השפעותיו של יוקר המחיה בישראל ניכרות גם בבקשות לקבלת עזרה מעמותות ומארגוני הסיוע. לקראת חג הפסח מדווח ארגון פתחון לב, הפועל לשבירת מעגל העוני הבין־דורי בישראל, על ירידת הגיל הממוצע של הפונים לקבלת סיוע ב־13 שנים בהשוואה לשנה שעברה.

לפי הנתונים, גילם הממוצע של הפונים הוא 53 - בעוד בשנה שעברה עמד על 67. עוד מציינים בארגון כי נרשמה עלייה בשיעור של 285% בבקשות לסיוע לפני החג בהשוואה לשנה שעברה, וכי במקביל עלותו ההיקפית של סל המזון עלתה בכ־50% גם כן בהשוואה לפסח אשתקד.

ש', בת 37 ממרכז הארץ, נשואה ואם לחמישה, הופנתה לראשונה לפתחון לב לקבלת סיוע באמצעות העובדת הסוציאלית שלה: "מעולם לא חשבתי שאגיע למצב שאצטרך לבקש עזרה ממישהו. פשוט ההוצאות שלנו גבוהות מאוד, ואנחנו לא מצליחים להכניס ביחד סכום שמאפשר מחייה נורמלית", משתפת ש' על ההתמודדות עם העול הכלכלי בצל עליית יוקר המחיה. "ללא העזרה היה לנו מאוד קשה לדאוג למזון לכל המשפחה. סל המזון השבועי שאנחנו מקבלים גם עוזר לנו בשביל שיהיה אוכל ומוצרים שהם יקרים לתינוקות, ובנוסף גם מקנה שקט נפשי ותחושת ביטחון שיש על מי להישען".

לקראת פסח הודיע שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס) על תוספת מיוחדת של 5 מיליון שקל לתמיכות בארגוני הסיוע במזון כדי שיוכלו להתמודד עם הפניות הרבות.

"אנחנו מברכים על כל תמיכה שהמדינה נותנת, ובטח כזאת שהיא מעבר לתקציב, והודנו על כך לשר הרווחה. אולם אנו רואים בה בעיקר כהצהרתית, ומצפים לגידול משמעותי של 260 מיליון שקל שיעוגן במסגרת התקציב - בדיוק כפי שהממשלה התחייבה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים", אומר אלי כהן, מנכ"ל ארגון פתחון לב.

לגבי הגידול המשמעותי בבקשות לסיוע לפני החג והירידה הדרמטית בגילם של הפונים, מוסיף כהן: "לצערי, הנתונים שלנו השנה אינם מבשרים טובות וגם לא משאירים מקום לספק. השפעותיו של יוקר המחיה נותנות את אותותיהן, ומאששות את מה שאנחנו מרגישים בשטח תקופה ארוכה – יותר משפחות צעירות מתקשות להתמודד עם העול הכלכלי ומידרדרות לעוני".

"הגידול בפניות הוא חלק מרצף אירועים כלכליים משמעותיים שהחלו בקורונה, והמשיכו עם גל עליות המחירים והאינפלציה. בכל פעם נשבר שיא שלילי חדש. זה מצב בלתי נסבל, ועל המדינה לספק את הפתרונות לכך. עמותות הסיוע אינן יכולות להתמודד לבד, שכן יוקר המחיה משפיע גם על עלותו ההיקפית של סל המזון, וכמות הפניות לקבלת הסלים גדלה בצורה ניכרת".