נשיא איראן, איברהים ראיסי, התייחס היום (רביעי) בצהריים לראשונה לביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בישראל, ואמר כי "הביקור לא יספק לישראל ביטחון". בשבוע הבא צפוי ראיסי להיפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולדון עמו על אספקת מאות כטב"מים למוסקבה עבור המלחמה באוקראינה.

בתוך כך, ברשות הפלסטינית משדרים פסימיות ביחס לתוצאות הביקור של הנשיא האמריקאי, זאת ברקע המתיחות ביחסים בין רמאללה לממשל בבית הלבן בחודשים האחרונים. כזכור, בתחילת חודש יוני קיים אבו מאזן  שיחת טלפון קשה עם שר החוץ האמריקאי במהלכה הביע מחאה על כך שממשל ביידן לא מפעיל לחץ על ישראל. "תפסיקו לשתוק על מה שקורה בשטח", אמר עבאס לבלינקן לפי הודעה שפרסמה לשכתו.

בוושינגטון ניסו לצנן את הלהבות בסדרת צעדים שכללה בין היתר שינוי שמה של נציגות ארה"ב לפלסטינים בירושלים ל-"המשרד האמריקאי לענייני פלסטינים בירושלים". בשגרירות האמריקאית אישרו את הדברים ומסרו כי "שינוי השם נעשה כדי להתיישר טוב יותר עם המינוח של משרד החוץ. המשרד לענייני פלסטינים פועל בחסות שגרירות ארה"ב בירושלים, ומדווח על עניינים מהותיים ישירות ללשכה לענייני המזרח הקרוב במחלקת המדינה. כמו כן, זה נועד לחזק את המעורבות הדיפלומטית הציבורית שלנו".

אבו מאזן, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)
אבו מאזן, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)

כמו כן, על פי הדיווחים ארצות הברית ביקשה מישראל להימנע מנקיטת צעדים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים שעלולים להגביר את המתיחות עד לאחר ביקורו של ביידן. במקביל, עוזרת שר החוץ האמריקאי לנושא המזרח התיכון, ברברה ליף, וסגנה האדי עמר, בילו במסע דילוגים בין ירושלים לרמאללה, במהלכו "דילגו" שלוש פעמים בין הצדדים.

הפרשן הפוליטי, פאדי קוראן, מאל-בירה העריך כי ביקור ביידן יעניק לגיטימציה רשמית לפרקטיות סמכותיות ברשות הפלסטינית. "ביידן כאן בשביל ישראל, לא בשבילנו", אמר חמזה ג'ונאים, בן 18, בוגר תיכון מהכפר תורמוס עיא, שמקווה להשתמש בדרכון האמריקאי שלו על מנת ללמוד רפואה בארצות הברית. נער נוסף, מוחמד עוואד בן ה-19 טען כי "הביקור, 100 אחוז, עוזר לישראל ופוגע בנו". 

במקביל, בכיר בפת"ח אמר לוושינגטון פוסט כי הבקשה לסיוע כספי הגיעה ככל הנראה מישראל, שרואה ביציבות הכלכלית הפלסטינית חלק מאסטרטגיית סיכול הטרור. הוא גם ציין כי אבו מאזן לא צפוי להעלות את נושא מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. "ארה"ב, וכך גם הרשות הפלסטינית, החליטו למכור את דמם של שירין ואזרחים אמריקאים", תקף.

עומר אבו חביב מהכפר סלפית כי הוא מסכים עם רוב הביקורות על עבאס והרשות הפלסטינית, שהם משתפים פעולה עם ישראל למען הרווח האישי שלהם. "אם תגיד מילה אחת של ביקורת, שירותי המודיעין יחקרו אותך", אמר. "אז, אני מצנזר את עצמי". אבו חביב, שאביו עבד פעם עם יאסר ערפאת, אמר כי פתרון שתי המדינות בו תומך ביידן, שבו תוקם מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, הוא "בלתי אפשרי".