בישראל ישנם 309,435 קשישים זכאי גמלת סיעוד, ומהם כ־55 אלף במצב קשה. כ־50 אלף קשישים סיעודיים מרותקים לבתיהם, והמספרים אינם כוללים צעירים הנמצאים במצב סיעודי. המדינה מכבידה על המשפחות, לא פעם בשרירות לב, להמשיך ולהעסיק לאורך זמן מטפלים זרים, שנתקלים בבעיות אשרת שהייה. כל הוראות השעה שהוציאו שרי הפנים, שאפשרו הארכות שהייה, היו כשמיכת טלאים לבעיה, שעדיין לא מטופלת על ידי הממשלה מהשורש.

ורד מספרת על המטפלת של אמה: "אמא מתקרבת לגיל 97, ניצולת שואה שעברה גיהינום. בזכות המטפלת שלה, המהווה עבורה 'מלאך משמיים', מתאפשרים לה חיים סבירים. המטפלת נעימה ומתאימה באופייה לאמא שלנו. היא נדרשת לעזוב את הארץ, ולאמנו תהיה הרגשה של לא פחות מלאבד בת משפחה".

ס' בת 15 הייתה נערה חייכנית ופעילה, ובעקבות טיפול רפואי אשר הסתיים בזיהום היא כיום סיעודית במצב קשה. ע', שמשמש לה כאפוטרופוס לאחר מות אמה, מספר: "לקחת ממנה את המטפלת זה להרוג אותה. המטפלת המופלאה שלנו עברה הכשרה לטיפול במקרה רפואי מורכב של נערה מונשמת ומשותקת שמוזנת בצינורית הזנה. בסיוטים הכי גרועים לא דמיינו שהמדינה תכריח אותנו למצוא מישהי אחרת. מטפלת זה לא עציץ שאפשר להחליף ברגע. אלחם עליה בכל דרך חוקית".

עו"ד ליאת שטיינברג־חרלמפ, מומחית בהסדרת מעמד בישראל, אומרת ל"מעריב": "פתרונות זמניים לא יסייעו. ישראלים רבים הזקוקים למטפל סיעודי לא קיבלו מענה בהוראת השעה האחרונה, והסעיף הכי מקומם, שנותר ללא פתרון, הוא הסירוב להשאיר מטפלים הנמצאים בארץ מעל ל־13 שנים. מבחינת משרד הפנים, די בכך כדי לגרש מבלי להתחשב בצורכי המטופל. בעתיד הקרוב יחלו מעצרים של מטפלים סיעודיים שמעמדם לא הוסדר, ומדי יום מגיעות אליי בקשות מבני משפחה אובדי עצות, שחוששים שמא המטפל שלהם הוא אחד מהם".

המשפחות דורשות שינוי במדיניות מבחינת "מקרים חריגים" בוועדה ללא נוכחותן, למען הליך שקוף יותר ולמדיניות מקלה יותר, שתענה על הפער בין חוקי ההגירה לצורך במטפלים ותיקים בעבודה עם מטופלים ישראלים.

מלשכת שר הפנים והבריאות היוצא, ח"כ אריה דרעי, יו"ר ש"ס, אשר תמשיך להחזיק בתיק הפנים, לא התקבלה התייחסות לנושא. ברשות האוכלוסין וההגירה מגינים על המדינית הקיימת: "בהוראת השעה שקודמה ב־2022, אושרו למעלה מאלף בקשות לעיון מחדש, בנוסף לכ־3,000 בקשות שאושרו בוועדה ההומניטרית. במסגרת שיקול הדעת הרחב המוקנה לשר הפנים קיים הסדר חריג להענקת רישיון העסקת מטפל זר כפוף לאגרה, מעבר לתקופה הקבועה בחוק, בתנאי שלא עברו שמונה שנים מיום כניסת המטפל לישראל".