השבוע פורסם כי שרת התחבורה, מירי רגב, חתמה על טיוטת תקנות לפיהן יצומצמו שעות המגבלה על הפעילות וטיסות הלילה בנתב"ג. התקנות החדשות יגבילו את ההמראות והנחיתות לשלוש שעות בלבד, בין השעות 02:00-05:00 בימי הקיץ, במקום כנהוג כיום בין 1:40-6:00. בנוסף, אם הפעילות בשדה לא תגיע להיקף המגבלה בשנה אחת, ניתן יהיה "להשלים" את הטיסות בשנה העוקבת, למרות שהדבר יגדיל את מטרד הרעש באותה תקופה.

הרוג אחד ולפחות 71 פצועים במטוס סינגפור איירליינס שנקלע למערבולת   
לזה בישראל לא ציפו: כך הרוויחו ובגדול בעזה מסגירת מעבר רפיח

מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השאיפה היא ששדה תעופה נוסף יוסדר עד 2030, השנה שבה ההערכות צופות לנתב"ג את שיא יכולת הקליטה. הממשלה הקודמת אישרה להקים את השדה הנוסף ברמת דוד והאלטרנטיבה של מיקומו בנבטים נדחקה הצידה לתקופה. ב-30.05.24 מתוכנן להתקיים דיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה שמטרתו, כפי שהוגדר בהזמנת ראשי רשויות אליו, היא: "הצגת תסקיר השפעה על הסביבה, חוות דעת המשרד להגנת הסביבה והמלצה על חלופה נבחרת".

מספר ראשי רשויות מהצפון (עמק יזרעאל, מגידו, גלבוע, בוסתאן אל מרג', טבעון, רמת ישי, מגדל העמק, יקנעם, זרזיר, כעביה ובסמת-טבעון) שלחו מכתב ב-7 במאי, בו ביקשו מהוועדה לדחות את הדיון בשלושה חודשים, משום, שלדבריהם, טרם הושלם תסקיר לתמ"א 15ג (חלופת נבטים) ולכן לטענתם, לא תתאפשר השוואה בין שתי התוכניות בהיבט של השפעתן על הסביבה. עוד נדרשת לטענתם הדחייה, על מנת לאפשר לרשויות ללמוד את החומר ולהיערך כראוי לדיון.

"מעריב" מפרסם כעת, כי במקביל, ראשי רשויות מהדרום ומהצפון קוראים שוב להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים. הם טוענים שהחלטה זו תפחית את הרעש הצפוי לתושבי גוש דן ותוביל לפיתוח הדרוש כל-כך לנגב. 

הם מזכירים כי חלופת רמת דוד, אותה מבקשים לקדם במנהל התכנון, לא תפתור את הבעיה, מאחר ומטוסים רחבי גוף לא יכולים לנחות בעמק משלל סיבות. המשמעות היא אחת: המטוסים שאחראיים על עיקר הרעש ימשיכו לנחות בגוש דן. עוד הם אומרים, כי כאשר מוסיפים לכך את ריבוי הטיסות, בעיקר בשעות הלילה השקטות, ברור לכולם כי את בעיית נתב״ג אפשר לפתור במקום אחד בלבד - בנבטים שבנגב.

יוהן אטלן, הוא מנכ"ל מועצת הנגב, גוף שמייצג רשויות בנגב, ביניהן: באר שבע, דימונה, ערד, ירוחם, רהט, ערערה בנגב, בני שמעון, רמת נגב, מצפה רמון ועוד. אטלן מזכיר: "כל הרשויות בנגב חתמו בשנת 2017 על אמנה להקמת הנמל בנבטים ופעלו לאורך השנים לקידומו. ראשי רשויות בדרום רואים בנמל תעופה כזה מנוע צמיחה הכרחי לפיתוח האזור והפיכתו לאזור ביקוש חדש בישראל״.

יוהן אטלן (צילום: באדיבות מועצת הנגב)
יוהן אטלן (צילום: באדיבות מועצת הנגב)

בני ביטון, ראש עריית דימונה, טוען: "ראשי רשויות מהצפון ומהדרום כבר שנים מבקשים מרשויות התכנון לקדם הקמת שדה תעופה בינלאומי, משלים לנתב"ג, בנבטים. שדה תעופה שכזה יפתור את מצוקת העומס על שדה התעופה בן גוריון ויפחית את הרעש על תושבי המרכז באופן מידי".  ביטון מבקש: "אנחנו קוראים לגופי התכנון לקדם את הפתרון המוסכם על ראשי הרשויות בצפון, במרכז ובדרום אשר מייצגים מעל לשני מיליון מתושבי המדינה".

בני ביטון (צילום: פוטו אהוד אלול)
בני ביטון (צילום: פוטו אהוד אלול)

שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעא,ל אומרת: "צר לנו שגורמי התכנון במשרד הפנים מסרבים לאמץ את הפתרון המוסכם על עשרות ראשי רשויות ברחבי הארץ. מנהל התכנון בוחר להמשיך באיוולת תכנון שדה התעופה ברמת דוד, שיהרוס לחלוטין את עמק יזרעאל ובמקביל יפגע בביטחון האישי של תושבות ותושבי הצפון, לנוכח התקפות הטילים על הצפון, להן אנו עדים לצערנו מפרוץ המלחמה. ההיגיון הישר מחייב את הקמת שדה התעופה המשלים בנגב כדי להפריחו במיוחד בתקופה זו, על פני הצפון הצפוף".

ממשרד התחבורה נמסר ל"מעריב": "במהלך דיוני התקציב האחרונים, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, קידמה את החלטת הממשלה להקמת שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג. החלטת הממשלה קובעת כי יקודמו הליכי התכנון של שני שדות תעופה אזרחיים בין-לאומיים הן בנבטים בדרום והן ברמת דוד בצפון. משרד התחבורה פועל באמצעות ועדת המכרזים הבינמשרדית לביצוע החלטת הממשלה שקידמה השרה רגב ובכלל זאת קידום הליכי התכנון, חקיקה וההליכים המכרזיים בהתאם".