הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים תחל לפעול ב-30 במרץ, ערב חג הפסח, כך הודיע היום (שלישי) שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ. על פי ההודעה, בתוך שלושה חודשים, ההמונים יוכלו לנסוע בתוך פחות מחצי שעה בין תל אביב לירושלים במהירות של 160 קמ"ש. במהלך שלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע בקו ירושלים-תל אביב, הלוך וחזור ללא תשלום, באמצעות כרטיס רב קו.
בשלב הראשון, הרכבת תפעיל מסילה אחת מתחנת האומה בירושלים (על שם הנשיא לשעבר יצחק נבון) לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. תדירות הרכבת תעמוד בחודשים הראשונים להפעלתה על שתי רכבות בשעה, לכל כיוון. זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה יעמוד על 28 דקות בלבד. בשלב השני, שיחל כמה חודשים לאחר מכן, תפעיל הרכבת שתי מסילות בין תחנת רכבת האומה לתחנת ההגנה, ותדירות הרכבת תגדל לשלוש רכבות בשעה, בשעות השיא לכל כיוון, כך שבכל 20 דקות תצא רכבת לירושלים וממנה. בעתיד ניתן יהיה להגדיל תדירות הרכבת לשש רכבות בשעה בשעות השיא.
לדברי כץ, הקמת קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב מהווה משימה לאומית ראשונה במעלה של משרד התחבורה. "עם כניסתי לתפקיד הוריתי לאנשי משרד התחבורה ורכבת ישראל לפעול מידית לקידום קו הרכבת המהיר בירושלים, זאת לאחר ארבע שנים בהן היה הפרויקט תקוע". הוא אמר.
בשבוע הבא, כץ יערוך את הנסיעת המבחן הראשונה בקטר חשמלי של הרכבת, בקטע המסילה שבין שער הגיא למודיעין. "הבטחתי ואני מקיים. בפסח הקרוב נאפשר לכל עם ישראל לעלות בהמוניו לירושלים ברכבת המהירה מתל אביב", הסביר, "מחברים ומחזקים את ירושלים הבירה ומתחברים להיסטוריה של ירושלים".
תחנת רכבת האומה היא חלק מהמרכז התחבורתי הגדול בישראל, שיכלול גם שתי תחנות של הרכבת קלה, תחנות מוניות וחניון חנה וסע המכיל יותר מ-1,200 מקומות חנייה. המבנה התחתון של התחנה נמצא בעומק של יותר מ-80 מטר מתחת לפני הקרקע. הוא מורכב ממנהרות ופירים וכולל ארבעה רציפים באורך של 300 מטרים כל אחד, כשבשעת חירום ישמש מבנה התחנה כמקלט אטומי.
הקשר לתחנה העליונה יתבצע באמצעות שלוש מעליות מהירות, המכילות כל אחת 35 נוסעים, שאמורים לעלות לרציפים העליונים בתוך מספר שניות. המעליות וחלק מהדרגנועים, כבר שמישים ופועלים. מבנה התחנה העליונה נבנה מזכוכית, והוא כולל 40 עמודי פלדה בגובה של 13 מטרים ומעליהם צוהר ענק בקוטר של 21 מטרים.
גודל התחנה עומד על כ-70 אלף מ"ר והוא כולל רציפים, שטחי שירות ופירי אוורור. חלקה העליון של התחנה כולל אולמות כניסה, כרטוס, שירותים לנוסעים וחדרי מערכות בשטח כולל של כ- 20 אלף מ"ר. מערך הבטיחות של התחנה תוכנן על פי אמות מידה בינלאומיות המחמירות ביותר והוא נותן מענה לשהותם של כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת.
קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים, שיעבור דרך הנתב"ג, העיר מודיעין ושער הגיא, ויגיע לירושלים. מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ"ש והיא תבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה הראשונה. עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקלים.