דו"ח המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) לשנת 2022 הוגש (שלישי) לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, ולראש הממשלה נפתלי בנט והוא מצביע בין היתר על עליה של 34% בהתמכרות למין ופורנוגרפיה, עלייה של 15% בהתמכרות לסמים ותרופות מרשם, הבולט מבניהם התמכרות לקנאביס ועלייה בהתמכרויות להימורים לעומת שנת 2018.

הדוח חושף תמונה עגומה וזינוק משמעותי של תופעת ההתמכרות בקרב הציבור הישראלי, כאשר כ- 21% מתוכם הנם בני נוער וצעירים בגילאי 18 עד 35. צעירים בגילי 18-35 מכל המגזרים מהווים כ-20.9% מסך כל האנשים המתמודדים עם התמכרות והרגישים לה ביותר (סיכון גבוה פי ארבע) הם המתמודדים עם הפרעה נפשית כגון דיכאון, חרדה ופוסט- טראומה.

הסקר בוצע בעזרת מכון הסקרים איי-פאנל במדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18-70 ועולה ממנו כי בחמש השנים האחרונות חל זינוק של מספר הישראלים הסובלים מהתמכרויות והגיע ל-14.6% מהאוכלוסייה, מעל חצי מיליון ישראלים, זינוק של 25% אחוז לעומת שנת 2018.

ע"פ הממצאים, אין מדובר בתופעה הנוגעת בשוליים החברתיים, זוהי תופעה הרווחת בקרב הציבור כולו ואחד מכל שבעה ישראלים מתמודד עם התמכרות. מדובר בסקר אפידמיולוגי יחיד על תמונת המצב של ההתמכרויות בישראל כשבשנת 2018 ביצע המרכז סקר כזה, בו עלה כי אחד מכל עשרה ישראלים מתמודד עם התמכרות.

צעירים מעשנים סמים (אילוסטרציה)  (צילום: אינגאימג)
צעירים מעשנים סמים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)

מעבר להתמכרות כשלעצמה, קיימת עליה של 48% בשימוש לרעה בקאנביס ועליה של 25% בשימוש אלכוהול. כמו כן, מעל 90% מהסובלים מהתמכרות לא פונים לקבלת טיפול בעיקר בשל הקושי במציאת המענה המתאים, הסטיגמה והבושה שחשים חלק גדול מהמכורים. 

11.2% מהישראלים סובלים מהתמכרות התנהגותית – מתוכם 6.7% מכורים למין, 3.3% לפורנוגרפיה, 3.7% להימורים, 2.8% למשחקי מחשב. 5.6% סובלים מהתמכרות לחומרים מהם 71% מכורים לאלכוהול, 27% לקנביס, 9% לתרופות לטיפול בקשב וריכוז, 7% למשככי כאבים ו-7% לתרופות הרגעה או שינה. 

בקרב בני נוער 14% מתלמידי התיכון מדווחים על שתיית אלכוהול מספר פעמים בחודש ובסופי שבוע, 11% מתלמידי התיכון מדווחים על שימוש קבוע בקנאביס בתדירות שבועית או חודשית, 13% מבני הנוער בגיל העל יסודי עסקו בהימורים לא חוקיים בכסף מספר פעמים בשנה האחרונה, 27% מתלמידי התיכון מדווחים על צפייה יומיומית בתכנים פורנוגרפיים.

ענבל דור-קרבל, מנכ"לית המרכז הישראלי להתמכרויות, אומרת: ''כמעט כל המדינות המפותחות בעולם חוו עלייה בשיעור המכורים לאחר שנתיים של קורונה אך בכל זאת הופתענו מהנתונים שהראו כי היקפה של התופעה רחב מששיערנו" פרופ' שאולי לב-רן, מייסד ומנהל אקדמי של המרכז, מוסיף: "למדינה יש את הפתרונות וחלקם כבר נכנסו למסלול של יישום וצפויים להתחיל לעבוד בעוד כשלוש שנים. לצערנו, זהו זמן רב שבו יתווספו למעגל ההתמכרויות מכורים חדשים ומשפחות נוספות ישלמו מחיר יקר. המסקנה היא שנדרשת תוכנית פעולה בעלת פוטנציאל ליישום מהיר ומתן מענה למי שזקוק לו''.