רעידת האדמה שהתרחשה השבוע בטורקיה וסוריה, גבתה עד כה מחיר כבד בנפש והעלתה על סדר היום הציבורי בישראל את היערכות המדינה וצוותי ההצלה למקרה של רעידת אדמה בסדר גודל נרחב. בתוך כך התראיין הבוקר (שלישי) מפקד כבאות והצלה של מחוז חוף לשעבר, טפסר חזי לוי ברדיו צפון 104.5FM ושוחח עם יואב מינץ על חוסר היערכות המדינה.

"תהיה פה קטסטרופה": חבר כנסת באזהרה חריפה מפני רעידות אדמה בישראל
רעש האדמה בטורקיה - החזק ביותר מאז 1999, ואיפה היו רעידות חזקות יותר?

לוי נשאל איזה מחיר המדינה תאלץ לשלם בעת רעידת אדמה בסדר גודל כפי שנראתה בטורקיה: "התמונות מטורקיה הן לא רחוקות ממה שיקרה במדינת ישראל. אני לא יכול לנקוב במספרים אבל המחיר יהיה נוראי. הרבה מאד בתים יפלו ויקרסו, הרבה מאד שריפות, הרבה מאד לכודים. חשוב להבין שבקריסה של בניין אחד בן ארבע קומות, צריכים לטפל בחילוץ לכודים בין 20 ל-30 צוותים, זה מה שיש עכשיו בכל מחוז חוף!", הזהיר.

באשר להיערכות הבסיסית של כלל האזרחים לתרחיש של רעידת אדמה אמר: "ברגע שאני מקבל טלפון ב-4 לפנות בוקר, זה בעיה. זה פער. כל בעל משפחה צריך לדעת. יש הרבה סרטים שמפיקים בפיקוד העורף וגם המשטרה וגם כיבוי אש, כשיש ארוע זה אתה עם המשפחה שלך".

"95% מהלכודים ברעידות אדמה מחולצים ע"י אזרחים מתנדבים בכל העולם בכל רעידות האדמה. אם זה המצב בוא נכין את האזרחים. בכל שכונה או כמה שכונות, צריך להכין מכולה עם ציוד בסיסי, ואין את זה. להכין מתנדבים עם אפודים בכיתוב "מתנדב". ראש רשות צריך לקחת 3-2 שכונות כאלה כפיילוט, זה לא השקעה כספית גדולה. כשהיתי מפקד מחוז פניתי לראשי הרשויות לבוא בחינם יחד עם פיקוד העורף נעשה תרגילים", סיפר טפסר לוי.

"ההיענות ליוזמה היתה טובה, אבל זה היה לפני 6-5 שנים וזה נשכח. המדינה שלנו מתקדמת בקצה מאד מהיר והאיומים והחדשות מהירים מאיתנו", סיכם.