לקראת תחבורה ציבורית בשבת? הממשלה אישרה היום (ראשון) תכנית רב שנתית ארצית ובה ניהול התנועה ופיתוח התחבורה עובר לידי הרשויות המקומיות באמצעות הקמת רשויות מרחביות לתחבורה.
בשורה לחילונים? מיכאלי הודיעה כי תקדם את הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן בשבת
כמה יעלה חופשי-חודשי ומי ייסע בחינם: כל מה שצריך לדעת על הרפורמה בתחבורה הציבורית
על פי התוכנית, כל רשות מקומיות תשויך למרחב תחבורתי לפי זיקות תחבורתיות בין הרשויות. כל המרחבים התחבורתיים ינהלו את התחבורה והתנועה במרחב על בסיס סמכויות ותפקידים שמשרד התחבורה והרשויות יעבירו להן.
הרשויות המרחביות לתחבורה יפעלו בשלב הראשון כרשות מקומית, יזמו תכניות לתחבורה ציבורית ויתכננו ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים, כאשר בכל רשות מרחבית תמונה מועצה מייצגת לכל הרשויות במרחב. בהמשך, עם קידום החקיקה, יואצלו לרשויות סמכויות נרחבות לפרסום והפעלת מכרזי תחברה ציבורית, אכיפה ועוד.
תוך חודש יפרסם משרד התחבורה טיוטת התקנות להקמת הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין ירושלים, ועד אפריל 2023 תוקם הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין דן. התכנית הרב שנתית תקבע יעדים להקמת רשויות מרחביות גם במטרופולין חיפה ובאר שבע ובשאר המרחבים התחבורתיים כולל בנגב ובגליל.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "אחרי 20 שנה של דיבורים משרד התחבורה יעביר סמכויות לרשויות המקומיות ויאפשר לראשי הרשויות לנהל בצורה חכמה ויעילה, בשיתוף פעולה ובסינכרון, היבטים רבים בתחבורה, לרבות איך ומתי תפעל. אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות, שלשמחתי תומכים במהלך, ולכן התעקשתי על המודל שאישרנו בממשלה ויקדם מרחבי תחבורה במטרופולינים בכל רחבי הארץ, ולראשונה גם בנגב ובגליל".
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "מדובר במהפכה של ממש שתומכת את תפסיתנו כי התחבורה צריכה להיות מנוהלת מהשטח, בהתאם לצרכים המקומיים והמרחביים. המודל שאושר מאפשר להקים לאלתר רשויות מרחביות לתחבורה, ובהמשך נקדם חקיקה להרחבת סמכויותיהן בהדרגה".
מנגד, ח"כ משה ארבל (ש"ס) שלח מכתב ליועצת המשפטית לממשלה נגד החלטת מיכאלי: "ממשלת מעבר אינה זוכה לאמון הציבור והכנסת. קורא לך שלא לאפשר לבצע מחטפים בתקופת הדמדומים שבין הכנסות ולעמוד על הוראות הדין והפסיקה".