ארז ברית, מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות טנדם קפיטל, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, והגיב לטענות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כי הדאגה להעברת כספים רבים לחו"ל הינה תופעה שתחלוף.

סמוטריץ' הציג את תקציב המדינה: "האתגר הגדול - לשמר את קצב הבנייה"

בפתח הראיון, הסביר ברית מה מדאיג את המשקיעים: "אנחנו בית השקעות שמספקים פתרונות גם בישראל וגם בחו"ל, הרבה מאוד שנים כבר". אני חושב שבעיקר מה שמטריד אותם זה החוסר יציבות והפחד, ונעזוב רגע כמובן את מה שקרה ב-2022 כשכל שוקי ההון נפלו, שזה כולם מכירים וכולם יודעים, אבל כרגע יש פה גם חשש של יציבות של ישראל, ואז זה ישפיע כמובן גם על המערכת הבנקאית, וחלק גדול מהלקוחות שמגיעים אלינו ורוצים לפתוח חשבונות בחו"ל מפחדים ממגבלות מחר שישימו על הכספים שלהם בבנקים פה בארץ".

ענת דוידוב השמיעה את ראיון השר בצלאל סמוטריץ' אתמול אצל קרן מרציאנו בערוץ 12 ושאלה את ארז ברית אם הוא רואה קטסטרופה, לזאת השיב ארז: "הוא לא רואה קטסטרופה, וזה ברור מאיזה פוזיציה הוא מדבר, ואני רוצה להזכיר לו שצריך ללמוד את ההיסטוריה של הכלכלה העולמית, ואם לא עוצרים אז יש כדור שלג שיכול להדרדר, והמדרון יכול להיות מאוד חלקלק. ראינו את זה בהרבה מדינות בעולם בעבר, ואפשר לראות את זה אפילו במדינות גדולות כמו לדוגמה בבריטניה, הפאונד ירד ונוצר שם סנטימנט שלילי מאוד גבוה, גם כמובן הממשלה התפטרה והיה צריך לעצור את כדור השלג הזה".

כשנשאל ארז ברית האם הוא רואה שינוי בהיקף הפעילות והפניות לטנדם קפיטל, השיב: "זה לא שינוי, בשבועיים האחרונים זה אפילו מטורף הייתי אומר, ברמה שכל מיני משקיעים שבכמה שנים האחרונות החזירו כספים לארץ כי השקל היה חזק, פתאום אותם משקיעים שסגרו את החשבונות בחו"ל, מתקשרים אלינו שוב ורוצים לפתוח חשבונות בחו"ל, ואני לא מדבר כמובן רק על זה. גם משקיעים חדשים לגמרי, אנחנו מקבלים אפילו פניות מבנקים פה בארץ שמתקשרים אלינו, והם רוצים לתת את השירות הזה ללקוחות, זאת אומרת ברמה כזאת שהלקוחות שלהם באים אליהם ורוצים שיתנו להם פתרון לניהול כסף שנמצא בבנק בחו"ל".

המנכ"ל הוסיף: "אנחנו מייצגים גם בארץ גופים ענקיים מחו"ל, גופים פיננסיים, ואנחנו מדברים כל הזמן עם בנקים מאוד גדולים שאנחנו עובדים איתם מאוד קרוב בחו"ל. אני יכול להגיד לכם שהבנקים שם לא ראו כזה דבר, הם לא עומדים בלחץ של הפניות של גופים כמונו שרוצים לפתוח חשבונות בחו"ל".

כשנשאל ארז על ההערכות שהושמעו בשבועיים האחרונים שכמעט ארבעה מיליארד דולר עברו מחשבונות של לקוחות ישראליים בארץ לחו"ל, השיב: "ארבעה מיליארד לא נשמע לי הרבה בכלל אם לוקחים בחשבון את חברות ההייטק ואת התאגידים, מדובר על מעט מאוד כסף כרגע".

עוד המשיך והסביר: "זו רק התחלה, כי בשבועיים-שלושה האחרונים ראינו עלייה מטורפת בפניות. זה לוקח זמן, כמה ימים עד שפותחים את החשבון, לוקח זמן עד שמעבירים את הכסף. אני חושב שאנחנו נראה, אני לא יודע אם הם יפרסמו כי זה לא אינטרס של הבנקים ולא של המדינה לפרסם את הסכומים האלה, אבל אני חושב שאנחנו נגיע לסכומים הרבה יותר גבוהים".

כשנשאל המנכ"ל אם הלקוחות החדשים הם רק אלפיון עליון, השיב: "קודם כל, זה ממש לא אלפיון, מדובר על כאלה שכמו שאמרתי יש להם גם כמה מיליונים בודדים. יש כאלה שמתקשרים אליי ושוקלים למכור דירה שיש להם בארץ ולהעביר את הכספים האלה החוצה. דיברתי עם מישהו שביטל עסקה של רכישה של דירה, שילם את הקנס ואמר שהוא לא רוצה לקנות עכשיו דירה".

כשנשאל המנכ"ל אם יש כאלה שחוששים ממה שיקרה למצב הנדל"ן, השיב: "הכל משפיע, כי בסופו של דבר אנחנו רואים את העלייה של הדולר, אוקיי? זה קורה כתוצאה מרכישה של מט"ח אז זה ישפיע בסופו של דבר על כל הכלכלה, זה שכספים עוברים החוצה זה בסופו של דבר משתרש להכול, הדולר עולה, זה יכול להשפיע על האינפלציה, הריביות יעלו, זה ישפיע על משכנתא, יש פה כדור שלג שכמו שאמרתי - משפיע בסופו של דבר על כל אחד, וגם לא אלה שעכשיו מעבירים את הכספים החוצה".

ארז ברית המשיך וסיפר על בכיר הממשלה שמתעניין בפתיחת חשבון השקעות בחו"ל: "מה שרציתי בעצם להגיד - שלא רק מדובר בעניין פוליטי, לא רק אלה מהצד הזה של המתרס הפוליטי שבאים ואומרים, 'אוקיי, אנחנו חושבים שהולך להיות פה קיצוני', אוקיי? במקרה הזה מדובר על בכיר בממשלה שרצה להעביר כסף החוצה".

המנכ"ל המשיך וניתח את המשמעות של המהלכים האלה: "כלכלת ישראל הייתה מאוד חזקה הרבה שנים, הרבה כספים הגיעו לפה, גל של משקיעים זרים, ואפשר לראות את זה בדירוג העולמי שיש למדינת ישראל. רק בשבוע האחרון ראינו שפתאום הייתה גם עלייה בריבית של אגרות החוב הישראליות שנקובות בדולר שנסחרות בחו"ל, זה אומר שהעולם מתחיל להסתכל עלינו כמצב מסוכן, כמדינה מסוכנת, וכמו שאמרתי - הבעיה היא כדור השלג הזה, ואי אפשר לבוא ולהגיד שאין פה אירוע קיצוני".

בסיום הראיון, הסביר המנכ"ל מה יכול לעצור את העלייה בריבית אגרות החוב: "רק הרגעה. אנשים אומרים לפעמים סנטימנט, זה לא דבר חשוב ויש פה דברים מבניים, וזה נכון, מדינת ישראל היא מדינה מאוד חזקה אבל כמו שאמרתי היא סנטימנט, ואנחנו מכירים את זה בשוק ההון ומכירים את זה בבורסה, אוקיי? סנטימנט זה משהו שמשפיע בסופו של דבר והוא יכול ליצור את המצב האמיתי בכלכלה, הכלכלה הישראלית היום לא נמצאת שם אבל הסנטימנט הזה יכול להוביל את הכלכלה הישראלית לשם".

עריכה: ירדן חדד 103FM