץ. במהלך העבודות תוּשבת תנועת הרכבות בקו חיפה-תל אביב למשך שמונה ימים. העבודות נדרשות כחלק מההיערכות לקראת תפעול הקו המהיר של הרכבת בין ירושלים לתל אביב, שאמור להתחיל לפעול בעוד כשנה וחצי וכן במסגרת עבודות תחזוקה וחשמול המסילה.



במשרד התחבורה טענו בעקבות הסערה שפרצה בסוף השבוע שעבר כי לא ניתן לקשור בין העבודות במשך אותם שמונה ימים לעבודות הנחוצות בשבת, ושניסיון להביא לאיחוד העבודות יאריך את משך השבתת תנועת הרכבות. מנכ”לית משרד התחבורה קרן טרנר אף הזהירה השבוע כי דחיית העבודות המתוכננות לשבת וצירופן למבצע של שמונת ימי העבודה בספטמבר יגרמו לתוספת של עשרה ימי עבודה נוספים.



ההכרעה עוברת כעת לשר העבודה כץ בעקבות החלטת בג”ץ מיום שלישי, ששללה מראש הממשלה נתניהו את הסמכות לאסור את העבודות בשבת. בצו ביניים שהוציא בג”ץ נקבע שאין לעצור את העבודות עד להכרעה הסופית. הסמכות לאישור העבודות בשבת היא כעת בידי השר כץ, הנתון ללחצים כבדים מכל הכיוונים.