דוח מבקר המדינה על תחזוקה ובטיחות במוסדות החינוך העל יסודיים שפורסם היום (שלישי) חשף ליקויים בבתי הספר השונים, כאשר שביותר ממחצית מבתי הספר שנבדקו, נמצאו ליקויים בתחזוקה וובטיחות בבתי הספר, וכן בביצוע בדיקות תקופתיות למבנים ומתקנים.
ב-65% מבתי הספר שנבדקו, בכעשר רשויות מקומיות, נמצאו נזילות מהגגות וסימני רטיבות בקירות. בביקורת נמצאו גם שירותים מוזנחים, מזגנים לא-תקינים, תקלות בחשמל ובתאורה, מחסור בשטחי הצללה, שולחנות וכיסאות ישנים ומחסור במרחבי למידה. בדו"ח נטען עוד כי נמצאה אי-הקפדה על עריכת מלוא הבדיקות התקופתיות הנדרשות ובתדירות הנדרשת למבנים ולמתקנים, וכן ליקויים ממושכים בחיבור לחשמל, בדרכי הגישה לבתי הספר וליקויי בטיחות במעבדות.
לצד משרד החינוך, הרשויות המקומיות הפכו בשנים האחרונות לגורם משפיע משמעותי על הישגי התלמידים במערכת החינוך, קובע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. בביקורת עלו פערים משמעותיים בין הרשויות המקומיות שנבדקו, בנוגע לתקציב החינוך לתלמיד ובשיעור המימון העצמי להפעלת שירותי חינוך.
בכווכב אבו אל-היג'א, המשתייכת לאשכול חברתי-כלכלי 4, שיעור המימון העצמי להפעלת שירותי חינוך מסך תקציב החינוך בשנת 2020 היה כ-1% (271 ש"ח); באופקים, המשתייכת לאשכול חברתי-כלכלי 3, היה שיעור המימון העצמי כאמור כ-7% (1,867 ש"ח); בגן רווה, המשתייכת לאשכול חברתי-כלכלי 8, היה שיעור המימון העצמי כ-14% (5,170 ש"קל), בעוד שברמת גן, שגם היא משתייכת לאשכול חברתי-כלכלי 8, היה שיעור המימון העצמי כ-24% (6,538 שקל לתלמיד).
המימון העצמי של תוכניות חינוכיות חיצוניות בשנות הלימודים התש"ף-התשפ"ב הסתכם ב-0 שקלים בכווכב אבו אל-היג'א; ב-1.3 מיליון שקל בגן רווה; ב-11 מיליון ש'קלים באופקים; וב-61 מיליוני שקלים ברמת גן.
בשיעור הממוצע הארצי של הזכאים לתעודת בגרות במסלול חמש יחידות לימוד באנגלית ובמתמטיקה בשנת הלימודים התשפ"א בלטו פערים גבוהים בין יישובים במרכז לפריפריה ובין האשכולות החברתיים-כלכליים.