צוות של מנכ"לי משרדי הממשלה נכנע לבקשת חברת קצא"א וממליץ לממשלה להגדיל פי עשרה את שינוע הנפט העובר דרך נמל אילת ובצינורות החברה בשטח ישראל - לנמלי ישראל ולאירופה. זאת, למרות הסיכון הסביבתי העצום למפרץ אילת ולשטחים הפתוחים. המשרד להגנת הסביבה נותר המתנגד היחיד.
מדובר במסמך שהוביל משרד רה"מ שכולו כניעה לעסקה שחתמה קצא"א (קו צינור אירופה אסיה) עם חברת מד־רד מאיחוד האמירויות באוקטובר 2020 ושיישומו מתעכב מאז בשל מדיניות "אפס סיכון" למפרץ אילת של המשרד להגנת הסביבה, שאותה הובילה הממשלה הקודמת, בשל חשיבותו העולמית של מפרץ אילת ושונית האלמוגים שבו.
המסמך מטיל את כל כובד ההחלטה על השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, כשבמכתב מלווה מבקש ממנה מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי, לסגת מהמדיניות של אנשי המקצוע במשרדה, לעצור את הפיכת ישראל לצינור נפט עצום, ולאפשר אור הירוק לקצא"א.
ממטה המאבק נגד הגדלת שינוע הנפט, המאגד ארגוני סביבה ובריאות הציבור, ובראשם החברה להגנת הטבע ועמותת צלול, נמסר: ״הגדלת שינוע הנפט במפרץ אילת ובאשקלון היא ניסיון עקיפת הסמכות של המשרד להגנת הסביבה והתעלמות מההתנגדות הנחרצת של ראשי הערים בדרום, בראשן אילת ואשקלון.
"העסקה אינה לטובת משק האנרגיה הישראלי ויש לה השלכות סביבתיות, כלכליות ובריאותיות רחבות היקף, כולל איומים על שונית האלמוגים הנדירה וכלכלת אילת, על מתקני ההתפלה לאורך חופי הים התיכון ועל בריאות הציבור. ההכנסות הזעומות משינוע הנפט דרך ישראל אינן מצדיקות את תוספת הסיכונים. המסמך מהווה זלזול בעבודתם המקצועית של אנשי המשרד להגנת הסביבה ששוללים את העסקה. זה לא מפריע לצוות לקבוע כי בניהול סיכונים, וכשיש תועלות כלכליות ואחרות למימוש העסקה, יש לאשרה".
מור גלבוע, מנכ"ל ארגון צלול: "מדובר בהמלצה שערורייתית המפקירה את הביטחון, 'הסביבה ובריאות הציבור. באופן מקומם ותמוה, משרד רה"מ בוחר להתעלם משורה ארוכה של המלצות שהוצגו בפניו על ידי מדענים וגופים מקצועיים, שמתריעים מפני השלכות אסון משמעותי למתקני ההתפלה, למשק המים ולכלכלת אילת".