הפשרה הושגה: משרדי הרווחה והאוצר הגיעו להסכמה המיוחלת לפיה מיזם הביטחון התזונתי הממשלתי יתוקצב בשלב ראשון לארבעת החודשים הקרובים בהיקף של ששה מיליון שקלים, לאחר התערבות שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס (הליכוד) במשבר.

הנושא צף מחדש לסדר יומם של נבחרי הציבור בעקבות חשיפת "מעריב" בשבוע שעבר את סיפורה של מיה חממי משדרות, אם חד הורית לארבעה שהיא אחת מ-11 אלף המשפחות שהוכרו כזכאיות בסיוע במזון על ידי המדינה במסגרת המיזם הניסיוני לביטחון תזונתי שהופסק בדצמבר בשל אי תקצובו.

החשיפה הביאה להזמנתה של מיה אל דיון חירום שנערך לדרישת ח"כים מכל הקשת הפוליטית בוועדת הכספים השבוע, ישיבה שבה לא הצליחו הח"כים להגיע להסכמות עם האוצר לגבי המשך תקצוב התכנית עד להתערבות השר אקוניס במשבר היום (חמישי) בעקבות הישיבה.  

רוב חברי הכנסת שביקשו את הדיון בוועדת הכספים השבוע ניכסו לעצמם את ההישג בפשרה אליה הגיע השר אקוניס עם משרד האוצר אבל יש גם מי שמותח ביקורת קשה על עוצמת ה"הישג" הזה מבין יוזמי הדיון.

ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר: "זו בשורה שכולה עליבות והונאה. עלות המיזם לביטחון תזונתי לחודש היא כ-6 מיליון שקלים כך שאין שום סיכוי שהתוספת של אותו הסכום עבור ארבעת החודשים מינואר ועד חג הפסח, תספיק להשלמת התמיכה הנדרשת למשפחות. אני מאד מקווה שאין כוונה נסתרת לקחת את הייתרה מתקציבים אחרים של משרד הרווחה. הממשלה לא צריכה לגלגל את הנטל על ילדים בסיכון או נפגעות אלימות אלא לממן את עלות ההזנה בעצמה".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) מתח ביקורת על העיתוי המאוחר של החלטת הוועדה: "חבל שלא יכלו לעשות זאת חודש לפני כן כך שהמשפחות היו מקבלות את הסיוע במזון גם בינואר ולמנוע מאיתנו את הדיון בוועדת הכספים שספק אם היה נמצא התקציב בלעדיו. המיזם הזה חייב להיכנס לבסיס התקציב כתכנית קבועה כך שמקרים כאלה בהם מופקרים החלשים ביותר לא ישובו". 

המעבר בחודש שעבר של הממשלה לתקציב המשכי המנוהל על ידי החשב הכללי באוצר ובהיעדר תקציב מדינה מאושר על ידי הכנסת בשל פגרת הבחירות המתמשכת, הביא להפסקת התקצוב הממשלתי לשורה ארוכה של תכניות חברתיות מהמעלה הראשונה, בהם התכנית לביטחון תזונתי הפועלת כתכנית ניסיונית מאז 2017 במסגרתה 10,830 משפחות מ-46 יישובים מקבלות תמיכה חודשית ברכישת מוצרי מזון.

"מצב שבו המיזם הופסק כי אך אחד לא דאג מראש למצוא תקציב להמשיכו מעיד עד כמה עמוק אבסורד הבחירות החוזרות ונשנות. התקציב הראשוני שסוכם הוא טיפה בים במציאות של שני מיליון ישראלים עניים" אומר אבי דבוש, מנכ"ל "רבנים לזכויות אדם". 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "התכנית עתידה להיכנס לבסיס תקציב המדינה לכשתוקם ממשלה". שר העבודה והרווחה ושר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס (הליכוד) מסר: "אלפי המשפחות במיזם לא צריכות להיפגע מכך שאין תקציב מדינה. לכך פעלתי וכך יהיה". 

גידי כרוך, מנכ"ל ארגון הצלת המזון "לקט ישראל", הנוטל חלק מרכזי ביישום מיזם הביטחון התזונתי, ואשר חשף במעריב את גודל המשבר בעקבות הפסקתו לפני חודש אומר: "אנו מברכים על הודעתו של השר אקוניס ומודים לו ולכל חברי הכנסת ואנשי המקצוע על שהבינו את גודל המשבר ועשו לילות כימים על מנת להמשיך את המיזם לביטחון תזונתי. מדובר בלא פחות מאוויר לנשימה עבור 11,000 משפחות בישראל וחשוב מאוד לוודא כי הפעלת המיזם תמשך גם לאחר חודש אפריל ואף תורחב למשפחות נוספות בכל הארץ, אל מעבר ל 48 רשויות מקומיות"