בעמק בית שאן מנסים באחרונה למצוא תשובה לתעלומה מטרידה: מי גרם להרג של ציפורים מוגנות, שגופותיהן אותרו ב־30 בינואר בשני קיבוצים באזור. במכתב עם תיעוד של הקליניקה המשפטית לצדק סביבתי והגנה על זכויות בעלי חיים באוניברסיטת תל אביב, שהגיע לידי "מעריב" ונשלח למנהל מרחב צפון ברשות הטבע והגנים, מוצגת התעלומה.

מתנדבי עמותת "בית שאן אוהבת חיות", שפנו לסיוע משפטי לקליניקה, איתרו ארבע אנפות אפורות במדגה של קיבוץ רשפים, שלגביהן עולה חשד ברור כי נפגעו מירי, וכן חסידה שחורה במדגה קיבוץ שלוחות, שגם לגביה קיים חשד לירי. המתנדבים הגיעו למקום מלכתחילה לאחר שבאזור נשמעו קולות ירי. האנפות נמצאו כולן בשטח מצומצם על הקרקע, ללא יכולת תעופה, עם סימני דימום וחדירות ירי טריות. כמו כן, נמצאו במקום תרמילים ריקים של תחמושת, שנעשה בה שימוש לאחרונה.

זמן קצר לאחר הגעת המתנדבים למקום הופיע ברכב מי שהוא ככל הנראה עובד המדגה, וציין כי במקום מבוצע ירי באוויר להברחת ציפורים. ירי שכזה שמבצעים מגדלי דגים כדי להרתיע בעלי כנף מלהתקרב לבריכות הדגים הוא אינו חוקי, על אחת כמה וכמה כירי ישיר בבעלי הכנף, המביא לפגיעה בהם, לפציעתם ולמותם.

עו"ד אמנון קרן, מהקליניקה לזכויות בעלי חיים באוניברסיטת תל אביב, שחתום על המכתב, מתריע בפני רשות הטבע והגנים כי "מתגבש לכל הפחות חשד סביר לביצוע עבירה של פגיעה בחיות בר מוגנות וערכי טבע מוגנים ללא היתר, שמצדיק פתיחה בחקירה. בשל חומרת החשדות והראיות, המגבשים חשד סביר לביצוע עבירות, נבקשכם לפתוח בחקירה ולנקוט במהירות האפשרית את הצעדים הדרושים לאיסוף ושימור הראיות".

ל"מעריב" נודע כי בעקבות המכתב והתיעוד פתחה רשות הטבע והגנים בחקירת המקרה, שנמצאת עדיין בעיצומה. עוד נודע כי לאחר שהגופות של בעלי הכנף שנפגעו נשלחו לבדיקת סיבת המוות, אישרה הבדיקה שהעופות מתו מירי. העבריינים טרם נתפסו.