לאחר שנים ארוכות של דיונים ומאבקים משפטיים וציבוריים, אישרה הממשלה את תוואי קו המטרו M2, המשתרע על פני כ-25 ק"מ. תוואי הקו מתחיל במחלף יוספטל שעל גבול חולון-בת ים ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב דרך הערים גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ומסתיים באזור התעשייה סגולה.
בדרך לרכבת תחתית? משרד התחבורה הציג תוכנית בשווי 150 מיליארד שקל
"מהפכה של ממש": ככה תיראה הרכבת הקלה בגוש דן בשנת 2024
פרויקט המטרו נחשב לפרויקט התשתיתי הגדול ביותר שנעשה בישראל עד כה. הוא כולל שלושה קווים – M2, M1 ו-M3, אשר ירחיבו וישלימו את מערכת הסעת ההמונים במרכז הארץ. לאחר השלמת שני הקווים – M2 ו-M3, עדיין לא אושר קו המטרו השלישי – M1, העובר דרך ערי השרון – כפר סבא, רעננה והוד השרון. זאת, בעקבות התנגדויות של תושבים.
הקווים צפויים לעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ ובשטחן 24 רשויות מקומיות. עלות הפרויקט הענק והמורכב מוערכת בכ-150 מיליארד שקל ועל פי התחזית, המטרו, כאשר יוקם בעוד שנים ארוכות, עתיד להסיע כשני מיליון נוסעים ביום וביחד עם קווי הרכבת הקלה, לשנות את הרגלי הנסיעה בגוש דן, על רקע עומסי התנועה הכבדים.
לאחר דיונים ממושכים בוועדה הלאומית לתשתיות הוחלט לאמץ בקו שאושר – M2, את המתווה העובר בבני ברק. זאת, לאחר שהייתה הבנה, כי בפועל עבודות כריית המנהרה התת קרקעית, שאינן יכולות להיפסק בשל שיקולים בטיחותיים, יתקיימו גם בשבתות במעמקי האדמה וזאת, לנוכח פיקוח נפש.
בבני ברק, יהיו לקו שאושר שתי תחנות, אחת מהן סמוכה לרמת גן. בתוך רמת גן יהיה לקו שאושר תחנה אחת – בצומת הרא"ה-שדרות ירושלים. תחנה נוספת תהיה על גבול רמת גן-גבעתיים – בצומת בן גוריון-שדרות ירושלים-כצנלסון. בעיריית רמת גן דרשו לאפשר כניסה לתחנה גם מרמת גן ולא רק מגבעתיים, כפי שהיה בתכנון המקורי וההשגה התקבלה.
עם זאת, בעיריית רמת גן גם התנגדו לשטחי כינוס לעבודות במגרש הכדורגל ברמת עמידר ובגינת בר אילן, שעברה מתיחת פנים ועדיין לא ברור היכן יהיו שטחי הכינוס והאם הם יועתקו. בגבעתיים ימשיך קו המטרו לאורך רחוב כצנלסון ותהיה לו תחנה נוספת – במלבן ומשם הקו ימשיך דרך צומת כצנלסון-עליית הנוער לתל אביב.
"התוואי שאושר הוא בהתאם לעמדה שלנו. התחנה בבני ברק שסמוכה לרמת גן תעניק מענה לתושבים", אמרה מהנדסת העיר רמת גן, סיגל חורש. יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הרב נתן אלנתן, אמר בעקבות האישור: "אני מברך על אישור קו המטרו M2. פרויקט המטרו חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אמר עוד: "מדובר ביום היסטורי. מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות ואישרנו ארבע תוכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו". הוא ציין, כי קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח ויהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית לקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.
מנכ"ל נת"ע חיים גליק, אמר לאחר אישור הקו: "נת"ע גאה בהחלטת הממשלה לאשר את קו המטרו M2 ורואה בהחלטה הבעת אמון במקצועיותה של נת"ע ובנסיונה המקצועי הייחודי בהסעת המונים מעל ומתחת לפני הקרקע. בימים אלה החלו בעבודתן חברות הניהול הבינלאומיות, שנבחרו לקדם את פרויקט התשתיות הגדול בישראל".